Arduino temperatur styring.

PID regulator, styringer og programmer.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Borg skrev:Spændende at høre om.
Fungerede det så som du forventede?
Ja dog var mæsken kun oppe og aktivere niveau føler en enkelt gang hvor jeg så den virke, men der var virkningen som jeg forventede, temperatur reguleringen virkede også fint, men den er heller ikke ændret af betydning siden første version, dog er de mekaniske relæer erstattet af solid state, hvis jeg skulle lave det bedre ville jeg bruge nogen med nulgennemgangs aktivering, men det havde jeg ikke lige i mit husapotek.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Borg »

Øhhh, nulgennemgangsaktivering...?
Altså nogen der slutter relæet når der ikke er strøm? Det man ved magnetventiler kalder "always open"?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Borg skrev:Øhhh, nulgennemgangsaktivering...?
Altså nogen der slutter relæet når der ikke er strøm? Det man ved magnetventiler kalder "always open"?
Jeg skulle nok have skrevet "zero cross solid state relay" det vil sige at relæ tænder når spændingen over det er nul og slukker når den passerer nul, det giver færre problemer med elektrisk støj.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Så har jeg prøvet mit setup på flere bryg, sidst en hvedeøl som ofte har stoppet min si, med overløb til følge, andre bryg giver sjældent problemer, men nu kan jeg drikke kaffe uden at bekymre mig om hvad der sker i kælderen, nu mangler jeg bare en maskine der kan røre rundt i kaffen, jeg håber aldrig man opfinder en maskine der kan drikke min øl, det vil være misbrug af teknik !! ;-) Der er lagt en film op med virkningen af niveau kontrol, temperatur kontrol virker rigtigt godt. http://fam-brun.dk/Bryghus/bryghus.html" onclick="window.open(this.href);return false; For at tydeliggøre hvad der sker, har jeg demonteret fordelerring så man kan se funktionen af puls pause styring føleren ses til højre, den virker inden for ca. 1 cm. den kan også forhindre at pumpen tømmer gryden for væske hvis den sænkes ned mod malten.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Borg »

Det lyder som om du har fået helt styr på din automatik. Godt gået, og nogle gode funktioner du har fået lavet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersVesterø
Indlæg: 71
Tilmeldt: 23. dec 2015, 13:29
Geografisk sted: Elverhøjen, 8370 Hadsten

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af AndersVesterø »

Hej!

Jeg er faktisk godt igang med samme øvelse, og tænkte lige at jeg ville lure om andre også havde prøvet at gå den vej :-)

Jeg har fået min pt100 sensor med max31865 til at fungere, samt en RelæPID funktion. Min plan var at styre setpunkt temperatur med et potentiometer og have en udlæsning på en LCD (har en 128x64 liggende)
Jeg har testet tingene hver for sig og mangler at få det sat sammen i samme program. Hvis ugen går godt (ingen syge børn eller lign til at stjæle aftenen) så vil jeg teste næste weekend!
- har du mulighed for at oplade dit program,? Det er første gang jeg skal sætte så mange funktioner sammen i et program, så det kunne være lærerigt at se hvordan din struktur er;-)

/Anders
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

AndersVesterø skrev:Hej!

Jeg er faktisk godt igang med samme øvelse, og tænkte lige at jeg ville lure om andre også havde prøvet at gå den vej :-)

Jeg har fået min pt100 sensor med max31865 til at fungere, samt en RelæPID funktion. Min plan var at styre setpunkt temperatur med et potentiometer og have en udlæsning på en LCD (har en 128x64 liggende)
Jeg har testet tingene hver for sig og mangler at få det sat sammen i samme program. Hvis ugen går godt (ingen syge børn eller lign til at stjæle aftenen) så vil jeg teste næste weekend!
- har du mulighed for at oplade dit program,? Det er første gang jeg skal sætte så mange funktioner sammen i et program, så det kunne være lærerigt at se hvordan din struktur er;-)

/Anders
Hej Anders.
Jeg vil med det samme sige at jeg er ikke programmør, men min kildekode kan du se på min hjemmeside sammen med tegninger http://fam-brun.dk/Bryghus/bryghus.html" onclick="window.open(this.href);return false;, jeg er spændt på hvad du får lavet, jeg er ikke helt færdig med mit projekt endnu, jeg vil have lavet et ekstern varmelegme til hurtigere opvarmning af mæsk det skal også styres af min automatik, ligeledes skal den styre afkøling af urt, men nu nærmer sommeren sig så går det nok lidt i stå, men lad endelig høre fra dig.
AndersVesterø
Indlæg: 71
Tilmeldt: 23. dec 2015, 13:29
Geografisk sted: Elverhøjen, 8370 Hadsten

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af AndersVesterø »

Jeg er heller ikke programmør, men synes det er sjovt at lege med!

