Rengøring og Desinficering

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Bierschaum
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. okt 2016, 16:38

Rengøring og Desinficering

Indlæg af Bierschaum »

Som ny brygger kan man blive ret forvirret af alle de ting man skal have for at få frisk øl i flasken.

kan man nøjes med chemipro oxi til både rengøring og desinficering eller skal man have et produkt mere til flaskerne inden påfyldning?
Kan se nogle her skriver at Damp er det rigtige, men hvad blev der af Iodophor, og er Chemipro oxi giftigt hvis man påfylder flasker efter vask?

En medarbejder fra Maltbazaren udtrygte at man godt kunne bruge chemioro oxi første gang men det nok ikke var smart at gøre flere gange da det var skadeligt ? - For mig er det helt uacceptabelt at bruge det hvis det kan være skadeligt!?

Er der nogle der kan give fyldestgørende svar på ovenstående ?
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af Jens S »

Jeg skyller alle mine flasker grundigt efter at jeg har tømt dem. Nogle dage inden de skal påfyldes på ny, hiver jeg dem et bad i et passende rengøringsmiddel (chem oxi, PBW eller lign). Efter grundig skylning lader jeg dem tørre. Dagen inden påfyldning sætter jeg et stykke staniol over flaskeåbningen og sætter flaskerne i ovnen ved 100°C i 1-1,5 timer for at 'sterilisere' dem. Der er helt sikkert et hav af forskellige måder at gøre det på, men denne virker for mig.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af fjorgensen »

Emnet har været fremme flere gange. Her er et link til en af de tidligere tråde:
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... ng#p103728
keep it simple !
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af inzide »

Jeg skyller efter brug og sætter i opvaskemaskine. Derefter tørring og film over, før de kommer i kasser. Før brug kommer de i ovnen 120 grader i 15-20 min. .. Det har fungeret fint indtil videre. Filmen kommer ikke med i ovnen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af Truntebryg »

Jeg skyller godt og grundigt i varmt vand - inspicere op imod lys for urenheder.

Er der urenheder får flasken 1 chance med en børste - eller ud !!

Derefter skylles flaskerne i RO vand - som jo burde være "sterile" nu (baktusser kan jo ikke gå igennem RO membranen)

Da RO vand er meget blødt, så sætter det ikke meget kalk - så de burde kunne gå direkte i ovnen ....

Er jeg meget hys - så bruger jeg OXI-PRO som giver en skøn dejlig klar flaske/ ballon (Brintoverilten blanker jo alle urenheder af) og efter skyl med det skønne rene RO vand.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af Dalmoseosebryg »

RO vand ??
Lillelund
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2014, 20:13

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af Lillelund »

RO = Reversed Osmosis oversat til omvendt osmose, det er lidt frit oversat teknisk rent vand, det er filtreret igennem en membran som hverken mineraler eller bakterier kan komme igennem.



Sent from my iPad using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af Truntebryg »

Billede

Ja - det er et sådan lille filter, som du hænger op på vægen.

De små anlæg (som billedet) koster fra 475,- til 650,- og fåes i 75 - 100 og 150 gpd (Gallons per day) forvent dog kun en 1/3 hvis du har begrænset tryk.

De små anlæg har desværre ikke skylleventil længere... så det er lidt mere besværligt at vedligeholds skylle membranen.

VIDEO: https://youtu.be/IDy988BSVGY" onclick="window.open(this.href);return false;
mosgaard
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. mar 2014, 20:21

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af mosgaard »

Jeg kan anbefale at få en flow restrictor på udgangen af affaldsvand slangen for at sætte lidt modtryk på denne så det hele ikke bare flyder ud denne vej, det giver god effekt. Yderligere kan man få en TDS og EC tester på AliExpress til at teste partikler i nyttevandet og beregne renheden ved at måle på sit indgangs vand fra vandværket og det rene vand. Sådan en tester kan fåes for 9$ eller lign. Og er guld værd. Filteret skal typisk. Køre et par minutter for at virke optimalt og det kan følges med testeren.

Men for at brygge forstår jeg ikke rigtigt formålet med RO vand. Jeg er klar over at det bliver lidt surt, men efter mæskning er startet falder pH værdien jo i mæsken så den i sig selv bliver mere fornuftig, og i det meste danske vand er mineralerne jo en del af charmen og RO vandet i sig selv smager ikke særligt spændende så er der en der kan forklare hvad i vil have ud af at brygge med RO vand?

Hilsen
Jes


Sent from my iPad using Tapatalk
mosgaard
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. mar 2014, 20:21

Re: Rengøring og Desinficering

Indlæg af mosgaard »

Nå forvekslede lige denne RO diskussion med en anden, denne var om desinficering og ikke brygning så mit sidste spørgsmål var måske lidt OFF topic ... sorry


Sent from my iPad using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Sanitet"