Bryganlæg men hvilket

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Borg »

peos skrev:Ja, det er lige som om, at det er ved at gå af mode at bygge sit eget :-)
Nu har jeg heldigvis aldrig været et modedyr ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 02:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Dntb1985 »

Truntebryg skrev:Temperatursvingninger betyder ikke så meget, bare det er ens fra gang til gang ;-)
Det betyder vel noget hvis gryden først tænder ved 63 (mål temperatur 65), og først slår fra ved 67 grader.

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Truntebryg »

Jamen betyder det nu noget ?

Ved 63C har du Beta/alpha forhold (måske) på 70/30

Ved 67C har du Beta/alpha forhold (måske) på 30/70

I snit er det jo 50/50.

Om den så er lige længe over 65C som under kan jo betyde noget.

MEN hvis du har brygget et par gange, så finder du hurtigt ud af om dit bryg er for tørt/ fyldigt - og du sætter så bare temperaturen til 64C hvis øllen ikke var tør nok.

Nu har brulosophy heldigvis været på denne opgave også, han har brygget 2 helt ens øl og mæsket ved 65/67°C - og gæt resultatet:

I wouldn’t have been able to tell which one I was drinking, I noticed no differences in body, head retention, lacing, or any of the other characteristics often attributed to elevated mash temperatures.

Jeg tror vi tillægger 1-2°C for stor betydning ;-)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Nu har jeg læst samtlige indlæg i den her tråd: http://www.thehomebrewforum.co.uk/showt ... hp?t=66934
Og jeg må ærligt talt sige at jeg læser det som positiv kritik og jeg vil da opfordre alle som er på kik efter et anlæg til at læse tråden.
Der hvor jeg ser det går galt med temperatren er når man ikke gør brug af pumpen, men det giver vel lidt sig selv når man nu sætter thermostaten under bunden sammen med varmelegmet.

Jeg talte på et tidspunkt med en ikke navngivet person her fra forummet, som er ejer af GF (vist nok 2), han fortalte mig at den også kunne være ustabil omkring temperaturen og havde en gang været ude for at den røg op på 80 grader under mæskning .

Det er hvad det er med sådanne anlæg og man får hvad man betaler for, forvent ikke en BrauEule når du køber en Klarstein / ACE, derimod har jeg svært ved at se om GF og Braumeister i virkeligheden er merprisen værd.

Each to their own
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Truntebryg »

Dalmoseosebryg skrev: Der hvor jeg ser det går galt med temperaturen er når man ikke gør brug af pumpen, men det giver vel lidt sig selv når man nu sætter thermostaten under bunden sammen med varmelegmet.
Ja så går det da helt galt - Mask er extrem dårlig til at fordele varmen ;-)

Basis i alle systemerne er dog stadig en stor ELkedel med en pumpe på. Jeg tror heller ikke rigtig på, at der er nogle dårlige systemer - man starter ikke en stor produktion op i Kina, på noget bras.

De har alle været testet 100% og fundet i orden - hvis nogle anlæg driller, så er det helt sikkert fordi man ikke har lært anlægget at kende.

Brouwmeisteren skille sig lidt ud, ved at pumpe mæskevandet ned-fra og op. Det ser jeg som en fordel, men på bekostning af at der så ikke er så meget sparge-vand til eftergydningen.

Alle de andre er stort-set ens i funktion, det er kun formen, maltpibe, finish og detaljerne der er forskellig. (ret mig hvis jeg tager fejl... kender jo ikke alle anlæg ;-)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:
Dalmoseosebryg skrev: Der hvor jeg ser det går galt med temperaturen er når man ikke gør brug af pumpen, men det giver vel lidt sig selv når man nu sætter thermostaten under bunden sammen med varmelegmet.
Ja så går det da helt galt - Mask er extrem dårlig til at fordele varmen ;-)

Basis i alle systemerne er dog stadig en stor ELkedel med en pumpe på. Jeg tror heller ikke rigtig på, at der er nogle dårlige systemer - man starter ikke en stor produktion op i Kina, på noget bras.

De har alle været testet 100% og fundet i orden - hvis nogle anlæg driller, så er det helt sikkert fordi man ikke har lært anlægget at kende.

