Mangrove Jack's tørgær??

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Tja ja - der er Brett over alt !!

Når jeg har onstukket en ballon (rustfri hævert med damp) så ryger gærrøret på ballonen igen og sat ind til rengøring.

HVIS den får lov at stå en uges tid - så er der brett.... og det kan kun være erstatningsluften, så det er lidt træls for tiden.

Det der undre mig ved M03 - er at den netop er selekteret ud fra meget høj FG og de skriver det også meget tydeligt i beskrivelsen. (den gamle)

Men informer gerne om forløbet ;-)
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af peos »

Den er på fad nu og smager fint. Jeg tager en FG igen om et stykke tid og ser, om den skulle have udviklet sig yderligere. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så gærer Brett ned i lang tid, hvorfor der ofte kommer mere brus i flaskerne, end man lige havde regnet med? Er der andre kendetegn ved en Brett-infektion efter et stykke tid?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Truntebryg »

Infektion og infektion .. nogle putter det i med vilje ;-)

Fandt lige denne beskrivelse :
Min sædvanlige Brett deskriptorer omfatter hest dækken, muggen, funky, crawlspace, og urin gennemblødt hø (på en god måde).

Så øh - så længe den smager godt ... DRIK
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 15:45

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af JAIE »

Hej alle

Jeg lavede min første lagerøl for et par måneder siden. Ifølge min opskrift skulle IBU blive 25, men jeg synes at den blev meget mere bitter, men en lang bitter eftersmag.
Er der nogen der har nogen idé om hvorfor at det endte sådan? Jeg brugte M84 og lagerede ved cirka 12 grader. Jeg synes at den er ganske glimrende, men for bitter til hvad jeg havde regnet med.

Pilsner malt 88%
Munich malt 5%
Cara clair malt 5%
Melanoidin malt 3%

Saaz 33% fra start
Amarillo 17% 20 min før slut
Amarillo 50% 5 min før slut

Mvh. Jan
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af Flyball »

Hvor meget har du af hver.
Der er stor forskel på 1 kg malt med 100 g humle 100 kg malt med 1 g humle. Begge kan overholde dine %-satser
Kom gerne med nogle vægtangivelser
JAIE skrev:Hej alle

Jeg lavede min første lagerøl for et par måneder siden. Ifølge min opskrift skulle IBU blive 25, men jeg synes at den blev meget mere bitter, men en lang bitter eftersmag.
Er der nogen der har nogen idé om hvorfor at det endte sådan? Jeg brugte M84 og lagerede ved cirka 12 grader. Jeg synes at den er ganske glimrende, men for bitter til hvad jeg havde regnet med.

Pilsner malt 88%
Munich malt 5%
Cara clair malt 5%
Melanoidin malt 3%

Saaz 33% fra start
Amarillo 17% 20 min før slut
Amarillo 50% 5 min før slut

Mvh. Jan
TB
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 15:45

Re: Mangrove Jack's tørgær??

Indlæg af JAIE »

Hejsa

Jeg bryggede 10 liter som test.

Pilsner malt 88% - 1750g
Munich malt 5% - 100g
Cara clair malt 5% - 100g
Melanoidin malt 3% - 50g

Saaz 33% fra start - 10g
Amarillo 17% 20 min før slut - 5g
Amarillo 50% 5 min før slut - 15g

/Jan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"