Star San - No rinse eller ikke?

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Andersk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. aug 2016, 14:38

Star San - No rinse eller ikke?

Indlæg af Andersk »

Hej!


Jeg har købt mig noget Star San til at rense mit brygudstyr med, samt til når flaskerne skal renses en sidste gang inden der tappes i dem.

Men der står på min Star San flaske at der skal skylles efter med rent vand - men samtlige at de videoer jeg har set om ølbrygning fra USA kaldes Star san for et No rinse produkt, og de råber konstant op om "dont fear the foam". Hvad er jeres holdning til dette? Fordi det gør jo unægteligt tingene en smule nemmere hvis man kunne tappe øl direkte flaskerne som man hiver op fra sin star san opløsning.

Håber i har lyst til at svare mig :) Anders
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 10:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Re: Star San - No rinse eller ikke?

Indlæg af kvikky »

Jeg bruger det uden at skylle efter med vand. 30 ml Star San til 5 gallons vand.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Star San - No rinse eller ikke?

Indlæg af søreno »

Jeg har brugt star san i mange år efterhånden. Jeg har aldrig skyllet efter. Måske har det noget med godkendelsen i Danmark at gøre. Det står vist ikke på de udenlandske.
Umiddelbart tænker jeg, at fosforsyre ikke er noget problem. Det er der i mange fødevarer.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Star San - No rinse eller ikke?

Indlæg af Dntb1985 »

søreno skrev:Jeg har brugt star san i mange år efterhånden. Jeg har aldrig skyllet efter. Måske har det noget med godkendelsen i Danmark at gøre. Det står vist ikke på de udenlandske.
Umiddelbart tænker jeg, at fosforsyre ikke er noget problem. Det er der i mange fødevarer.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Jeg har også brugt starsan i lang tid, og skyller aldrig efter. Havde dog en snak med hjemmebryggeren om det. Hvis man bruger det kommercielt, så skal det ifg. fødevarestyrelsen skylles efter. Min erfaring på hobby basis er dog, at det er der ikke brug for. Har aldrig haft problemer med infektioner, eller bismag i øllet. :)
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Andersk
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. aug 2016, 14:38

Re: Star San - No rinse eller ikke?

Indlæg af Andersk »

Så i laver bare en opløsning i fx 10 liter vand i gærspanden hvis fx dypper flaskerne i en sidste gang før man fylder på dem, og så øl direkte i dem ? :)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Star San - No rinse eller ikke?

Indlæg af Thage »

Andersk skrev:Så i laver bare en opløsning i fx 10 liter vand i gærspanden hvis fx dypper flaskerne i en sidste gang før man fylder på dem, og så øl direkte i dem ? :)
Lidt, dog en 5 ltr spray - giver dem alle 5 sek og så tommelfinger på og ryster, derefter på træ der har fået et spray.
Så tages de derfra og fylder øl på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Sanitet"