For stort litertal

Kom i lære som brygger for en dag.
Besvar
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

For stort litertal

Indlæg af ramløse »

Hej venner,

Efter en omfattende research periode og gennemlæsninger herinde er jeg gået igang med mit første bryg.

Hertil har jeg i opskriften fra maltbazaren set at der skal være 12,5 liter til mæskning og 17,75 liter til eftergydningsvand.

Den elgryde jeg fik tilkøbt derinde var dog kun 25 liter, så jeg undrer mig lidt hvordan jeg her om lidt skal koge det hele på en gang?

Skal jeg simpelthen bare hælde noget fra?

kh
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: For stort litertal

Indlæg af k.larsen »

Malten / masken suger ca 1 liter vand på kg.
Jeg antager at du f.eks bruger en indsatssi, og når du hæver den passer indholdet :-)
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: For stort litertal

Indlæg af Freund »

Hej Ramløse
Velkommen til på HBF- det er en spændende hobby du har givet dig i kast med :-)
Jeg vil ikke komme med en masse formaninger, blot fortælle at mine første bryg på ingen måde ramte de ønskede liter - men de smagte herligt alligevel!
Det Larsen siger er, at når du hæver malten fra væsken, bliver noget af væsken dér (ved 5 kg malt "mister" du ca. 5 liter), og hertil kommer der et tab til fordampning.
Prøv dig frem - vi lærer heldigvis af vores fejl.

SKÅL
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: For stort litertal

Indlæg af ramløse »

Tak for jeres gode svar og den varme velkomst.

Jeg oplevede at en del blev suget ud af malten og igen lidt i fordampning, jeg mistede dog ca. en liter mellem mit mæskningskar og gryden hvori jeg kogte efterfølgende. Det endte dog alt i alt med at blive de tyve liter trods alt, så en succes :)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: For stort litertal

Indlæg af Truntebryg »

Jeg går efter 22L - da det passer til en fustage.

Mange af El gryderne er lige et par liter for små - men du kan jo hurtigt finde ud af hvor meget du max kan koge.

Derefter kan du gemme et par liter spargevand (hvis der ikke er plads til det) og tilsætte det løbende under kogningen (fra en EL kedel)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: For stort litertal

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Jeg går efter 22L - da det passer til en fustage.

Mange af El gryderne er lige et par liter for små - men du kan jo hurtigt finde ud af hvor meget du max kan koge.

Derefter kan du gemme et par liter spargevand (hvis der ikke er plads til det) og tilsætte det løbende under kogningen (fra en EL kedel)
Til kog eller gærtank? ;) 22ltr til kog i 1,5t giver teoretisk 18,7 i gærtank, hvor der er yderligere tab.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: For stort litertal

Indlæg af Truntebryg »

Nej - 22L til gærspanden
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: For stort litertal

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Nej - 22L til gærspanden [WHITE SMILING FACE]
Og spiller det max? Undskyld hi-jack, skal ændre setup til 2 stk fade og fundere på hvad målet i gærtank bør være... så 44ltr,eller kunne 42 gøre det ...? Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: For stort litertal

Indlæg af Truntebryg »

Det er præcis det jeg også har gjort, "doblet" op til 42L.

Problemet er så bare lige , at den nye gryde har væsentlig større diameter - og jeg har stadig ca. 1-2 cm "bundfald" som jeg ikke får over med hæverten. (jo jeg bruger hævert til at tømme gryden efter kogning)

Så der er et mega spild - som jeg så lige går og spekulerer over.

Da jeg også arbejder på at quadruple mit setup - så er det jo snart et halvt bryg der gemmer sig i bunden.... overvejer nok et filter når jeg kommer til betabryg på det store.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: For stort litertal

Indlæg af Thage »

Syntes faktisk spild er mindre i min 15g gryde end 10g, som om filter virker bedre ... kan også være optisk da jeg ikk har målt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Brygger/Lærling"