Flasker

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Flasker

Indlæg af inzide »

Har søgt lidt på forum, og fundet lige så mange svar som spørgsmål - næsten :)

Sagen er: hvor LIDT arbejde kan jeg slippe afsted med m.h.t. klargøring af flasker til tapning? Jeg har gjort mig meget umage med at rense flaskerne straks efter brug, hvorefter de er røget i opvaskemaskine. Herefter tørret på køkkenbord, påsat witawrap og opmagasineret i lukkede kasser på loftet (= stærkt svingende temperaturer) i op til et halvt år.

Jeg svinger lidt mellem følgende options:

1) Gøre intet (flaskerne ser ud som nye)
2) Skylle med rent vand og tørre
3) 120 grader i ovn i en halv time
4) Kemi (har kun horolith til rådighed p.t., og der skal vist skylles efter?)

What would you do?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Flasker

Indlæg af søreno »

Jeg ville købe en flaske Star San og give dem en tur.
Hvis ikke, ville jeg køre kogende vand eller ovn. Jeg mener ikke, rengøring er nødvendig. De er jo ikke blevet beskidte i mellemtiden, men du har ikke desinficeret dem efter vask, så det ville jeg gøre inden brug.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
AlanG
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. aug 2009, 22:30

Re: Flasker

Indlæg af AlanG »

Jeg ville bare skylle og desinficere dem inden brug. Hvis du ikke er til kemi så kog dem.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Flasker

Indlæg af Thage »

Giver dem PBW og en tur med børste på skruemaskine - fjerner snavset og de tørre på træ. Opbevares i kasser eller andet der skærmer.

Ved flaskning får de star-San og hængt på træ, og direkte derfra og øl på.

Påførsel er med 5ltr spray der handles til ca. 60 penge...


Sent from my iPhone using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Flasker

Indlæg af fjorgensen »

inzide skrev:Har søgt lidt på forum, og fundet lige så mange svar som spørgsmål - næsten :)

Sagen er: hvor LIDT arbejde kan jeg slippe afsted med m.h.t. klargøring af flasker til tapning? Jeg har gjort mig meget umage med at rense flaskerne straks efter brug, hvorefter de er røget i opvaskemaskine. Herefter tørret på køkkenbord, påsat witawrap og opmagasineret i lukkede kasser på loftet (= stærkt svingende temperaturer) i op til et halvt år.

Jeg svinger lidt mellem følgende options:

1) Gøre intet (flaskerne ser ud som nye)
2) Skylle med rent vand og tørre
3) 120 grader i ovn i en halv time
4) Kemi (har kun horolith til rådighed p.t., og der skal vist skylles efter?)

What would you do?
Jeg ville vælge metode 1.

Selv skyller jeg mine flasker efter de er tømt og skolder dem i kogende vand når jeg har en passende portion hvorefter de anbringes på hovedet i en ølkasse hvor de bliver stående indtil jeg skal bruge dem igen. Det er nemt og det virker godt.
keep it simple !
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Flasker

Indlæg af inzide »

Tak for input :-)

For forsøgets skyld har jeg ovnbagt nogle af flaskerne og ladet andre være uberørt. Så vil jeg teste karbonering, smag etc.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Flasker

Indlæg af kbaggen »

Forudsat de er rentgjort som du siger, viljeg gøre 3) eller 1). Men 3). tager jo ingen tid og så er du altså ret sikker................Jeg gør det samme rengører og lader dem stå i et skab, eler i kasse med hovedet ned og sætter ikke plastik over, men smider dem så altid i ovn eller skolder patent flasker inden brug!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Flasker

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg gjorde alt i starten, nu skyller jeg grundigt efter brug og skolder inden brug igen, pt. Ingen problemer
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Flasker

Indlæg af Benjamin »

Jeg har lagt mærke til en mat hinde der ikke forsvinder, ved skylle 3 gange +. Kogende vand ved, tapning, Derfor bruger jeg børste på skruemaskine, med sjat lunken vand, derefter oxipro skylle og de blir så fine.....
Besvar

Tilbage til "Sanitet"