Champagne Ale - forventet FG?

Besvar
JesperMogensen
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13. feb 2013, 13:13
Geografisk sted: Reersø, Vestsjælland

Champagne Ale - forventet FG?

Indlæg af JesperMogensen »

Jeg har 30/9 brygget en Champagne Ale med mestendels pilsnermalt, noget umaltet hvede og lys kandis. Mæsket højt ved 67 grader i 1,5 time. OG 1070. Spanden med Kitzinger Champagnegær viser nu (3,5 uger henne) en vægtfylde på 1013 og spanden med Lalvin Champagnegær 1019. Gæringen har forløbet ved 20-21 grader.
Er der nogle der har erfaringer med nedgæring med Champagnegær?
Hvor langt kan jeg forvente de gærer ned??
Og hvad med tidsaspektet, taler vi flere måneder eller længere som fx med Brett???
Intentionen er at bruge den til Dronningens nytårstale i stedet for traditionel champagne, men jeg ønsker ikke at stå med flaskebomber. Jeg kan selvfølgelig vente med at flaske til 14 dage før nytårsaften, men det stiller vel krav til en modning ved en lavere temperatur undervejs????
I bund og grund drejer spørgsmålene sig vel egentlig om, hvor god champagnegæren er til, at spise de lange sukkerstrenge, der er skabt ved den høje mæskning og hvor lang tid, der går med det......
JesperMogensen
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13. feb 2013, 13:13
Geografisk sted: Reersø, Vestsjælland

Re: Champagne Ale - forventet FG?

Indlæg af JesperMogensen »

Er der virkelig ikke nogen, som har erfaringer med champagnegær?
Framik
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. nov 2017, 22:27

Re: Champagne Ale - forventet FG?

Indlæg af Framik »

Hvordan gik det med din champagne ale? Jeg overvejer meget selv at kaste mig ud i noget med champagnegær. Vil du dele din opskrift? Det er ikke mange opskrifter jeg har kunnet finde...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"