Dyrt købt erfaring videregives...

Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Knet »

Hej bryggere,

Jeg har netop gjort mig en kedelig og dyrtkøbt erfaring. Jeg kunne nok have tænkt mig til det, men til tider læres ting jo på den hårde måde....

Min (formentlig) super lækre IPA havde stået til gæring i gærskab ved 20 grader i 14 dage. Jeg tørhumlede med pellets efter endt gæring, direkte i primær, og sænkede derfor temperaturen til 1 grad, for at klare den op via cold crash. Min gærspand er lufttæt. Det er en SSbrewtech Brewmaster Bucket, med 4 påmonterede hængsler, der slutter låget tæt mod en tyk gummipakning. På låget har jeg monteret en "blow off barb", hvor silikoneslangen, på en meters længde, ender i en opløsning af Star San. Denne blow off monterede jeg for nylig, for at kunne imødegå en evt. voldsom stormgæring.

Det jeg kunne have tænkt mig til er, at varm væske udvider sig. Kold trækker sig sammen. Og ved Cold Crash blev hele herligheden af Star San derfor suget en meter op i silkoneslangen og direkte ind i øllen. Note til mig selv: Brug vodka fremadrettet - så bliver ABV højere, frem for kemi i øl...

Nå... Jeg ved, at der tales om Star San som "No rinse" og det er måske også rigtigt nok, hvis det blot er en skylning af flaske/fad for desinficering. Men ligefrem at blande det i øllen, tænker jeg ikke er godt. På diverse udenlandske fora har mange gjort sig den kedelige erfaring før mig. Og de har bare drukket det alligevel. Og Star Sans opfinder er flere steder citeret for, at man kan drikke det, hvis opløsningen er blandet efter forholdene... Men lige dér er jeg lidt påpasselig... Så med tårer i øjnene, betragtede jeg det som et "inficeret" bryg, og hældte det i kloaken. Så må jeg stramme op på processerne næste gang...

Advarsel om, at køling af bryg ved cold crash skaber så kraftigt undertryk, at "Blow Off Barb" suger væske ind, er hermed videre givet.

Men oplevelsen efterlader mig med et ubesvaret spørsmål: Iltning af øl prøver vi at undgå. Men iltning er tilsyneladende en naturlig konsekvens af en cold crash, da min almindelige gærlås jo blot ville have hevet en del ilt ind, i situationen. Og denne ilt ville øllen have været udsat for i hele perioden.

Hvad gør I andre ved cold crash? Lever med iltning? Påmonterer pose fyldt med CO2 på gærlås?

Vh. Kenneth
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af KimJohansen »

Jeg sætter tryk på tanken. 3PSI er fint.
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af KimJohansen »

IMG_20170308_100348.jpg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Knet »

Det ser fint ud, Kim! Kan se der er mange gode grunde til at købe en flaske CO2. Dit eksempel med tryk på gæringsspanden. Men også mit ønske om tvangskarbonering og flaskepåfylning direkte fra fad. Det her skal hvert fald ikke ske igen!!!
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af kbaggen »

Dette skete også for mig, og efter at have søgt på nettet er den info jeg fik at en mindre mængde ikke gør noget for smagen. Der skulle ikke være noget problem med at indtage en StarSan opløsning! Læste at folk have prøvet (gennem uheld) helt op til en gallon, og det var stadig drikbart og ikke noget de som sådanne mente indvirkede på smagen.....det sidste tror jeg nu må give en eller anden sæbekarekter til øllet om ikke andet!

Men fremtidig, skift blowout flasken ud med et alm. gærrør på slangen når du nedkøler. Hvis du bruger voodka er mængden jo meget lille, men en let starsan opløsning fungere fint her, og hos mig bliver det ikke suget ind ved et brug gærrør under nedkøling!

Iht. iltning, så er det jo ikke bare sådanne at ilten fiser ned i en væske, da der skal noget omrøring til for det rigtigt batter og da CO2 samtidig fylder i væsken og i mindre grad bobler af ved nedkøling, så tror jeg ikke det er noget man skal være videre nevøs over og jeg er nu noget skeptisk overfor det er et problem!

