Rengøring med PBW

Rengøring, rensning, vask,
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 18:08

Rengøring med PBW

Indlæg af gotskov »

Jeg skal i dag brygge og skal prøve noget nyt rengøring.

https://www.maltbazaren.dk/shop/pbw-450 ... bprodukter" onclick="window.open(this.href);return false;

I producent/maltbazarens vejledningstår der, at der skal bruges henholdsvis 7-14g og 10-20 gram pr liter vand. Og her er det jeg bliver usikker. Jeg planlægger kun at desinficere gæringsspand, låg og gærlås. Det ville jeg gøre ved at fylde gøringsspanden til randen med varmt vand og herefter putter låg og gærlås ned i det varme vand i nogle minutter. Herefter skylles med koldt hanevand. Jeg har uden problemer gjort dette med iodorphor. Men mængden af PBW udfordre mig. Min spand er på 30 liter og jeg skal altså, i følge vejledningerne, bruge mellem 210g og 600g PBW.

Jeg spurgte i men ekspedient i maltbazaren og han fortalte, at han bare brugte 2 spiseskefulde med top til 30 liter. Det er jo ikke engang tæt på at være 210g.

Hvad mener i ?
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 18:08

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af gotskov »

Fandt sgu lige en Star San HB i gemmerne, vil det være mere velegnet ?

Ser ud til at man her kan nøjes med en mindre blanding og vaske (desinficere i stedet for at bruge 30 liter vand. (Ser heller ikke ud til at der skal skylles efter?)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af Thage »

Altså jeg følger instruks og har både PBW og Star San i 5ltr sprøjte - sprøjter så det der enten skal rengøres eller desinficeres - er jo forskellige egenskaber / produkter.
Det virker fint, men bruger også en børste der hvor jeg kan komme til. Hulrum fyldes op, tæller til 10, lader det virke og skylder efter med vandslange pistol... Ved behov gentages.

Finten ved at fylde op er jo det skal stå og virke længe, dette kan kompenseres ved at få det i bevægelse Eks ryste spand med mindre mængde i Eks. 3 liter


Sent from my iPhone using Tapatalk
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af loobie »

Hej gotskov

Et par kommentarer:

Vil du rengøre eller desinficere? PBW er til rengøring, Star San til desinfektion. Traditionelt betragtes det som to separate trin.
Hvis du vil gøre rent med PBW, så brug den anbefalede dosis, men lad være med at fylde spanden op. Derefter kan du desinficere som beskrevet, enten med iodophor eller Star San.
Iodophor skal bruges med koldt vand, ellers virker det ikke.

NB: jeg har aldrig brugt PBW.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af Truntebryg »

Normalt er det kontakt tiden der tæller. Så 3L vand med desinfektionsmiddel, er rigeligt.

Ryst spanden med mellemrum, 5 x over måske 10 min er alt rigeligt.
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 18:08

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af gotskov »

Har nu brugt San Star. Skal der skylles efter det?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af søreno »

Nej det behøves ikke.

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af Runenaldo »

gotskov skrev:Har nu brugt San Star. Skal der skylles efter det?
Kommer an på hvor kraftig en opløsning du har brugt. Der skulle gerne være instruktioner på selve flasken.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Jakeman
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. maj 2013, 20:26

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af Jakeman »

Jeg mener ikke, man skulle skylle tidligere, men nu er der kommet en etiket på, hvor der står der skal efterskylles, så det med at bruge Star-San til desinficering, duer ikke rigtigt længere.

Jakob
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af Truntebryg »

Er man i tvivl,og er man til den 100% sikre side - så kan man jo koge en liter vand og køle den lidt ned (gærrør tåler ikke kogt vand) skyl efter med dette.

Gær rør er jeg ikke så hys med, da det jo normalt ikke kommer i kontakt med urten... gær proppen er jeg dog lidt mere interesseret i ;-)
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af morfmir »

Jakeman skrev:Jeg mener ikke, man skulle skylle tidligere, men nu er der kommet en etiket på, hvor der står der skal efterskylles, så det med at bruge Star-San til desinficering, duer ikke rigtigt længere.

Jakob
Det er pga. den danske lovgivning at den etiket er kommet på. Produktet har ikke ændret sig, det har den engelske/amerikanske anbefaling heller ikke. Om du vil skylle eller ej er op til dig.
starsan.JPG
Husk for øvrigt altid at læse datablad på dine produkter grundigt.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg skyller i hver tilfælde ikke med star san no-rinse opløsning. Jeg blander 1.5ml pr liter vand i en sprayflaske. Det holder længe og har endnu ikke haft infektion. PBW skal efterskylles. Det samme med alle rengøringsmidler.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af Truntebryg »

"allow to air dry" .. gad vide hvad de mener, er det et must...?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af MonkeyBrew »

Truntebryg skrev:"allow to air dry" .. gad vide hvad de mener, er det et must...?
Står det på PBW?
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
jesperth
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 23:31

Re: Rengøring med PBW

Indlæg af jesperth »

MonkeyBrew skrev:Jeg skyller i hver tilfælde ikke med star san no-rinse opløsning. Jeg blander 1.5ml pr liter vand i en sprayflaske. Det holder længe og har endnu ikke haft infektion. PBW skal efterskylles. Det samme med alle rengøringsmidler.
Det er næsten præcis sådan jeg gør - hver brygdag/tappedag startes med at blande en spand med ca. 8 L vand og 12ml Star San, det bruger jeg til alt muligt i løbet af dagen - smider gærrør osv. ned i spanden f.eks. - skyller ikke noget af.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"