Carbonering -hvad er mest optimalt?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jenner707
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. nov 2015, 22:11

Carbonering -hvad er mest optimalt?

Indlæg af Jenner707 »

Hej

Jeg har tidligere bare tilsat den ønskede mængde sukker direkte i gærspanden og rørt rundt. Men dette har resulteret i ulige fordelt kulsyre i flaskerne.
Jeg fik at vide forleden at man skulle opløse den ønskede mængde sukker i en en seperat gær spand og overføre øllen til spanden for derefter at tappe på flaske.

Spørgsmål 1: Metode nummer 2 giver meget god mening men hvor farligt er mhst. infektion i det færdige produkt ?

Spørgsmål 2: Er der er nogen af jer, der vil beskrive trin for trin hvordan I gør. også selvom det er en af disse metoder.

NB: Jeg beregner min ønskede mængde sukker ud fra følgende skema: https://haandbryg.dk/eftergaering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Håber nogen kan hjælpe og afklare dette
Jens
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Carbonering -hvad er mest optimalt?

Indlæg af Freund »

Hej Jens

Infektion
Infektion gennem sukker er ikke noget jeg har oplevet - nogle tilsætter sukker direkte fra pose til flaske, så jeg vurderer risikoen som meget lille. Men det er min lommefilosofi: Bemærk at jeg alligevel koger min sukkerblanding 10 minutter, så er de fleste ulækre mikroorganismer døde.

Karbonering
Det kan gøres på flere måder, her er hvordan jeg gør, det er ikke sikkert det er den mest optimale måde, men det virker her i garagen.

Trin for trin:
1: Afvej sukker, passende til din brygmængde og den ønskede karbonering.
2: Kog sukker og vand i en gryde i 10 minutter - jeg bruger vand "så det dækker" andre tilsætter mere.
3: Lad gryden køle med låg på, du kan evt. vaske flasker imens.
4: Hæld sukkerblanden i bunden af den rengjorte beholder du vil tappe fra, og overfør din øl til denne (obs på iltning, brug evt. hævert).
5: Tap.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Carbonering -hvad er mest optimalt?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg gør stort set som Freund, bortset fra at jeg hælder sukkeret i den nye beholder, hælder kogende vand over, skvulper lidt rundt til sukkeret er opløst, venter ikke på at det køler ned men tapper øller oveni ved hjælp af en hævert, altså ingen plaskning med øllet.
Tapper ved hjælp af en flaskefylder.
Jeg er blevet træt af at regne sukkermængde ud til karbonering, så jeg tilsætter konsekvent 7 gram sukker pr. liter. Det virker og giver et flot skum.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Carbonering -hvad er mest optimalt?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg gør stort set som Freund, bortset fra jeg koger kortere tid og sjask det direkte sammen med øllet, den smule varme dræber ikke alle gærceller
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Carbonering -hvad er mest optimalt?

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - fødevare hygiejnen burde jo være i orden.

Så jeg afvejer 3,5g sukker på min fine lille 0,01g vægt og så direkte ned i flasken.

Skal dog lige nævnes - jeg laver meget få flasker på den måde men har da aldrig haft problemer.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."