Sur IPA

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

Jeg har lige fået den mest fantastiske IPA fra To Øl (Sur IPA - amarillo). Nogen der har en ide, om hvordan man kan klone den?
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Sur IPA

Indlæg af MonkeyBrew »

Har du ikke prøvet at kontakte dem endnu?
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

jo de vil ikke af med opskriften! :(
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Sur IPA

Indlæg af Thage »

Det er ikke den, men måske input/inspiration ?
http://www.microbusbrewery.org/2014/09/ ... g.html?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur IPA

Indlæg af søreno »

Man får da en lille smule at vide her: http://shop.to-ol.dk/product/sur-amarillo-bottle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvor sur var den? Jeg ville lave en kettle sour version. Det tænker jeg er lettere at styre. Mæsk som normalt, varm urten op til lige under kogepunktet, køl ned til den temperatur din laktobakterie kan lide (det kan nok googles - ellers tjek milk the funk på facebook). Når den er tilpas sur (det tager formentlig 6-36 timer, tænker jeg, varmer du den op til kogepunktet og koger som normalt. Jeg ville køre mere eller mindre ren whirlpoolhumle og tørhumle og så en ordentlig skovlfuld af hver.
Umiddelbart ville jeg køre en helt neutral gær, men hvis du kan smage brett i den er det selvfølgelig også en mulighed.

Ovenstående er med forbehold for, at jeg altså ikke har smagt øllen. Til gengæld får jeg da helt lyst til at brygge den ;-)

VH
Søren
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

søreno skrev:Man får da en lille smule at vide her: http://shop.to-ol.dk/product/sur-amarillo-bottle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvor sur var den? Jeg ville lave en kettle sour version. Det tænker jeg er lettere at styre. Mæsk som normalt, varm urten op til lige under kogepunktet, køl ned til den temperatur din laktobakterie kan lide (det kan nok googles - ellers tjek milk the funk på facebook). Når den er tilpas sur (det tager formentlig 6-36 timer, tænker jeg, varmer du den op til kogepunktet og koger som normalt. Jeg ville køre mere eller mindre ren whirlpoolhumle og tørhumle og så en ordentlig skovlfuld af hver.
Umiddelbart ville jeg køre en helt neutral gær, men hvis du kan smage brett i den er det selvfølgelig også en mulighed.

Ovenstående er med forbehold for, at jeg altså ikke har smagt øllen. Til gengæld får jeg da helt lyst til at brygge den ;-)

VH
Søren
umiddelbart så lyder det kompliceret, men er det det? hvad med udstyret efter sådan en omgang?
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur IPA

Indlæg af søreno »

Tja... Det er jo en anden proces end at brygge en 'normal' øl, men den er nok ikke voldsomt mere kompliceret. Det er jo som alt andet et spørgsmål om at få lidt erfaring. Første gang er der nogle nye processer, man skal have med, så der kan det virke lidt forvirrende.

Udstyret skal du ikke være bekymret for. Hvis du syrner i din gryde, er det jo kun den, der kommer i kontakt med bakterierne. Den bliver grundigt desinficeret igen, når du varmer den syrnede urt op.

To øl skriver sour mash. Forskellen er, at du syrner i mæskningen i stedet. Der kan man bruge de mælkesyrebakterier, som er naturligt forekommende i malten, men det er lidt sværere at styre.
Man starter med en lang indmæskning ved ca 35 grader (så vidt jeg husker). Det lader man stå til det er surt nok. Det tager nok samme tidsrum som ved kettle sour. Hvis det er den vej, du vil gå, ville jeg personligt starte med en ret lav ph for at undgå risikoen for sygdomsfremkaldende bakterier. Det gør man ved fx at syrne med mælkesyre eller bruge surmalt i mæsken. Det kan du sikkert læse mere om på themadfermentationist.com Ellers kan du i hvert fald i hans bog American sour beers.

VH
Søren
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Sur IPA

Indlæg af Øystein »

Du kunne prøve at Google Brett IPA. The mad fermentationist har lavet en opskrift brettanomyces bruxellensis troix Wlp644. Jeg har brygget flere IPA med udgangspunkt i denne opskrift og gær. Jeg synes at gæren er med til at underbygge de noter af tropisk frugt og citrus/grapefrugt som er i humlen.
For at surne mæsken kan du bruge rugbrødssurdej, Lactobacillus kapsler fra Matas eller en starter lavet på malt. Husk at sætte gærstarter og surmæsk i gæringskammer ved ca. 40 grader.
Husk lige at mælkesyrebakterier er anaerobe og feks. Gær er aerobe. Så for at fremelske vækst af mælkesyrebakterier og forhindre uønskede bakterier og gær så er det viktigt ikke at blande ilt med urten. Headspace i starter og gærtank skal have et skud CO2.


