Optimering af brygtid

SørenB
Indlæg: 76
Tilmeldt: 11. nov 2014, 18:08

Re: Optimering af brygtid

Indlæg af SørenB »

Min bryg dag med no sparge:

aftenen før:
50L vand i kogegryden - justeret pH med mælkessyre.
Kværnet 7kg pilsner malt.

På selve brygdagen.
Ungerne op (1 + 3 år).
Tænd for gasblusset på de 50L vand.
Havregrød i ungerne og et bad.
Konen sender ungerne i institution!
08:34 Indmæskning med 50L vand
08:34-09:04 klargøring af humle og gærspand (jeg gærer i blå fodertønder som jeg efter endt gæring rengører grundigt og hælder en smule starsan i og forsegler lufttæt. På brygdagen skal de så bare tømmes for starsan)
09:04: tapning af urt start
09:20: tapning af urt slut
09:47: Urten koger
09:47-10:17: rengøring af mæskegryde og rehydrering af gær.
10:17: Kogning slut
10:57: Opvasken færdig og gæren pitchet.
Endeligt volumen 41L
Jens H
Indlæg: 60
Tilmeldt: 21. maj 2015, 08:38
Geografisk sted: Odense SØ

Re: Optimering af brygtid

Indlæg af Jens H »

Jeg brygger på en Grainfather, hvor jeg bruger en stikkontakt med tidsindstilling (oprindelig beregnet til julelys). Jeg hælder således den valsede malt i gryden med vand om aftenen og sætter systemet til at tænde klokken fire om morgenen. Således er min øl færdigmæsket, når jeg står op klokken syv om morgenen, hvor jeg så med det samme tænder for mit vand til eftergydningen samt sætter de koldthævede boller i ovnen :-)
Andreas T
Indlæg: 18
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:52
Geografisk sted: Herning

Re: Optimering af brygtid

Indlæg af Andreas T »

Gode ideer og forslag - keep 'en comming ;)
Årsagen til mit spørgsmål har i selv været inde på: Dels for at kunne nå noget andet end kun at brygge øl den dag, dels et forsøg på at spare noget strøm og så fordi jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan andres "brygritualer" ser ud. At koge humlen i en separat gryde vand under mæskningen, tænker jeg må være det man kan gøre som sparer en mest tid. Især når man brygger i en bielmeier elgryde som bruger 45 min på at varme 20l fra 50-100° C. (1800W varmelegeme mener jeg).

Tag ikke fejl, jeg nyder at brygge øl og hygger mig gevaldigt med det, og så er det jo altid en god fortælling at sige man selv har lavet de gyldne dråber :)
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Optimering af brygtid

Indlæg af Benjamin »

Jeg ville ikke ændre opskrifter, men metoder.?
1. ved opvarmning af mæskevand(start) kog vand i el kedel ved siden af. hvorfor ikke ha en 2 kw dypkoger også så er der 6 Kw til at komme igang? (plads i grupper self,)
2. vær klar med gyde vand, når det kommer på banen. en kort brygdag = forbredt på næste trin.
Kig på hvad der koster tid, også jeg har fået en pladekøler, og går aldrig tilbage. urten løber glad og kølet i gærspanden?
når jeg brygger 2 bryg, bliver rengøringen bagefter lidt anstrengende? her kan jeg optimere,(men jeg sparer tid/rengøring.)
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 20:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Optimering af brygtid

Indlæg af k.larsen »

Jeg har gode erfaringer med at droppe "mashout" i et 3 gryders setup.
Det sparer faktisk en del tid. Og hvis man brygger to øl på samme dag, sparer man noget
rengøringstid, og man kan genbruge det opvarmede kølevand.
Man kan også tappe, eller lave andre ting under brygprocessen...
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Optimering af brygtid

Indlæg af Truntebryg »

Andreas T skrev:At koge humlen i en separat gryde vand under mæskningen, tænker jeg må være det man kan gøre som sparer en mest tid. Især når man brygger i en bielmeier elgryde som bruger 45 min på at varme 20l fra 50-100° C. (1800W varmelegeme mener jeg).
At koge humle ved siden af .... jeg mener vi lærte at man max kan udtrække omkring 125 IBU så der skal da være en stor mængde vand der skal bruges her - hvis du bare ønsker 40 IBU i din øl.

Det skal nu nok blive til øl, men jeg syntes det er for radikalt anderledes... så hellere opgradere med en EL gryde mere - eller endnu bedre GAS
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"