Min erfaring med 160g tør humling til en hvede, og 200g til en NEIPA (begge en 18-20 liter og begge crash cooled) er at kun de første flasker eller sidste flasker (hvor der hos mig altid bliver lavet bobler) har der været tale om en klar farveændering = oxidering, ellers har jeg ikke bemærket det med en opbevaring på 4-6 måneder.

Et billede af iltning af den flaske flaske contra en flaske hvor det "kører":
20170813_173145236_iOS.jpg
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hva nu hvis man montere en overtryksventil mellem tank og slange så vil den jo være under tryk fra gæringen
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Knet »

@Kbaggen: Du har helt sikkert ret med hensyn til, at ilten ikke fosser ned i øllet og bliver sammenblandet. Særligt når øllet er koldt og holder godt på CO2. Mine to tidligere bryg, med coldcrash og gærlås, der netop har hevet ilt ind uden jeg vidste det, er blevet ganske anstændige. Men det er bestemt interessante billeder du kan vise. De taler deres tydelige sprog, via farven hvert fald.

Brulosophy laver nogle interessante a/b tests på stort set alt ølrelateret. Og på nævnte link kan læses om hans a/b test på en øl, der efter gæring har været heftigt udsat for ilt på halvdelen af batchen og meget begrænset på resten. Begge øl blev testet efter 4 uger og efter 100 dage, ved 20-22 graders lagring. Og der var ikke statistisk signifikans blandt smagspanelettil at bevidne, at der kunne smages forskel på de to... Interessante tests han laver. Ved ikke om man som hjemmebrygger til tider komplicerer og løber efter perfektion, uden at kunne dokumentere/retfærdiggøre det?

@Dalmosebryg: Hvis jeg forstår dig korrekt, så vil ventilen slippe CO2 ud under gæring, men blokere for ilt indtag under coldcrash? I det tilfælde vil der ophobe sig et ret stort undertryk tænker jeg. Der var suget en liter væske + luft op.

På SSbrewtechs side har de i øvrigt en løsning med eftermontering af ventil, til at lave overtryk, i stil med hvad KimJohansen viser på sit billede. Men de foreslår faktisk også en lowbudget udgave: Disinficer en almindelig ballon, blæs CO2 i den, og monter den på blow of barb i stedet for silikoneslangen.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Så har du misforstået mig, jeg mener en ventil der åbner ved et vist overtryk, på den måde vil tanken være under tryk, lidt hen ad en sikkerhedsventil i cornelius fustager
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Knet »

@Dalmoseosebryg: Ahhh. På den måde.... Hvis jeg kan få en ventil, der ikke vil tilstoppe, hvis der pludselig stormgæres. Eller måske en ventil, der bare kan eftermonteres, når spanden klukker lystigt og risiko for stormgæring er overstået. Det kunne godt være et interessant spor at følge.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Dalmoseosebryg »

https://www.dba.dk/sikkerhedsventil-til/id-1023325081/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eksempel som du må nøjes med, da jeg ikke vil linke til brygforretninger
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Truntebryg »

Selvom grønøllen også vil opsuge noget af CO2 ved nedkølingen, så er det begrænset hvor meget ilt der kommer ind i tanken. Samtidig kommer det så langsomt ind, at det helt sikkert vil lægge sig oven på CO2 laget og derfor ikke nå selve øllen.

Nu gærer jeg altid i glasballoner, og når jeg skal køle så piller jeg blot gærrøret af og lægger en glaskugle over hullet. Skulle der nu rent teoretisk kommer en bananflue ind i skabet, så kan den ikke komme ned i øllen. (Iøvrigt er den ikke særlig aktiv ved 1°C)
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af kbaggen »

Truntebryg skrev:Selvom grønøllen også vil opsuge noget af CO2 ved nedkølingen, så er det begrænset hvor meget ilt der kommer ind i tanken. Samtidig kommer det så langsomt ind, at det helt sikkert vil lægge sig oven på CO2 laget og derfor ikke nå selve øllen.
Jeg vil godt anfægte det med at der kommer en CO2 dyne over øllet.......isåfald vil vi jo blive kvalt her på jorden især i byområder uden meget grønt?