Sent from my iPad using Tapatalk
RobotNinja
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. feb 2015, 15:20
Geografisk sted: Brønshøj
Kontakt:

Re: Sur IPA

Indlæg af RobotNinja »

Jeg har selv forelsket mig i deres Sur Mosaic.

For noget tid siden gav jeg mig for at forsøge at klone deres øl, det tættest jeg er kommet på en god opskrift er den jeg linker herunder, ganskevist på Englesk.
Det er en surmæsket IPA.

4.25kg Pale Malt (Marris Otter)
0.75kg White Wheat Malt
0.34kg Cara-Pils
0.22kg Melanoidin malt
0.10kg Acid Malt
Surmæsket med 8 tabletter af ProbiMage - Lactobacillus plantarum ved 38c grader i 72 timer eller ned til 3.5ph.

60min boil - 25g Mosaic 60min - Amarillo 15g 10min - Mosaic 15g 5min - Mosaic 25g 0min
Dry Hop: 5 days 40g Mosaic

Belgium Yeast fra White Labs eller Safale US-05
https://www.facebook.com/sharktorbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

RobotNinja skrev:Jeg har selv forelsket mig i deres Sur Mosaic.

For noget tid siden gav jeg mig for at forsøge at klone deres øl, det tættest jeg er kommet på en god opskrift er den jeg linker herunder, ganskevist på Englesk.
Det er en surmæsket IPA.

4.25kg Pale Malt (Marris Otter)
0.75kg White Wheat Malt
0.34kg Cara-Pils
0.22kg Melanoidin malt
0.10kg Acid Malt
Surmæsket med 8 tabletter af ProbiMage - Lactobacillus plantarum ved 38c grader i 72 timer eller ned til 3.5ph.

60min boil - 25g Mosaic 60min - Amarillo 15g 10min - Mosaic 15g 5min - Mosaic 25g 0min
Dry Hop: 5 days 40g Mosaic

Belgium Yeast fra White Labs eller Safale US-05
kan jeg mon bruge en gærspand, og en kummefryser med varmelegeme i til 3 døgns udmæskning? hvordan bliver mæsken efter 3 dage (ift. at man mæsker videre).
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Sur IPA

Indlæg af Thage »

Dntb1985 skrev:
RobotNinja skrev:Jeg har selv forelsket mig i deres Sur Mosaic.

For noget tid siden gav jeg mig for at forsøge at klone deres øl, det tættest jeg er kommet på en god opskrift er den jeg linker herunder, ganskevist på Englesk.
Det er en surmæsket IPA.

4.25kg Pale Malt (Marris Otter)
0.75kg White Wheat Malt
0.34kg Cara-Pils
0.22kg Melanoidin malt
0.10kg Acid Malt
Surmæsket med 8 tabletter af ProbiMage - Lactobacillus plantarum ved 38c grader i 72 timer eller ned til 3.5ph.

60min boil - 25g Mosaic 60min - Amarillo 15g 10min - Mosaic 15g 5min - Mosaic 25g 0min
Dry Hop: 5 days 40g Mosaic

Belgium Yeast fra White Labs eller Safale US-05
kan jeg mon bruge en gærspand, og en kummefryser med varmelegeme i til 3 døgns udmæskning? hvordan bliver mæsken efter 3 dage (ift. at man mæsker videre).
Tjek lige din varmekilde kan få den så højt, sidder jo muligvis en intern termostat der slår fra hvis det er frostvagt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sur IPA

Indlæg af Øystein »

Dntb1985 skrev:
RobotNinja skrev:Jeg har selv forelsket mig i deres Sur Mosaic.

For noget tid siden gav jeg mig for at forsøge at klone deres øl, det tættest jeg er kommet på en god opskrift er den jeg linker herunder, ganskevist på Englesk.
Det er en surmæsket IPA.

4.25kg Pale Malt (Marris Otter)
0.75kg White Wheat Malt
0.34kg Cara-Pils
0.22kg Melanoidin malt
0.10kg Acid Malt
Surmæsket med 8 tabletter af ProbiMage - Lactobacillus plantarum ved 38c grader i 72 timer eller ned til 3.5ph.

60min boil - 25g Mosaic 60min - Amarillo 15g 10min - Mosaic 15g 5min - Mosaic 25g 0min
Dry Hop: 5 days 40g Mosaic

Belgium Yeast fra White Labs eller Safale US-05
kan jeg mon bruge en gærspand, og en kummefryser med varmelegeme i til 3 døgns udmæskning? hvordan bliver mæsken efter 3 dage (ift. at man mæsker videre).
Hvis du tænker udmæskning som ved 78 grader celcius, så er det ikke en god idé. Du har jo dermed pasteuriseret din urt. Og slået Lactobacillus ihjel.
Jeg har erfaring med at mæske som normalt. Separere og koge urt. Køle ned til ca. 40 grader( tjek lige korrekt temp.) pitche min lacto kultur. Fylde headspace i gærspand med CO2. Sætte tæt låg på og ned i en kummefryser med varmelegeme og temperaturstyring. Lactofermentering udvikler ikke selv CO2.
Når den har rette pH ( smag eller mål med pH meter) så pasteuriceres urten. Den køles ned til feks 20 grader og en gær tilsættes og gærer øllet som normalt.


