HERMS-design

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Svanebryg
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. sep 2016, 22:59
Geografisk sted: Odense

HERMS-design

Indlæg af Svanebryg »

Med udgangspunkt i at "det kan da ikke være så svært at designe et simpelt HERMS-system" med én enkelt pumpe og et par bukkede rør, har jeg lært noget andet undervejs.
Der dukker hele tiden forhold op, der lige kræver en ventilhane mere og et ditto rør (og pumpe) - men det er nok "old news" for de fleste herinde. I hvert fald har jeg med (nyt) udgangspunkt designet et anlæg, der skulle være så fleksibelt som muligt (det enkle har jeg droppet), og indhold i alle kar skal kunne pumpes til alle andre kar.
Elopvarmning i HLT pga. nemmere styring (og hvad jeg havde i forvejen), der ud over temperaturregulering via recirkulationsspiralen også skal kunne virke som kølespiral internt og eksternt.
Gasopvarmning i kogekarret, som også kan hjælpe til med at opvarme vand i en fart til Indmæskning, stepinfusions-mæskning osv.
Nedkøling og recirkulation kan også foregå i via kogekarret, indtil urten er så nedkølet, at den kan pumpes til gæringskarret...

Nå, nok snak - her er tegningerne; kom meget gerne med kritik/forbedringsforslag og udlugning af fejldispositioner, inden jeg skal lære det på den hårde måde :-)
pft Svanebryg
Svanebryg.jpg
PS. Har selvfølgelig hugget design-elementer og grafik-ide fra nettet, men ellers...
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: HERMS-design

Indlæg af maseol »

Det kan godt være du har taget højde for det, men bare ikke har fået tegnet det ind, men det er en god ide at recirkulere vandet i HLT under mæskning.

Er selv igang med at lave et gas opvarmede HERMS system med 2 gasblus en 50 og 2 x 70 liters gryder, og fra jeg tænkte det bare lige var magnetventiler og gnist-givere fra Borgs fælles køb, er det endt med noget af en investering.
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: HERMS-design

Indlæg af Borg »

Ja, når der først går hul på "legetøjs"-bylden, så løber det stærkt...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: HERMS-design

Indlæg af dosser »

Hvad mener du med at recirkulere vandet i hlt under mæskningen? Mener du holde den i bevægelse?
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Kiilerich
Indlæg: 80
Tilmeldt: 7. apr 2014, 15:08
Geografisk sted: Sunds (Nær Herning)

Re: HERMS-design

Indlæg af Kiilerich »

Hvorfor vil du køle både med pladekøler og is ?
Is er forholdsvis dyrt at køle med da du skal bruge meget energi på at fryse det ned og du har jo en pladekøler tegnet i systemet. Vil du have det mere effektiv så køb en større køler :)
Og så tror jeg det vil være en god ide at have pumpen foran pladekøleren og ikke efter.

Ellers nogle fine tegninger :)
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: HERMS-design

Indlæg af maseol »

dosser skrev:Hvad mener du med at recirkulere vandet i hlt under mæskningen? Mener du holde den i bevægelse?
præcis
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: HERMS-design

Indlæg af dosser »

maseol skrev:
dosser skrev:Hvad mener du med at recirkulere vandet i hlt under mæskningen? Mener du holde den i bevægelse?
præcis
ok, jeg har ikke problemer med at holde en konstant temperatur i min 75L HLT uden er recirkulere eller røre rundt i den, jeg overvejede at sætte en lille motor med en propel på i den, men droppede det og det ser ud til at have været unødvendigt, men kan forestille mig i et større anlæg kan det måske være en fordel.
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: HERMS-design

Indlæg af Borg »

dosser skrev:
maseol skrev:
dosser skrev:Hvad mener du med at recirkulere vandet i hlt under mæskningen? Mener du holde den i bevægelse?
præcis
ok, jeg har ikke problemer med at holde en konstant temperatur i min 75L HLT uden er recirkulere eller røre rundt i den, jeg overvejede at sætte en lille motor med en propel på i den, men droppede det og det ser ud til at have været unødvendigt, men kan forestille mig i et større anlæg kan det måske være en fordel.
Man kan forestille sig, at varmeoverførslen mellem de to væsker foregår bedre, når der er bevægelse i væskerne på begge sider af røret.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Svanebryg
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. sep 2016, 22:59
Geografisk sted: Odense

Re: HERMS-design

Indlæg af Svanebryg »