Brouwmeisteren skille sig lidt ud, ved at pumpe mæskevandet ned-fra og op. Det ser jeg som en fordel, men på bekostning af at der så ikke er så meget sparge-vand til eftergydningen.

Alle de andre er stort-set ens i funktion, det er kun formen, maltpibe, finish og detaljerne der er forskellig. (ret mig hvis jeg tager fejl... kender jo ikke alle anlæg ;-)
Der er vi fuldstændig enige fleste er jo også fremstillet i fjernøsten inkl. GF
Jeg fandt i øvrigt dette review http://www.thehomebrewforum.co.uk/showp ... stcount=76
Men som "set and forget" tror jeg at Klarstein / ACE vil opfylde mine behov.

Men i dag står den på bryg i gamle Klarstein og mæskespand
Steff Mann
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. sep 2013, 23:21

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Steff Mann »

Hey Alle

Tak for jeres deltagen i diskussionen
Det er lidt svært lige at vælge nu. Som regel plejer jeg altid gerne at ville give lidt mere for kvalitet, men som det lyder her og på de links i har lagt op så er der måske ikke den store kvalitets forskel mellem Kina Klarstein og den store lækre Grainfather. Bortset fra GF har modstrømskøler med i prisen (sådan en er jo omkring de 700 kr) og så det der bluetooth sjov hvilket jeg ikke ved om er fedt.
Er der ellers noget man skal tænke over med et byganlæg som dem her?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Har du i øvrigt kikket under køb og salg
Steff Mann
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. sep 2013, 23:21

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Steff Mann »

Dalmoseosebryg skrev:
Truntebryg skrev:Dette anlæg er ret så nyt, så jeg ved intet om det:

Billede

Billede

http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Mundschenk-Maischekessel-Bierbrauanlage-Set-2500W-30l-Edelstahl.html?listtype=search&searchparam=Bier

Koster omkring 3150,- (+/-)

Du kunne jo være prøveklud på det ;-)
Jeg har lige købt det nye Klarstein som desværre er i restordre, ret beset så vil jeg over på gas men har valgt det her til indendørs vinterbryg,jeg har også den gamle Klarstein, men den nye har til forskel både pumpe og 6 aut mæsketrin
hvis du allerede har købt Klarstein så bliver du vel prøvekluden :) hvorfor køber du ikke den fra ACE istedet? Den er vel ca 100 kr dyre men sikkert den samme og så skulle du ikke vente i uvished om hvornår den kommer
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Klarstein mideller er i restordre til April / Maj og den er jeg jo lidt bundet op på
Steff Mann
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. sep 2013, 23:21

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Steff Mann »

Dalmoseosebryg skrev:Har du i øvrigt kikket under køb og salg
Jep. Kan godt se der er en bulldog til salg men ellers er der ikke rigtigt noget. Jo en ældre Brewster
Steff Mann
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. sep 2013, 23:21

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Steff Mann »

Nogle af jer der ved hvis jeg køber Ace bryggeriet fra UK gennen ebay kommer der så told, moms og importgebyr på nu hvor de ikke er i EU endnu eller har det ikke trådt i kraft endnu?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Borg »

Steff Mann skrev:Nogle af jer der ved hvis jeg køber Ace bryggeriet fra UK gennen ebay kommer der så told, moms og importgebyr på nu hvor de ikke er i EU endnu eller har det ikke trådt i kraft endnu?
Der går mindst to år endnu, før de er helt ude.
Det du skal være helt sikker på er, at varen vitterlig også afsendes fra UK. Det er før set, at en vare bestilt på UK eBay faktisk sendes fra Asien et sted. Og så løber det op.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Truntebryg »

Jeg har endnu ikke set en forhandler af ACE der vil sende uden for UK ...
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 02:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Bryganlæg men hvilket

Indlæg af Dntb1985 »

Truntebryg skrev:Jeg har endnu ikke set en forhandler af ACE der vil sende uden for UK ...
http://www.ebay.co.uk/itm/ACE-Micro-Bre ... Swal5YHGtg" onclick="window.open(this.href);return false;
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Besvar

Tilbage til "Udstyr"