Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Kun for nørder :-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Nåå - det var det du mente ... Ja det er lige meget ;-)
Jeps, og første brug er ved at være karboneret - lover godt... Kan tydeligt smage der ikk er samme mængde kalk


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:
haku823 skrev:Nogle af jer har nævnt 70% RO + 30% postevand (København som jeg mener har læst er blandingsvand fra forskellige værker).
Hvilken pH rammer i ca.? Har ingen pH strips og vil gerne brygge en belgisk dark strong (Abbey) i dag.
Det kommer godt nok an på hvor i KBH, Tåstrup og omegn har MEGET hårdt vand.

Hvis jeg skulle gætte på et blandings forhold - så 70% RO vand til lyse øl 60% til mørke og 50% til sorte.

Hvis du har ekstra hårdt vand - så 80-70-60 %

Mine tal er kommet ud fra det omtalte vandbehandlings program. Under alle omstændigheder - så er lidt fortyndet vand meget bedre end ufortyndet. pH rammer jeg typisk inden for +/- 0,05 men jeg regulere også den sidste milimeter med syre ;-) med typisk 1-1,5 ml til 30L vand.
Mht lys mørk osv. Hvor ville i sætte grænsen? Er lidt usikker på om jeg skal gå efter 70/30 eller 60/40 på en med ebc 14,7...

Bryggede en med ca. 9 ebc, hvor 70/30 passer smukt.

Måske en 20-25 ebc passer bedre til 60/40...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af Truntebryg »

Ah 15 EBC er i min optik stadig en lys øl ;-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Ah 15 EBC er i min optik stadig en lys øl ;-)
Gik jeg også efter, men hvor går grænsen så til mellem og mørk?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af Truntebryg »

Altså Brunvater giver mig (med min std. tilsætning) en pH på 5,55 (netop OK) for en 14 EBC urt og 76% RO vand.

Samme opskrift med lidt ristet malt giver samme pH 5,55 for en 28 EBC og 70% RO vand.

Lidt mere ristet malt (nu ca 350g ristet malt 800 EBC), stadig pH 5,55 og nu 42 EBC giver 53% RO vand.

Så der begynder at ske noget omkring de 30-40 EBC – eller også sagt på en anden måde, de første 200g mørk malt rykker ikke vildt – men det gør de næste 150g til gengæld …

Det så ikke særligt videnskabeligt, men det må give en guideline ;-)
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af TJ_85 »

Undskyld jeg genopliver en gammel tråd, men jeg er desværre begyndt at kigge på vand efter et års brygning. Det er gået støt fremad. Desværre sidder IPA'erne ikke i skabet, og det er en skam da det er den øltype jeg bedst kan lide. Det viser sig at københavnsk vand (Nørrebro) er håbløst at brygge lyse øl på. Næste bryg bliver en amerikansk porter - det burde vel kunne lade sig gøre, selvom om HCO3 er 350?

Et par ting:

1. Kan en almindeligt begavet installere et lille omvendt osmoseanlæg fra rent-postevand.dk?

2. Kan man købe osmosevand i København?

3. Jeg er forvirret om man må brygge kun på osmosevand? Jeg tænker at tilsætte salte så jeg fx rammer Tasty's vand: http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ ... 60#_thread" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af Thage »

Jf råd i tråd brygger jeg 70/30 på de lyse - tastet ind i det komplekse vand ark der også linkes til fra det lokale og rammer ok.
Vedr. 1 så ja, se evt. Videoer derfra - passer på brusearmatur Eks.
Tager mig 1 time at lave 10ltr og bruger 35ltr osmose til et bryg lys øl, er primært det at holde øje med niveau der er bøvlet, men overskydende ryger på kaffebanditten...


Sent from my iPhone using Tapatalk
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af TJ_85 »

Det lyder overskueligt. Men der er i princippet ikke noget i forvejen for kun at bruge det og så tilføje mineraler jvf stilarten?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af Truntebryg »

Min holdning - er Keep It Simple. Det begrænser muligheden for fejl.

Kør RO vandet så langt ned som det er nødvendigt - hvis der er en enkelt salt der halter, så kan den evt. tilsættes.

Men generelt så kan alt postevand på Sjælland bare fortyndes med 2/3 RO vand og dine lyse øl har det meget bedre i forhold til ikke at gøre noget.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af admin »

du kan starte med bare at koge dit vand dagen før, og stikke vandet om når du skal brygge, pas på med ikke at få kalken med over.

Brygget ved Fri Bryg - Naturligvis
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af TJ_85 »

Det vil jeg prøve til næste lyse øl.
mer-man
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. jun 2015, 12:21
Geografisk sted: Hornsherredvej 4070

Re: Københavnsk vandbehandling - især HCO3

Indlæg af mer-man »

Maltbazaren har 75% phosphoric acid og det virker fint. Jeg bruger en pH måler (MW-102) til at tjekke effekten.

OBS: Bru'n Water fungerer bedst når Maltbazarens syre er intastet som 80%. YMMV.
BN Army, BIAB brewer
Besvar

Tilbage til "Kemi"