Sent from my iPad using Tapatalk
RobotNinja
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. feb 2015, 15:20
Geografisk sted: Brønshøj
Kontakt:

Re: Sur IPA

Indlæg af RobotNinja »

Øystein skrev:
Dntb1985 skrev:
kan jeg mon bruge en gærspand, og en kummefryser med varmelegeme i til 3 døgns udmæskning? hvordan bliver mæsken efter 3 dage (ift. at man mæsker videre).
Hvis du tænker udmæskning som ved 78 grader celcius, så er det ikke en god idé. Du har jo dermed pasteuriseret din urt. Og slået Lactobacillus ihjel.
Jeg har erfaring med at mæske som normalt. Separere og koge urt. Køle ned til ca. 40 grader( tjek lige korrekt temp.) pitche min lacto kultur. Fylde headspace i gærspand med CO2. Sætte tæt låg på og ned i en kummefryser med varmelegeme og temperaturstyring. Lactofermentering udvikler ikke selv CO2.
Når den har rette pH ( smag eller mål med pH meter) så pasteuriceres urten. Den køles ned til feks 20 grader og en gær tilsættes og gærer øllet som normalt.
Spot on, jeg har selv et seperat køleskab jeg bruger til mine surmæskninger, har termo styring og klare nemt op til 50c i længere perioder.
Jeg køre lidt samme setup som her, dog springer jeg let og elegant over at koge urten efter mæskning før Lacto Pitch, har personligt ikke haft nogle uheld med dette dog efter et andet uheld sidst jeg forsøgte at purge headspace med CO2 er jeg også gået tilbage til at bruge husholdnings film sprayet med Starsan oven på urten, lidt irerterrende men nemmere end at baske med mit Co2 setup :)
https://www.facebook.com/sharktorbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

Øystein skrev:
Dntb1985 skrev:
RobotNinja skrev:Jeg har selv forelsket mig i deres Sur Mosaic.

For noget tid siden gav jeg mig for at forsøge at klone deres øl, det tættest jeg er kommet på en god opskrift er den jeg linker herunder, ganskevist på Englesk.
Det er en surmæsket IPA.

4.25kg Pale Malt (Marris Otter)
0.75kg White Wheat Malt
0.34kg Cara-Pils
0.22kg Melanoidin malt
0.10kg Acid Malt
Surmæsket med 8 tabletter af ProbiMage - Lactobacillus plantarum ved 38c grader i 72 timer eller ned til 3.5ph.

60min boil - 25g Mosaic 60min - Amarillo 15g 10min - Mosaic 15g 5min - Mosaic 25g 0min
Dry Hop: 5 days 40g Mosaic

Belgium Yeast fra White Labs eller Safale US-05
kan jeg mon bruge en gærspand, og en kummefryser med varmelegeme i til 3 døgns udmæskning? hvordan bliver mæsken efter 3 dage (ift. at man mæsker videre).
Hvis du tænker udmæskning som ved 78 grader celcius, så er det ikke en god idé. Du har jo dermed pasteuriseret din urt. Og slået Lactobacillus ihjel.
Jeg har erfaring med at mæske som normalt. Separere og koge urt. Køle ned til ca. 40 grader( tjek lige korrekt temp.) pitche min lacto kultur. Fylde headspace i gærspand med CO2. Sætte tæt låg på og ned i en kummefryser med varmelegeme og temperaturstyring. Lactofermentering udvikler ikke selv CO2.
Når den har rette pH ( smag eller mål med pH meter) så pasteuriceres urten. Den køles ned til feks 20 grader og en gær tilsættes og gærer øllet som normalt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Bare lige for at opsummere. Sådan som jeg har forstået det, så køre jeg mit bryg som normalt, dog i stedet for at køle urten ned til 20 grader, så køler jeg ned til 40 grader, og tilsættes 8 Lacto tabletter. Efter tre dage køler jeg urt ned og tilsætter gæren, og gør som jeg plejer derefter. Korrekt?

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur IPA

Indlæg af søreno »

Efter laktofermenteringen skal du varme op for at pasteurisere. Eller du skal ikke, men både med min og Øysteins metode skal du. Vær opmærksom hvis du vælger Øysteins metode, at nogle lacto-bakterier er meget humlefølsomme.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"