Tak for gode input..
maseol skrev:Det kan godt være du har taget højde for det, men bare ikke har fået tegnet det ind, men det er en god ide at recirkulere vandet i HLT under mæskning.
Faktisk havde jeg forestillet mig at prøve uden cirkulation i HLT'en og så tage den derfra. Jeg har forsøgt at holde det så enkelt som muligt, og hvis varmefordelingen blev for ujævn, montere en propel, som også forslået af dosser. Designet tillader faktisk ikke lige nu konstant HLT recirkulation, samtidigt med at der bliver recirkuleret i mæsken. Skulle dette være muligt, ville der komplicere systemet yderligere, og jeg vil komme op på 20+ kuglehaner. Måske unødvendigt..?
Kiilerich skrev:Hvorfor vil du køle både med pladekøler og is ? Is er forholdsvis dyrt at køle med da du skal bruge meget energi på at fryse det ned og du har jo en pladekøler tegnet i systemet. Vil du have det mere effektiv så køb en større køler :)Og så tror jeg det vil være en god ide at have pumpen foran pladekøleren og ikke efter.
Hvad angår isvandet, så er det en option jeg er nødt til at have, hvis jeg skal køle langt ned. Det "kolde" hanevand her hvor jeg bor, er på omkring 20 grader celsius, og hvis jeg vil lave en undergæret pilsner f.eks. skulle jeg gerne kunne komme ned på 12-14 grader C.

Pumpeflytning... hm, der er måske en pointe. Sugeevne er jo ikke ligefrem magnetpumpernes spidskompetence. Måske skulle jeg flytte bypass strengen med pladekøleren hen foran pumpe 1. Alternativt montere en lille kølepumpe foran pladekøleren... min fornemmelse er at en pladekøler nok har forholdsvis stor modstand. Hvad hvis man monterer en modstrømskøler - er modstanden mindre i den? Og kan de fås i rusfrit stål - synes kun jeg har set dem i kobber?
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: HERMS-design

Indlæg af maseol »

Svanebryg skrev:Alternativt montere en lille kølepumpe foran pladekøleren... min fornemmelse er at en pladekøler nok har forholdsvis stor modstand. Hvad hvis man monterer en modstrømskøler - er modstanden mindre i den? Og kan de fås i rusfrit stål - synes kun jeg har set dem i kobber?
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01 ... 9R9JA4FZKE
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Svanebryg
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. sep 2016, 22:59
Geografisk sted: Odense

Re: HERMS-design

Indlæg af Svanebryg »

Tak for linket maseol, den ser ellers fed ud, men desværre ser det ud til, at der er loddet messingfittings på - og det er efter min mening absolut no-go i et anlæg, der ellers består af rustfrit stål.
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 13:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: HERMS-design

Indlæg af martin_pedersen »

De messingfittings er jo til vand. Messing og kobber er der ingen problemer med. Jeg syntes den er rigtig fin få svejst clamp fittings på så køre den..

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: HERMS-design

Indlæg af Borg »

Svanebryg skrev:Tak for linket maseol, den ser ellers fed ud, men desværre ser det ud til, at der er loddet messingfittings på - og det er efter min mening absolut no-go i et anlæg, der ellers består af rustfrit stål.
Heldigvis kun på vandsiden.
Det kan skæres af, og en "rustfri smed" kunne sætte de ønskede fittings på alle fire rør.
Eller måske man kan få dem til at lade være med at sætte de amerikanske haveslangekoblinger på.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Svanebryg
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. sep 2016, 22:59
Geografisk sted: Odense

Re: HERMS-design

Indlæg af Svanebryg »

martin_pedersen skrev:De messingfittings er jo til vand
Borg skrev:Heldigvis kun på vandsiden. Det kan skæres af, og en "rustfri smed" kunne sætte de ønskede fittings på alle fire rør. Eller måske man kan få dem til at lade være med at sætte de amerikanske haveslangekoblinger på.
Det er da også rigtigt; de sidder jo på vandsiden. Det havde jeg ikke lige set - det gør det mere spiseligt (..drikkeligt ;-), og så er det jo rigtigt, at man bare kan skære dem af og montere en vandslange.

Rustfri smede er dyre at lege med, er min erfaring, Borg :)
martin_pedersen skrev:Messing og kobber er der ingen problemer med.
I dette tilfælde, nej. Ellers er jeg ikke enig, hvis du taler generelt - der er masser af problemer med kobber og messing, hvis det er monteret i et i øvrigt rustfrit anlæg, og der både er øl- og metallisk kontakt.
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: HERMS-design

Indlæg af maseol »

Svanebryg skrev: I dette tilfælde, nej. Ellers er jeg ikke enig, hvis du taler generelt - der er masser af problemer med kobber og messing, hvis det er monteret i et i øvrigt rustfrit anlæg, og der både er øl- og metallisk kontakt.
Uddyb gerne?
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Besvar

Tilbage til "Udstyr"