Konstant vs dalende temperatur

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af ramløse »

Ny brygger her.

Nu har jeg læst en del og set så mange videoer, jeg kan dog ikke afkode hvad der er bedst;

Hvis jeg kommer min malt i "mash" vand der er omkring de 62-70 grader skal jeg så fortsætte med at have det på noget varme som holder temperaturen konstant eller er det ok at det langsomt daler over de næste 45-60 minutter?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af kbh36 »

Man kan lave en beregning på hvad temperatur vandet skal have inden man hælder malten i, for at ramme den ønskede mæske temperatur.
Der er mange der mæsker i en køleboks, og der falder temperaturen jo langsomt, da der ikke er mulighed for opvarmning undervejs.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af 9colai »

Jeg nyder selv processen mere, med en køleboks til mæskning. Det er sjovere/mere hyggeligt når man bare kan lade det stå for sig selv imens man stille og roligt forbereder til resten af brygget. Jeg brugte en gryde før, hvor jeg justerede varmen og rørte godt rundt for at fordele varmen, det kræver fuld opmærksomhed i en time. Ved mit sidste bryg, faldt temperaturen med 1 grad i timen. Jeg brugte dette udstyr her: http://www.the-home-brew-shop.co.uk/aca ... 6-ltr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er selvfølgelig også bryganlæg med recirkulering ved hjælp af en pumpe. Det er op til hvor meget man vil betale.

Jeg vil i øvrigt anbefale at du bruger programmer til at estimere vand temperaturen, der skal du opgive maltmængden i kg, malt temperaturen og vandmængden i liter. Der findes masser af internet beregnere, f.eks beer calc, eller brewersfriend
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af Truntebryg »

Hvis du laver en thé hætte af liggeunderlag - så holder den temperaturen ret så godt.

Billede

1° C betyder ABSOLUT intet. Min hætte holder temperaturen inden for ½ til 1°C på 1 time.

Mæske omkring de 65°C går ret så stærkt - så med en god malt så er mere end 90% af stivelsen omdannet allerede efter 15-20 min.

HVIS du vil kører straight (det vil man ofte som nybegynder) og du har en passiv mæske beholder - så kan du jo give den en ½L kogende vand (eller hvad der nu passer) når den begynder at dykke i temperatur.
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af ramløse »

9colai skrev:Jeg nyder selv processen mere, med en køleboks til mæskning. Det er sjovere/mere hyggeligt når man bare kan lade det stå for sig selv imens man stille og roligt forbereder til resten af brygget. Jeg brugte en gryde før, hvor jeg justerede varmen og rørte godt rundt for at fordele varmen, det kræver fuld opmærksomhed i en time. Ved mit sidste bryg, faldt temperaturen med 1 grad i timen. Jeg brugte dette udstyr her: http://www.the-home-brew-shop.co.uk/aca ... 6-ltr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er selvfølgelig også bryganlæg med recirkulering ved hjælp af en pumpe. Det er op til hvor meget man vil betale.

Jeg vil i øvrigt anbefale at du bruger programmer til at estimere vand temperaturen, der skal du opgive maltmængden i kg, malt temperaturen og vandmængden i liter. Der findes masser af internet beregnere, f.eks beer calc, eller brewersfriend
Hvor finder du kølebokse i danmark der er store nok og har en tappehane?

kh
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af 9colai »

ramløse skrev:
9colai skrev:Jeg nyder selv processen mere, med en køleboks til mæskning. Det er sjovere/mere hyggeligt når man bare kan lade det stå for sig selv imens man stille og roligt forbereder til resten af brygget. Jeg brugte en gryde før, hvor jeg justerede varmen og rørte godt rundt for at fordele varmen, det kræver fuld opmærksomhed i en time. Ved mit sidste bryg, faldt temperaturen med 1 grad i timen. Jeg brugte dette udstyr her: http://www.the-home-brew-shop.co.uk/aca ... 6-ltr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er selvfølgelig også bryganlæg med recirkulering ved hjælp af en pumpe. Det er op til hvor meget man vil betale.

Jeg vil i øvrigt anbefale at du bruger programmer til at estimere vand temperaturen, der skal du opgive maltmængden i kg, malt temperaturen og vandmængden i liter. Der findes masser af internet beregnere, f.eks beer calc, eller brewersfriend
Hvor finder du kølebokse i danmark der er store nok og har en tappehane?

kh
Jeg kunne desværre ikke finde et samlet sæt her i DK, men det er jo egentlig også bare en gør-det-selv løsning som forhandleren klarer for dig, det består af en køleboks med kugleventil, fittings og bazooka filter. Den butik jeg har linket til er inden for EU (lige nu i hvertfald) og forsendelsen tog en uges tid. Så der er ikke nogen synderlig stor forskel i forhold til at købe fra en dansk forhandler. Du kan også få mæskekar i større volumener :-).
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af ramløse »

9colai skrev:
ramløse skrev:
9colai skrev:Jeg nyder selv processen mere, med en køleboks til mæskning. Det er sjovere/mere hyggeligt når man bare kan lade det stå for sig selv imens man stille og roligt forbereder til resten af brygget. Jeg brugte en gryde før, hvor jeg justerede varmen og rørte godt rundt for at fordele varmen, det kræver fuld opmærksomhed i en time. Ved mit sidste bryg, faldt temperaturen med 1 grad i timen. Jeg brugte dette udstyr her: http://www.the-home-brew-shop.co.uk/aca ... 6-ltr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er selvfølgelig også bryganlæg med recirkulering ved hjælp af en pumpe. Det er op til hvor meget man vil betale.

