Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Alm. Nybegynder hjælp.
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af ChrisKbh »

Har tappet øl til flaske i går, hvor øllen stammer fra et øl-kursus hos Maltbazaren, og hvor øllen har stået og gæret herhjemme i en plastik gæringsspand (m. 20 liter øl).
I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan svare på:

1. Åbnede gæringsspanden efter 10 dages gæring, for at tilsætte tørhumle, og så at der på overfladen var nogle små hvide pletter. Er det tegn på at noget, eller normalt?
Fik taget et billede ved selve tapningen (tryk på billedet for at få vist det i større format):
IMG_20170909_155048.jpg
Under kurset, og inden spanden blev fyldt med øl, kom jeg en Star San opløsning ned i, kom låget på, og rystede det rundt en del gange, hvorefter Star San løsningen blev hældt ud, både via tap-hanen, og åbningen i spanden.

2. Kan man med fordel isolere åbninger yderligere på sådan en plastik gæringsspand (tænker noget isoleringstape hele vejen rundt om lågets kant)?

3. Hælder/tipper du/i spanden ved tapning af det sidste, og gør det noget at der kommer lidt med i de/den sidste flaske (bliver det ikke bar til bundfald der)? Eller kan man sætte et filter på til sidst?

4. Inden selve tapningen til flaske fra gæringsspanden: hvordan desinficerer du/i taphanen? (jeg tog en køkkenrulle, rullede det sammen og kom lidt Saniclean på, og forsøgte at få det ind i taphanen)

5. Er der stor forskel på SaniClean og StarSan (udover prisforskellen), og evt. anbefalinger om at benytte noget andet til at desinficere med?

Mvh
Christian
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

Sku hanen af- skyld under varmt vand, og drej/hiv håndtaget/ inderdelen ud af resten.

Nu er der ingen kringelkroge
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af kbh36 »

Når du har noget i spanden der gærer, så læg et liste eller andet under bunden ved hanen, så lægger det meste gær sig ved bagkanten, og når du så skal tappe fra hanen, så fjerner du listen og vipper forsigtigt gærspanden på plads = mindre snask ved hanen.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af peos »

ChrisKbh skrev:1. Åbnede gæringsspanden efter 10 dages gæring, for at tilsætte tørhumle, og så at der på overfladen var nogle små hvide pletter. Er det tegn på at noget, eller normalt?
Er ked af at sige det, men det ser ikke normalt ud. Det ligner en infektion. Hvordan er duft og smag?
ChrisKbh skrev:5. Er der stor forskel på SaniClean og StarSan (udover prisforskellen), og evt. anbefalinger om at benytte noget andet til at desinficere med?
Jeg bruger kogende vand til desinficering af gærspand og hane.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af søreno »

Det er svært at vurdere ud fra billedet, men for mig ligner det ikke infektion. Brett danner noget større hvide 'plader'. Jeg synes, det ser fint ud.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af ChrisKbh »

Jeg var forbi Maltbazaren og aflevere tappe-kittet, og viste en af medarbejderne billedet, og han mente heller ikke at det så ud til at være noget man skulle være bekymret for, og fik samtidig svar på de andre stillede spørgsmål. Han mente i øvrigt også at det var en god ide med en liste under siden med taphanen, mens indholdet gærer, for at få bundfaldet til at samle sig i den anden side, og viste derudover et "filter" man kan sætte på taphanen, inde i spanden.
Men tak for alle jeres input.

EDIT: for en god ordens skyld, og til andres hjælp, så kommer her de svar jeg fik fra en medarbejder i Maltbazaren, og som ikke allerede er beskrevet ovenfor:
2. Ikke nødvendigt med yderligere isolering.
4. Drej hanen opad, så der evt. kan hældes desinficerende væske ned i. Beskrev hvordan taphanen kan skilles ad, men det nytter jo ikke noget, når der er øl i spanden :)
5. SaniClean og StarSan skulle nogenlunde svare til hinanden prismæssigt, når man tager blandingsforholdet i betragtning (og det havde jeg ikke, jeg tænkte at det var det samme).

