Star San HB og grundvandet

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 15:55
Geografisk sted: Ballerup

Star San HB og grundvandet

Indlæg af redec »

Hej,

Jeg har altid brugt jod til desinficering, men det har jeg ikke mere af, og man kan vist heller ikke købe det mere. I stedet står jeg nu med en lille flaske Star San HB. Jeg skal flaske i morgen, og havde egentlig tænkt mig at bruge samme fremgangsmåde som jeg altid med succes har gjort med jod. Ca. en 20-liters opløsning i spanden. Flaskerne og hæverten ned i 5-10 minutter. Lige skylle flaskerne (ikke hæverten) efter med kogende vand. Derefter det hele ud i afløbet.

Jeg kan forstå, at med Star San behøver jeg kun at sprøjte en opløsning på fladerne, så jeg vil nok godt kunne lave en procedure, hvor jeg bruger væsentligt mindre Star San. Jeg kan også forstå, at hvis man laver en opløsning i demineraliseret vand, så kan den holde længe.

Om jeg ændrer proceduren, afhænger af om Star San på nogen måde er skadeligt for vores grundvand - jeg vil jo nødig fucke med det. Kan i hjælpe mig her?

Med venlig bryghilsen
Claus
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af fjorgensen »

Du kan sagtens nøjes med kogende vand, jeg har aldrig brugt andet..... siden 1974.
:-)
keep it simple !
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af Borg »

Kogende vand eller damp er godt. Der er dog en "berøringstid" med det netop som der er med Star San og Iodophor.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af Truntebryg »

Den ene del er 6% phosphorsyre ... det er bestemt ufarligt når det tyndes op.

Den anden del er dodecylbenzenesulfonic acid som der er i alle vaskemidler (overflade aktiv) Det bio nedbrydes hurtigt under aerobe forhold med en halveringstid på ca. 1-3 uger.

Det er vist egentlig et rengøringsmiddel, ...
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 15:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af redec »

Jeg endte med at blande en ca. 5 liters opløsning med 10m ml Star San HB i bunden af spanden. Dette brugte jeg så til at desinficere flasker, kapsler, hævert, flaskepåfylder osv. Flaskerne fik en sjat i bunden, også ryste godt rundt. Derefter en hurtig skoldning med kogende vand. Dog ikke hævert og flaskepåfylder - mine kan ikke tåle kogende vand.

Jeg kunne måske godt nøjes med kogende vand, hvis jeg havde en anden hævert og flaskepåfylder. Jeg kan dog godt lide at gå med livrem og seler. Det er en procedure, jeg er tryg ved, og arbejdet er ikke meget større. Jeg har endnu også min første infektion til gode. Og jeg har da efterhånden godt 30+ bryg på bagen.

Med venlig bryghilsen
Claus
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af Moesmand »

Jeg er rookie-brygger og har stor glæde af Forummets tips og tricks.... Jeg har brugt pletrensemiddel med peroxid og natriumcarbonat fra Lidl. Og i dag har jeg set, At Rema 1000 har et lignende produkt.... Soda og peroxid er både effektivt, billigt og miljøvenligt.... En bøtte koster 20-30 kr...

Mvh.

Henrik
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af kbaggen »

Truntebryg skrev:Den ene del er 6% phosphorsyre ... det er bestemt ufarligt når det tyndes op.

Den anden del er dodecylbenzenesulfonic acid som der er i alle vaskemidler (overflade aktiv) Det bio nedbrydes hurtigt under aerobe forhold med en halveringstid på ca. 1-3 uger.

Det er vist egentlig et rengøringsmiddel, ...
Som trunte skriver, ja, så er det "bare" surt opvaskemiddel, men der ender en masse rester af sæbe stoffer på landmandens marker da vi i DK har pligt til at genanvende spildevandslam så vidt det er muligt. Så hvis en skulle begynde at lede i grundvandet (hvilket i DK starter ved ca. 1-1,2 meter......drikke(grund)vandet tager vi som "regl" meget dyber), ja, så vil jeg forvente at man også finder metboliter efter vaske akive stoffer i grundvandet! Hvad der ligger af undersøgelser på dette ar jeg nu aldrig kigget på!

Så iht. spørgsmålet....hvis dine flasker er renegjorte, hvorfor ikke smide dem i ovnen ved 120 grader i 15 min........det er lang mere effektivit!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af Truntebryg »

Ja - skidt eller ikke skidt det hele bliver steriliseret ;-)
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 15:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af redec »

Ja, der er lidt at tænke over.

/ Claus
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af kbaggen »

Men inden du bruger ovnen (som jeg gør) så tænkt lige på du så udleder mere C02 og smelter indlandsisen..........så hvad er bedst varme eller kemi! Ikke let at være et storforbrugende konsum menneske.......!

Det er så lidt "sjovt" at øl i bund og grund blev historisk brygget for at få rent eller i hvert tilfælde patogent-frit "vand"!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af Truntebryg »

Til gengæld kan du "genbruge" varmen fra ovnen - så kører gasfyret det mindre...
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Star San HB og grundvandet

Indlæg af Thor »

Truntebryg skrev:Til gengæld kan du "genbruge" varmen fra ovnen - så kører gasfyret det mindre...
Ja,der kan jo komme en ribbensteg ind bagefter.. ;-)
Besvar

Tilbage til "Sanitet"