Så brygges der :)

Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Michael K skrev:Hej Jimmi

Var det 1 eller 2 stænger du kom i?

Du ved jeg er meget interesseret. Jeg har bestilt malt i Vejle og så varer det jo ikke så længe før gryden igen koger her i Ringe ...
Jeg puttede 2 stænger i... der er to stænger i et hylster til 20 kr. :) og så puttede jeg 70g vanillesukker (35 g i hver gryde) og det er næææææææææææsten ikke til at ane i baggrunden
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Kan godt være jeg skulle starte med 2.

Har lige målt og smagt på vores 5. bryg..., en British brown. OG 1045 og tilsyneladende lander den på 1011.

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... wersearch=

Vi synes den var lidt smagsløs, oven på de sidste bryg vi har lavet med rimeligt høj OG. Så min brygmakker lavede sig en blanding indeholdende kaffebønner og en karamelstang, som han plottede i den ene spand ved omstikning.

Den er sørme god... ;-]
Mvh.

Michael K
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Og så er derf nye billeder i Gallery :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

30 juni
Mvh.

Michael K
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

??
MvH
Morten
(9400)
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

privat beskeder SKAL sendes over messages funktionen eller på mails

Jens
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Sorry...
Mvh.

Michael K
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Så er brygget omstukket og det smager rigtig godt... SG er nede på 1024 og jeg kan desværre ikke smage vanillen.. end ikke ane den :(... dvs 2 stænger vanille og 70g vanillesukker er ikke nok til sådan en mørk øl...... men pyt med det bare det smager godt :)

Hygge fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Jeg tror du skal give det lidt tid til at lagre først, før du dømmer den uden vanilla, især en kraftig øl vil have godt af lagring. Lad den stå et god stykke tid i sekundær og derefter en god lagring så burde der være vanillesmag(vil jeg tro)
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Har lige kigget på brygget igen :)

Målt SG stadig på 1024 som da jeg omstak. Det er jeg ikke helt tilfreds med.... den kunne godt være lidt længere nede :)

Tror i evt at det kan være fordi der har været noget varmt i den periode hvor den har gæret ???
DVS der er faktisk slet ikke sket noget på 2. fermentering.

Kan det evt skyldes at jeg har anvendt vanillesukker ( 70 g. ).. det er evt. ikke forgærbart ??? ( hvis det ikke er forgærbart.. hvordan finder jeg så ud af min alkohol % så havde faktisk SG jo egentlig været mindre)

Men pyt....... brygget smager skide godt så det bekymrer mig ikke er HELT sikker på at det nok skal blive drukket

Hygge fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Hej Jimmi

Hvis du, som du har skrevet i din opskrift, har mæsket ved 68 grader har du svaret på hvorfor SG er højere end forventet. Hvis du vil have den længere ned skal du mæske ved lavere temperatur næste gang. Jeg har lige lavet en amr. cream ale der er mæsket ved 62 grader. Den gærede ned til 1008, og er desværre blevet lidt tynd i smagen. Så din højere SG giver bare noget mere fylde og sødme i øllet, hvilket sjældent gør noget i en porter.

/anders - 1350K
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Jimmi

du kan maske det i trind !

15min 55 °C
30min 60 °C
90min 65 °C
10min 68 °C
5min 75°C
10min 78°C


det vil jeg prøve næste gang, har læste mig til det har gevet gode resultater omkring det !

men ret mig hvis jeg tager fejl !
MvH
Morten
(9400)
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Så nu skal jeg have min porter på flaske i weekenden :)

Mit første bryg fik jeg underkarboneret og vil helst undgå de igen...... så nu spørger jeg til råds her..... 122 g sukker opkogt i ½L vand til 21L porter. Er det helt ved siden af :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Hej Jimmi.

Hvis den har gæret ved 22 grader og du ønsker omkring 2,4 i CO2, så ser det vist fint ud.

2.4 tror jeg er det du søger... det er også det der passer mig bedst, men ligger den i øvrigt altid efter stilarten...

Hvad lagde du din første på?
Mvh.

Michael K
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Jimmi skrev:Mit første bryg fik jeg underkarboneret og vil helst undgå de igen...... så nu spørger jeg til råds her..... 122 g sukker opkogt i ½L vand til 21L porter. Er det helt ved siden af :)

Jimmi
Du kan evt. bruge mit regneark til at beregne det:
http://www.elgaard.talnet.dk/AlcCalc.xls
mvh Poul
www.ohbl.dk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"