Mvh
Christian
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

Selvom der er mange år siden jeg skrottede de der haner - havde de et specielt trick til adskillelse?
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af ChrisKbh »

Truntebryg skrev:Selvom der er mange år siden jeg skrottede de der haner - havde de et specielt trick til adskillelse?
Det jeg fik at vide var, at man kan skubbe den røde ventil op og ud af resten af hanen. Det lød plausibelt :)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

Præcis - som jeg prøvede at beskrive. Det er nemmest når den er godt varm.

Det er ABSOLUT også vigtigt at du afmontere hele hanen. Der kan krybe øl igennem gevindet og ud i kroppen på hanen, og det kan ikke skylles ud.

Chancen for at det løber tilbage er minimal, men hvorfor vil du gemme en sjat gammel øl lige uden for spanden.... Nej vel

Det kan være de nyere haner er støbt anderledes end den type jeg har, men det nemmeste og sikreste er lige at afmontere hanen når spanden alligevel er tom
ChrisKbh
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. jun 2017, 17:48

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af ChrisKbh »

Truntebryg skrev:Præcis - som jeg prøvede at beskrive. Det er nemmest når den er godt varm.

Det er ABSOLUT også vigtigt at du afmontere hele hanen. Der kan krybe øl igennem gevindet og ud i kroppen på hanen, og det kan ikke skylles ud.

Chancen for at det løber tilbage er minimal, men hvorfor vil du gemme en sjat gammel øl lige uden for spanden.... Nej vel

Det kan være de nyere haner er støbt anderledes end den type jeg har, men det nemmeste og sikreste er lige at afmontere hanen når spanden alligevel er tom
Har skruet hele hanen af og skyllet den med ventilen åben. Men tænker at den også skal have en tur i noget desinficerende inden næste bryg laves.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hanen er rør i rør og kan trækkes fra hinanden, det er selvfølgelig forbundet med risiko for den kan blive utæt men der kan gemme sig meget snask der imellem
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

Dalmoseosebryg skrev:Hanen er rør i rør og kan trækkes fra hinanden, det er selvfølgelig forbundet med risiko for den kan blive utæt men der kan gemme sig meget snask der imellem
Præcis - når du drejer inderrøret, så drejer urten med rundt - og der vil nu være en tynd hinde som du ikke kan skylle ren, med mindre du hiver hanen fra hinanden.
Hane skjulte huller 2.jpg
Her er de skjulte huller - de var på møtrikken og ikke hanehuset - sorry.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

ChrisKbh skrev:
Har skruet hele hanen af og skyllet den med ventilen åben. Men tænker at den også skal have en tur i noget desinficerende inden næste bryg laves.
Hvis du skyller hanen i varmt vand og lader den tørre 100% - så kan den ligge uendeligt uden der kan gro noget organisk på den.

VIDEO - https://youtu.be/3r9SHuaBN3s" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af peos »

Truntebryg skrev:
ChrisKbh skrev:
Har skruet hele hanen af og skyllet den med ventilen åben. Men tænker at den også skal have en tur i noget desinficerende inden næste bryg laves.
Hvis du skyller hanen i varmt vand og lader den tørre 100% - så kan den ligge uendeligt uden der kan gro noget organisk på den.

VIDEO - https://youtu.be/3r9SHuaBN3s" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har aldrig skilt mine haner ad, og har vel haft ca. 50 bryg gennem mine 3 haner. De sidder kun på gærspandene, når jeg har et bryg i gang. Før hvert bryg, får hanen et par minutter i kogende vand med ventilen i forskellige positioner. Og før jeg tapper, holder jeg en kop kogende vand op under udløbstuden på hanen i et minuts tid. Det er ikke gået galt endnu.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål ang. renlighed og tapning af øl

Indlæg af Truntebryg »

Jeg tror også det er vigtigst at skrue hanerne af spanden - mellem hvert bryg.

Hinden mellem de 2 rør - kan da tyndes op ved at dreje.

Men stadig - når det nu er ret nemt at adskille hanen - så er 5 min kontakt med OXI pro eller lign jo 100% sikkert.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."