Beregningsprogram

Kun for nørder :-)
Besvar
Jakeman
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. maj 2013, 20:26

Beregningsprogram

Indlæg af Jakeman »

Hej alle.

Jeg prøver at kaste mig ud i vandkemien, men har lidt svært ved at overskue de forskellige muligheder. Jeg har både kigget på Bru'n water og beersmith samt brewers friend, men har svært ved at se, hvad der er fordelen ved den ene frem for den anden. Jeg støtter hjertens gerne det rigtige program med nogle penge, men vil gerne vide på forhånd hvad jeg får mest ud af. Det ser også ud til, at beersmith har en mulighed for dette, giver det mening med et samlet program, der også kan rumme opskriften? Jeg bruger pt. beercalc.org, som jeg synes fungerer fint.

Jeg er ude efter et program, hvor man kan angive en ønsket vandprofil, taste sine oplysninger ind og derefter justere hvad der skal tilsættes.

Jeg bor i København og har derfor meget hårdt vand. Jeg brygger helst lyse øl (Blonde, hvede og lignende) og får derfor brug for at gøre en del ved mit vand. Jeg har adgang til rigelige mængder fosforsyre og påtænker at købe de mest gængse salte, så den del burde være ligetil.

Jeg håber I kan hjælpe, så jeg kan få lidt mere styr på vandet og hele brygprocessen.

Mvh

Jakob

PS: Jeg beklager hvis dette har været behandlet før, men jeg kunne ikke finde en præcis tråd, der gav mig de rigtige svar. Måske kan det hjælpe at tage til ølfestival om halvanden uge og spørge håndbryggerne derude.
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Beregningsprogram

Indlæg af maseol »

Rigelige mængder fosforsyre ligefrem....nok til du kan sælge lidt af det?

Bru'n water og beersmith har begge styrker og svagheder. Beersmith er nok lettest at gå til. Her indtaster du egen vandprofil og den profil du ønsker, så udregner Beesmith dine tilsætninger for dig. Desværre er der ikke et seperat sparge water i opskrift delen. Så vidt jeg kan se af den smule jeg har forsøgt mig med Bru'n water, skal man selv ha' lidt forstand på kemien.
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Beregningsprogram

Indlæg af Runenaldo »

Bru'n water koster 10$ og er det mest avancerede, har også Beersmith, men bruger det kun til opskrifter og aldrig til vandkemi.
Læringskurven er en kende stejl med Bru'n, men det er ikke så slemt, der er desuden en masse information at hente alle steder, både hvis bare man holder musen over et felt med rød prik og også på separate ark i Excel filen.
Felter med intastede oplysninger bliver røde hvis excel mener at det er forkert det du har gang i.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Beregningsprogram

Indlæg af Truntebryg »

Du kan vistnok få en test fil af BrunWater (begrænsede funktioner) - absolut et seriøst program som man gerne må prøve af.

Jeg har åbenbart skrevet lidt om det her:

http://www.winemanager.com/slarsen/Beer ... nWater.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Da det er over 5 år siden, så er skærm dumps nok ikke helt up to date
Besvar

Tilbage til "Kemi"