Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Alm. Nybegynder hjælp.
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 11:25

Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Hej

Jeg er totalt nybegynder, men lavede i sidste weekend mit første bryg. Jeg er dog meget usikker på, om jeg har gjort det korrekt, så hvis jeg beskriver min fremgangsmåde nedenfor, håber jeg, en venlig sjæl eller to vil fortælle, om jeg er på rette spor, og hvad jeg evt. skal gøre anderledes næste gang. Jeg tror nemlig, jeg har udstyr til to forskellige bryggemetoder og en opskrift, der bygger på en tredje. Jeg fandt derfor en youtube-video og efterlignede en tysker, der dog lavede et andet bryg – derfor tilpassede jeg hans tider til min egen opskrift.

Jeg har lavet en Westmalle Trippel.

Min fremgangsmåde var følgende:

1. Jeg hældte 19 L vand i gryden, der har el i bunden og varmede det op til ca. 70* C.

2. Da jeg ingen indsatssi har, hældte jeg maten i. Hvad er en indsatssi og er den nødvendig?

3. Derefter rørte jeg rundt i gryden i 90 min. med en stor ske. Jeg har ingen pumpe. Jeg har senere fået at vide, at jeg slet ikke skulle have rørt rundt i 90 min. men i stedet ladet vandet løbe ud af tappehanen i en skål. Skålen skulle jeg med jævne mellemrum have tømt op i toppen af gryden. Jeg tror dog tappehanen ville blive stoppet til, men skyldes måske den manglende indstatssi?

4. Da de 90 minutter var gået brugte jeg en kande til at ”skovle” væsken og malten op med. Jeg hældte væske og malt ned i filtreringsposerne/”netstrømperne” og opsamlede væsken i en plastik spand. Derefter hældte jeg yderligere 14 L 80* C vand gennem poserne og opsamlede den siede væske i spanden.

5. Så hældte jeg al væsken tilbage i gryden og indstillede varmen til 100* C. Der skulle stå i 60 min., mens jeg undervejs hældte kandis og forskellige typer humle i.

6. Efter de 60 minutter var gået ”skovlede” jeg igen brygget op med en kande og hældte det i en plastikspand, da det ikke kunne løbe ud af tappehanen. Jeg hældte det dog gennem en almindelig køkkensi ned i spanden, da jeg tænkte, at jeg ikke skulle have al ”grumsen” med.

7. Derefter lod jeg væsken stå i spanden med låget halvt på i ca. 8 timer i et 20* C varmt lokale, så jeg var sikker på væsken var afkølet til samme temperatur.

8. Så tilsatte jeg gær og forseglede spanden med et låg, der var påført en gærlås.

Har jeg gjort det nogenlunde ok? Eller er det helt galt?

Efter ca. et døgn boblede det gevaldigt i gærlåsen, men tre dage efter bobler det overhovedet ikke mere? Er det skidt og hvad kan jeg i givet fald gøre?

På søndag skal jeg iflg. opskriften omstikke brygget, men jeg kan forstå, det er lidt en religion om hvorvidt man skal gøre det eller ej. Hvad vil I anbefale mig?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Truntebryg »

Ang 3 - helt OK

Ingen omstik - men hvis du har meget bundfald, så OK
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Borg »

Det lyder som en ganske udmærket proces. Der er sikkert noget af det andre ikke ville have gjort, men intet der forhindrer dig at få en god øl ud af dit første bryg.
Det er ganske almindeligt at du ikke observerer aktivitet i gærlåsen efter 3-4 dage. Det betyder bare, at du har haft en synd gæringsproces.
Gæren har dog stadig noget arbejde at gøre, så lad den stå og hygge sig i en 14 dages tid i alt. Og gerne uden omstikning, da det ikke bidrager med noget specielt til øllet.
Efter 14 dage vil det være godt at stille spanden koldt. 0-5 grader er fint. Og så flaske den derefter. Har dunkle mulighed for at stille den koldt, så er det også OK. Den kolde periode hjælper med til at bundfælde trub og proteiner.

Og tillykke med dit første bryg.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af fjorgensen »

Du har ikke gjort noget forkert, du har bare brygget dig en øl på en simpel og lavpraktisk måde.
Jeg brygger stort set på samme måde, dog rører jeg ikke i mæsken (3) og jeg sætter låget fast på gærbeholderen mens den køler ned (7)
keep it simple !
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Truntebryg »

Hemmeligheden bag enhver god øl, er omrøringen i mæsken !!!

Selvfølgelig rører jeg rundt i mæsken, bla.a for at fordele varmen og enzymerne.

MEN der er religion i det der spørgsmål Så det kan man ikke svare entydigt på ...
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af fjorgensen »

Ja, selvfølgelig rører jeg også rundt når jeg starter mæskningen for at røre klumper ud og fordele varmen, men det er lidt noget andet i min optik :-)
Forøvrigt tror jeg du har ret i at det er et religiøst spørgsmål med rigtigt mange meninger.
keep it simple !
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af RuneV »

Jeg syntes det lyder vildt, at du har fået din bryg fra 100 grader til 20 grader på 8 timer i et 20 grader varmt rum.

Er du sikker på det var sådan du gjorde?
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 11:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Tak for de mange gode kommentarer! Nu er jeg straks mere tryg :-)

Ift. om jeg fik nedkølet øllet på 8 timer, så må jeg være ærlig og tilstå, at det måske nok er en antagelse. Jeg satte gryden på 100*C, men da det aldrig boblede i løbet af de 90 min er det givetvis ikke blevet helt 100*. Derudover antog jeg, at ved at sætte spanden i 20*C, så ville det efter 1/3 døgn sikkert være kølet til rumtemperatur. Jeg lagde en hånd på siden af spanden og vurderede at det var ok.

Min udfordring var, at jeg åbenbart ikke havde et termometer, men det skal jeg selvfølgelig have næste gang.
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 22:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Tiedt »

Beer Me Up Scotty skrev:....
.....Jeg satte gryden på 100*C, men da det aldrig boblede i løbet af de 90 min er det givetvis ikke blevet helt 100*. ....
Prøv at isolere gryden næste gang, enten skær et gammelt ligge underlag til eller prøv med et "spejdertæppe" e.l. og spænd det fast med en gammel livrem eller noget snor.
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 11:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Godt tip :-)

Det prøver jeg næste gang!
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af maseol »

jeg bliver lidt bekymret når du siger det aldrig kom op og koge rigtigt.
Den rullende kogning af urten i 60 minutter er meget vigtig for at koge DME væk (smag af kogte majs), og bedre udnyttelse af humlen.
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 11:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

maseol skrev:jeg bliver lidt bekymret når du siger det aldrig kom op og koge rigtigt.
Den rullende kogning af urten i 60 minutter er meget vigtig for at koge DME væk (smag af kogte majs), og bedre udnyttelse af humlen.
Betyder rullende kogning at det bobler på livet løs?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 22:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Tiedt »

https://youtu.be/qcRrW0U5vwk sådan nogenlunde ser det ud (rolling boil)
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 11:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Ah - ok. Tak!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer Me Up Scotty
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. maj 2017, 11:25

Re: Åh-åh - har jeg gjort det rigtigt?

Indlæg af Beer Me Up Scotty »

Nu er jeg nået til carboneringen. Er det korrekt forstået at jeg koger 2 dl vand vand med 6g sukker pr liter øl? Vandet koges i 10 min og afkøles til 26*C. Derefter hældes afkølet vand og bryg sammen i en ny desinficeret spand som øllet derefter tappes fra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."