Pantsystemet

Alm. Nybegynder hjælp.
Chmiel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. aug 2017, 05:50

Pantsystemet

Indlæg af Chmiel »

Hejsa

Jeg brygger ikke selv, men vil gerne importere noget bryg på flasker og tænker at nogle af jer herinde har erfaring med Dansk Retursystem og derfor kan hjælpe mig med lidt afklaring omkring processen.

Jeg hæfter mig ved at de i deres regler omkring tilmelding skriver at de skal modtage "to emballager af hver produktvariant (smagsvariant)"

Vil det sige at hvis jeg fra et udenlandsk bryggeri ønsker at importere 10 forskellige øl, dernæst skal sende i alt 2x10 flasker til Dansk Retursystem uanset at bryggeriet bruger de samme flasker til alle 10 bryg?
Og nu spørger jeg måske ekstra dumt, men skal disse flasker være fyldte med indhold eller taler vi blot de tomme flasker?

Det virker umiddelbart lidt voldsomt.

Sidst men ikke mindst. Kan det virkelig passe at jeg skal stille en sikkerhed på 100.000 kroner, selvom jeg til at starte med kun vil importere på hobbyplan og har et budget på kun 50.000 kroner til hele projektet?
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Pantsystemet

Indlæg af admin »

Jeg mener godt flasken må være tom, ang. De 100k - jeg tror desværre ikke der er nogen vej udenom. Hvis man vil lave whisky er det 250k

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pantsystemet

Indlæg af Truntebryg »

Du skrive selv, emballage og det er en tom flaske.

Hvis flasken er den samme - så kan du muligvis gå under "lejlighedsbryg" her køber du en rulle pantmærker som DPS har udskrevet, og den må gerne sættes på forskellige etiketter. Dette gælder op til 20.000 flasker.

Jeg er ved at undersøge det lidt det samme - men er ikke helt inde i forståelsen endnu...

Du skal under alle omstændigheder betale 2000,- + m og være registreret.
  • Hos fødevarestyrelsen må du godt have begrænser fødevare produktion uden CVR og uden registrering.

    Hos skat kan du godt betale afgift - uden CVR (du skal dog være registreret)

    Hos Dansk Retur System skal man have CVR
Så du kan godt se at de taler altså ikke sammen de der myndigheder...
Chmiel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. aug 2017, 05:50

Re: Pantsystemet

Indlæg af Chmiel »

Tak for svar.

CVR registreringen er ikke noget problem, det havde jeg tænkt mig alligevel.

Mit største problem er de 100.000 i sikkerhed.
Jeg kan lige få skrabet 50.000 sammen som jeg gerne vil have til at starte for, men jeg tvivler på at min bank har lyst til at stille sikkerhed for 100.000 kroner og jeg har desværre intet fast ejendom de kan gøre pant i.
Så det er lidt af et problem desværre.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pantsystemet

Indlæg af Truntebryg »

Jeg spørger lige, syntes ikke der står noget om sikkerhed hvis du kører på Sekundær mærkning.

Tænker du på ølafgift ?

Ølafgift kan du jo forhånds betale direkte til skat, så er de jo sikre på at få deres penge. (skal betales inden de kommer ind i landet, derved kan du også få eksportøren til at droppe deres moms)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pantsystemet

Indlæg af Truntebryg »

Her lidt fra mailen...

Lejlighedsbryg – kun glas
Tilmelding som lejlighedsbryg betyder, at I tilmelder en glasflaske efter eget valg med en specifik volumen og form. Ved tilmelding tildeles flasken én stregkode, og herefter kan den pågældende flaske med pågældende stregkode bruges til flere smagsvarianter/produkttyper. Det vil sige, at glasflaske og stregkode er den samme, men etiket og indhold kan variere.

Vilkår for tilmelding af lejlighedsbryg
• Kun produkter i glasflasker.
• Udelukkende til brug for primær eller sekundær mærkning med unik stregkode til det danske marked
• Der må højst produceres 10.000 styk pr. stregkode.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pantsystemet

Indlæg af Truntebryg »

OK - det var hurtigt svar

Hvis du vælger primær mærkning (= en unik stregkode + det danske pantmærke er en integreret del og trykt på produktets etiket), skal du stille sikkerhed for betaling af pant og gebyrer.
Størrelsen på sikkerhedsstillelsen er noget vores juridiske afdeling vurderer og tager stilling til.

Vælger du sekundær mærkning, altså mærkning med pantetiketter, som købes her, skal du ikke stille sikkerhed.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Pantsystemet

Indlæg af fjorgensen »

Behøver du overhovedet at bruge pantsystemet ?
Jeg tænker at når man køber øl i flasker i f.eks. Tyskland så er der ingen dansk pant på og de tomme flasker går i genbrugskassen.
keep it simple !
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pantsystemet

Indlæg af Borg »

fjorgensen skrev:Behøver du overhovedet at bruge pantsystemet ?
Jeg tænker at når man køber øl i flasker i f.eks. Tyskland så er der ingen dansk pant på og de tomme flasker går i genbrugskassen.
Hvis du vil sælge øl på flasker i Danmark i almindelig handel, så skal de registreres til returpantsystemet.
Det kan du ikke sammenligne med, hvad du privat kan hjembringe fra udlandet. De er jo netop ikke solgt i Danmark.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chmiel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. aug 2017, 05:50

Re: Pantsystemet

Indlæg af Chmiel »

Truntebryg skrev:
Vælger du sekundær mærkning, altså mærkning med pantetiketter, som købes her, skal du ikke stille sikkerhed.
Mange tak.
Jeg var ikke opmærksom på forskellen på primær og sekundær mærkning.
Det har egentlig hele tiden været den sekundære mærkning jeg har haft i tankerne med de klæbende pantmærker.