Jeg vil i øvrigt anbefale at du bruger programmer til at estimere vand temperaturen, der skal du opgive maltmængden i kg, malt temperaturen og vandmængden i liter. Der findes masser af internet beregnere, f.eks beer calc, eller brewersfriend
Hvor finder du kølebokse i danmark der er store nok og har en tappehane?

kh
Jeg kunne desværre ikke finde et samlet sæt her i DK, men det er jo egentlig også bare en gør-det-selv løsning som forhandleren klarer for dig, det består af en køleboks med kugleventil, fittings og bazooka filter. Den butik jeg har linket til er inden for EU (lige nu i hvertfald) og forsendelsen tog en uges tid. Så der er ikke nogen synderlig stor forskel i forhold til at købe fra en dansk forhandler. Du kan også få mæskekar i større volumener :-).

Tak for svaret. Ser ud som om de er udsolgt.

Tror du man kan bruge sådan en her: https://www.cply.dk/produkter/slagtning ... 100-liter/
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hvis man kan bruge et trækar med halm, ja så hvorfor ikke
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af 9colai »

Tak for svaret. Ser ud som om de er udsolgt.

Tror du man kan bruge sådan en her: https://www.cply.dk/produkter/slagtning ... 100-liter/
Det virker sikkert ja, der står jo også at den kan bruges til ølbrygning. Jeg kan ikke se nogen steder om der følger er cirkulationssystem med, eller om det bare bliver varmet fra bunden og ellers står stille. Hvis der ikke er noget recirkulering, vil der komme en betydelig varmeforskel under mæskning, hvis man ikke rør rundt, det skal du bare være opmærksom på.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af Truntebryg »

Jeg vil helt klart anbefale noget med en alm. rustfri gryde - men nu skriver du ikke rigtig hvad størrelse bryg du går efter .... Gryder har flere anvendelser i brygning = nemmere at komme af med når du skal opgradere. Plast har en begrænset levetid pga. ridser osv.

Billede

Hvis du er meget bidt af en passiv gryde, så er denne thermo Pot altså et glimrende bud. Den har afløb i bunden - hvilket er lidt genialt til mæskning.

Den fåes i flere størrelser - kan nu ikke lige se størrelsen på den i linket, og prisen er UDEN fittings og hane.

http://www.ebay.com/itm/Thermos-Pot-Bot ... SwdU1W9cSI" onclick="window.open(this.href);return false;
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af ramløse »

Jeg har lige nu en elgryde der kan have 20 liter i, men jeg vil gerne op og kunne brygge en 100 liter ad gangen, og har problemer med at finde en kogegryde i den størrelse.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af Thage »

ramløse skrev:Jeg har lige nu en elgryde der kan have 20 liter i, men jeg vil gerne op og kunne brygge en 100 liter ad gangen, og har problemer med at finde en kogegryde i den størrelse.
Øh, kigget på nettet....? Du må samle selv hvis på el, men gryder op til 200 ltr kan fint købes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af Truntebryg »

Hvis du skal have 100L færdig urt - så skal kogevol nok være 120L + plads til lidt uro under kogningen = 130L

https://lundteknik.dk/rustfri-gryde-150 ... 15195.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Billede

Det er en fin gyde til 1200,- kr

Ang. mæske:

Her kunne en 70L gå an i starten - men skal du lave Quadrupler så bliver det nok kun til 50L
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af ramløse »

Truntebryg skrev:Hvis du skal have 100L færdig urt - så skal kogevol nok være 120L + plads til lidt uro under kogningen = 130L

https://lundteknik.dk/rustfri-gryde-150 ... 15195.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Billede

Det er en fin gyde til 1200,- kr

Ang. mæske:

Her kunne en 70L gå an i starten - men skal du lave Quadrupler så bliver det nok kun til 50L
Sejt! Med denne kan jeg vel få omkring en 50 liter til de 63 grader til mæskning, og smide det over i et stort mæskekar, derefter koge 50-60 liter yderligere til at blande op, og derefter koge det hele på én gang i den. Så forstår ikke helt hvorfor jeg skulle gå efter 70?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Konstant vs dalende temperatur

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - det kommer jo lidt an på hvordan man brygger - jeg har som hovedregl (her - med min efficielcy) at kogegryden skal være 50% større end mæskegryden.

Men i praksis så kan mine øl op til 6% sagtens laves i en mæskegryde der er ½ størrelse af kogegryden.

PS Lunds 50L gryde er faktisk 60L ...
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."