Jeg har også tænkt tanken med Varmelegme under opvarmning. Min nuværende mæske process styres af en siemens S1200 plc (og de PT100 sensor der nu er flyttet til arduino) hvor jeg har tunet reguleringen til at give hurtig opvarming å. Det betyder også at jeg ofte rammer 5 grader over setpunkt ved ca 35L vand. Det er en fejl jeg har lært at leve med (stiller jo bare 5 grader under når jeg opvarmer) men har tænkt på at lave en if funktion hvis setpunkt og aktuel temperatur er langt fra hinanden, skal den bare køre fuld power og så gå i pid mode når der eks er 20 grader i temp forskæld.

Jeg skal nok opdatere med billeder og program her på tråden...
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

AndersVesterø skrev:Jeg er heller ikke programmør, men synes det er sjovt at lege med!

Jeg har også tænkt tanken med Varmelegme under opvarmning. Min nuværende mæske process styres af en siemens S1200 plc (og de PT100 sensor der nu er flyttet til arduino) hvor jeg har tunet reguleringen til at give hurtig opvarming å. Det betyder også at jeg ofte rammer 5 grader over setpunkt ved ca 35L vand. Det er en fejl jeg har lært at leve med (stiller jo bare 5 grader under når jeg opvarmer) men har tænkt på at lave en if funktion hvis setpunkt og aktuel temperatur er langt fra hinanden, skal den bare køre fuld power og så gå i pid mode når der eks er 20 grader i temp forskæld.

Jeg skal nok opdatere med billeder og program her på tråden...
Hej.
Hvis du kigger i mit program, kan du se at jeg starter nedregulering 3 grader før temperatur nås, og derefter ændre puls pause forhold hver gang jeg kommer en grad nærmere, det betyder at jeg rammer temperatur inden for ca 1 grad, jeg har også en mulighed for at kompensere for fejl i min ad/forforstærker med en offset justering, jeg går ikke op i om min temperatur passer på decimaler,( temperaturmåling er nemlig ikke så enkelt som man tror, hvor måler man, med hvilket termometer måler man, hvis der er en målelomme til termometer, er den så luftfyldt eller med væske og hvilken) bare den er stabil fra gang til gang. God fornøjelse med projektet.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af Truntebryg »

Det er helt sikkert - den eneste rigtige måde.

100% opvarmning og en temp måling for hvert minut - nu kender du opvarmnings hastigheden og det er nemt at slå PID reguleringen til på det rigtige tidspunkt.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Lidt nyt fra mit lille projekt til styring af et pico bryggeri.

Link til film med simulering af et bryg. http://fam-brun.dk/Bryghus/bryghus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Styringen er ikke afprøvet andet på gryde med vand, da jeg for tiden er i gang med årets cider produktion, derfor lægger jeg ikke kode og andet op endnu, der kommer jo altid lidt rettelser når man begynder at bruge det i den virkelige verden.
Den første model af projektet virkede efter hensigten, og har styret brygget flere bryg, derfor turde jeg gå videre med styringen, jeg har ændret en smule på opstillingen, bl.a. et andet display det har frigjort lidt plads på Arduinoen, det har givet mig mulighed for lyd alarm for humletilsætning, og senere måske overvågning af gæring.



Beskrivelse af program til styring af brygforløb.