Ilt og Co2 blandes vel ligeligt men diffension ned i væske er langsomeligt og skal ske ved opblanding=storm......det er derfor ilt-svind sker i fjorderne........ilt forbruges af mikroorganismer og kun ved efteråret storme kommer der nok omrøring i vandet til der kommer ilt ned i de dyber vandlag........det er vel det samme vi ser ved gæringen!

Så jeg antager at der er ilt blandet men dog med en høj koncentration af CO2 oven over ølllet, og derfor skal man være varsomt med at ryste den osv.???!!!

Eller er der nogle ilt-koncentrationsmåler i en given afstand fra øloverflade til at bevidne dette! Hmmmz....gid man skal til at læse igen, så blev kemiverden nok byttet ud med bryggeriverden :-)
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Borg »

kbaggen skrev:Jeg vil godt anfægte det med at der kommer en CO2 dyne over øllet.......isåfald vil vi jo blive kvalt her på jorden især i byområder uden meget grønt?
Her på jorden har vi heldigvis vinden til at røre rundt i den “gassuppe” vi går rundt i.
Den situation kan ikke umiddelbart sammenlignes med det total “vindstille” rum der er i en gærtank.
Nær den lidt der kommer ind i gærtanken kommer så langsomt og i så små blob som den gør, sker der ikke en opblanding grundet omrøring.
Om de forskellige gassers molekyler så af sig selv fordeler sig, enten i lag eller perfekt blandet, er så en helt anden sag.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Truntebryg »

Her fra SS Brewtech hjemmeside.

When you dump the trub, some O2 will indeed be pulled into the fermenter. But since O2 is lighter than CO2, your beer will still be separated from the O2 and well protected.

Typically, when you do anything to disrupt the beer, such as pulling trub, you will cause some of the dissolved CO2 to escape. This, in turn, will push any O2 that has entered the fermenter to be expelled.

The other thing to consider is related to getting O2 into your beer. While the beer is still actively fermenting during the primary and secondary stages it is metabolizing in an anaerobic state (no air) because when the air is present the yeast will quickly absorb it to build a cell wall and ultimately bud new cells. The point is if your yeast is active (which it should be) any minor amount of O2, which might enter the beer, would be quickly absorbed by the yeast.


Det fint at tænke på ilt i slutfasen - det er jeg stor tilhænger af.

MEN hvor meget headspace er der i forhold til indkommen ilt ? ikke meget...

Så vidt jeg forstår på de der SS brewteck - så kommer man ikke lige til at ryste dem

Så jeg tror ikke på nogen blanding på kort sigt.

Men en god stor frysepose på slangen og en elastik må også kunne gøre det de sidste dagen inden gærstop. Så er der en lille buffer af CO2
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Knet »

Tak for jeres mange bidrag!

Jeg har i dag brygget en erstatnings IPA. Og der ryger en pose på slangen under den sidste del af gæringen, så jeg opsamler lidt CO2 til imødegåelse af evt. indsug, under cold crash. Det er her og nu den letteste løsning, da den ingen investering kræver.

I sidste ende er det måske lidt hysterisk. Når alt kommer til alt, så letter jeg lidt på låget efter endt gæring, for at tørhumle. Så dér kommer jo ilt alligevel.

Og selvom jeg personligt aldrig omstikker til sekundær, så må der jo for folk der gør, ske en vis iltning. Og tilsvarende ved omstikning til tappespand og ved selve tapningen, når der ikke bruges modtryksfylder eller beer gun...

Ikke desto mindre en interessant snak. Og man kan jo ligeså godt gøre hvad man kan for at minimere det...

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"