Er der umiddelbart nogle ulemper ved sekundær mærkning fremfor primær mærkning?
Ud over arbejdet med at skulle klæbe dem på hver enkelte flaske naturligvis.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pantsystemet

Indlæg af Borg »

Chmiel skrev:
Truntebryg skrev:
Vælger du sekundær mærkning, altså mærkning med pantetiketter, som købes her, skal du ikke stille sikkerhed.
Mange tak.
Jeg var ikke opmærksom på forskellen på primær og sekundær mærkning.
Det har egentlig hele tiden været den sekundære mærkning jeg har haft i tankerne med de klæbende pantmærker.

Er der umiddelbart nogle ulemper ved sekundær mærkning fremfor primær mærkning?
Ud over arbejdet med at skulle klæbe dem på hver enkelte flaske naturligvis.
Maksimum på 10.000 flasker årligt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pantsystemet

Indlæg af Truntebryg »

Der skal ske en gentilmelding af emballagen med en ny stregkode, hvis I ønsker at fortsætte med lejlighedsbryg, når der er produceret 10.000 styk.

Dette kan også ske hvis du får en ny type flaske - efter f.eks. 500 flasker. (kender ikke lige pris på dette)

Laver jeg f.eks en Pilsner, i 10.000 flasker - så kan jeg gentilmelde den en gang til, så absolut max er 20.000 / kalenderår. (kalenderår - ved ikke lig hvordan de definere dette)

Sjovt at de ikke kan skrive - så alm mennesker kan forstå systemet...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pantsystemet

Indlæg af Truntebryg »

Sjovt nok - så kan du i den helt spæde start importere, uden at tænke på pant.... men må så bare ikke sælge flaskerne. Endnu mere sjovt, du er fritaget for at føre regnskab - gad vide hvordan de så vil checke det tilladte max antal på 2000 flasker

TESTMARKEDSFØRING OG UDDELING AF SMAGSPRØVER

Som hovedregel er det ulovligt at overdrage ikke pantmærkede – og/eller ikke tilmeldte – pantbærende emballager til andre. I kan dog søge om fritagelse fra en række af de forpligtelser, hvis I som producent eller importør af drikkevarer ønsker at testmarkedsføre et produkt eller uddele smagsprøver.

I kan opnå fritagelse for op til 2000 styk emballager af samme produkttype.

Fritagelse fra pantbekendtgørelsens regler

Ved testmarkedsføring og uddeling af smagsprøver kan I blive fritaget fra at:
mærke engangsemballagen med pantmærke.
opkræve og betale pant for emballagen.
betale gebyrer.
føre regnskab over antal markedsførte emballager.
salgsrapportere antal markedsførte emballager.
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Pantsystemet

Indlæg af RuneV »

Truntebryg skrev:Sjovt nok - så kan du i den helt spæde start importere, uden at tænke på pant.... men må så bare ikke sælge flaskerne. Endnu mere sjovt, du er fritaget for at føre regnskab - gad vide hvordan de så vil checke det tilladte max antal på 2000 flasker

TESTMARKEDSFØRING OG UDDELING AF SMAGSPRØVER

Som hovedregel er det ulovligt at overdrage ikke pantmærkede – og/eller ikke tilmeldte – pantbærende emballager til andre. I kan dog søge om fritagelse fra en række af de forpligtelser, hvis I som producent eller importør af drikkevarer ønsker at testmarkedsføre et produkt eller uddele smagsprøver.

I kan opnå fritagelse for op til 2000 styk emballager af samme produkttype.

Fritagelse fra pantbekendtgørelsens regler

Ved testmarkedsføring og uddeling af smagsprøver kan I blive fritaget fra at:
mærke engangsemballagen med pantmærke.
opkræve og betale pant for emballagen.
betale gebyrer.
føre regnskab over antal markedsførte emballager.
salgsrapportere antal markedsførte emballager.
Hvad indebærer testmarkedsføring?
Chmiel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. aug 2017, 05:50

Re: Pantsystemet

Indlæg af Chmiel »

Takker for de mange nyttige informationer.
Testmarkedsføring er dog ikke umiddelbart nødvendigt. Jeg har testet det rigeligt selv ;-)
Flaskerne skal importeres med henblik på videresalg.

Er det korrekt forstået at den årlige grænse på 10.000 er pr. bryg?
Så at jeg i princippet kan importere 10 forskellige øl fra samme bryggeri og derved importere 100.000 styk som sekundær mærkning.

Uanset hvad, så kommer den samlede import dog ikke over 10.000 styk i alt det første år. Og formentlig heller ikke det andet år.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."