Mulighed for 3 trin i mæskningen
beregning af strike temperatur
mulighed for at springe strike beregning over
styring af primær og sekundær varmelegme
niveau kontrol i sien med styring af pumpe
mulig at stoppe program her
4 tider for humle/tilsætninger under kogning med lyd alarm
mulighed for valg af 10 sec. gennemskylning af slanger og køleenhed med kogende urt
styring af pumpe under køling til gærtank fast udgangs temperatur
valgt til 27 grd. kan kun ændres i program kode

Sekundærvarme/køleenhed en integreret enhed.

sekundær varmeenhed/køleenhed sikrer hurtig opvarmning af urt, mere nøjagtig temperaturprofil,
samt mindre risiko for påbrænding i gryden, da meget af opvarmning kommer til at foregå i en varmeveksler. Ideen er samtidig at veksleren skal virke som køler når opvarmningen er slut, slangen skal bare flyttes fra gryde til gærtank
Foreløbig testet med gl kogekande 1000W, hvor der er blevet indbygget en kobber spiral 6mm rør
i bunden af kande er monteret et 6mm indgangsrør til kølevand og i top et overløb på 12 mm, systemet virker upåklageligt under opvarmning, men under køling har det sine begrænsninger,
kan dog sagtens køle urten ned, men man skal holde meget øje med at vandet ikke står ovenud af kanden, hvis systemet beviser sin værd under de næste par bryg, skal der laves en ny og mere effektiv varme/køleenhed i form af et stort rør med en kobberspiral og et varmelegme i midten af spiralen. Den skal sikres mod en dampeksplosion med en endebund der kan skydes af ved overtryk, og selvfølgelig en overkogstermostat.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Så er der testet på et bryg en Münchner Dunkel, brygget på overgær så det er vel egentlig ikke en Münchner, men alligevel.
Jeg har lagt softwaren op på min side http://fam-brun.dk/Bryghus/bryghus.html" onclick="window.open(this.href);return false; hvis der skulle være nogen der føler trang til at bruge det, der kommer et nyt printudlæg til pt 100 følerne enkeltsidet, mangler lige at rette et par små hovsaer. Specielt min kombinerede varme/køleenhed tror jeg at jeg bliver glad for, testopstillingen med en gl. kogekande virkede faktisk fint. Nu mangler jeg at få den udført i en lidt mere smart udgave.Når jeg når så langt vil jeg lægge et billede op af enheden.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Arduino temperatur styring.

Indlæg af HoegildBryghus »

Der savnes aktivitet på forum, mon ikke det har med temperaturen udenfor at gøre.
Selv om det går langsomt med mit lille projekt, går det da lidt fremad, her er lidt billeder
fra næste del, jeg har fulgt op på min ide om en kombineret køle/varmeenhed, lidt forklaring
i midten et varmelegme på 500W uden om en kobber spiral ca 4,5 m 10mm. Et rør ned til bunden med kølevand, i toppen af røret et 2mm hul for at få luften ud, da jeg lukker det kolde vand ind foroven, vil beholderen aldrig blive fyldt hvis der ikke er udluftning i top.
Selve låget på den ydre beholder er holdt på plads af fjedre så jeg ikke behøver at tænke på sikkerheds ventil, på top er der monteret en overkogs termostat.
Funktionen af systemet er tænkt på følgende måde, fra gryden kommer masken via pumpe ind i spiralen i bunden, i toppen føres det tilbage til sien. Den ydre kappe fyldes med vand, der lukkes for hanen, nu tændes for varmelegeme både i gryde og min Storm P opstilling det styres af tilhørende Arduino den kan styre 2 varmelegemer primær og sekundær samt en pumpe samt sikre mod overflow i mask. Når mæskning er færdig tænder styringen for begge varmelegemer indtil 90 grd.
Hvorefter pumpe og sekundær varmelegeme slukkes spiralen er nu steriliseret og parat til køling.
Når urten er kogt er der mulighed for at prime med varm urt som ekstra sikkerhed for sterilitet,
nu åbnes for kølevand og og slangen fra sien placeres i gæringsbeholder, styringen vil nu starte og stoppe pumpen så optimal temperatur opnås.
Foreløbig er det hele kun testet med vand der er et par småting at rette i program og hardware
blandt andet bedre udnyttelse af ekstern varmelegeme, men det må vente på dårligt/godt bryg vejr.
Første bryg med system bliver en IPL man kan jo ikke brygge IPA med undergær ;-)
Vedhæftede filer
2018__00-11-39.jpg
2018_04_14 22_37_54.jpg
2018_04_14 22_37_36.jpg
2018_01_11 13_40_48.jpg
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"