Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Osted
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31. okt 2017, 23:56

Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af Osted »

Hej alle sammen

Først og fremmest fantastisk forum i har fået banket op her.

Vi er en gruppe på 5-6 unge gutter der altid gerne har villet brygge vores egen øl, men vi har aldrig rigtig fået gjort noget ved det.

Men nu skal det være!

Jeg har haft en del fritid ved hånden og har lagt mig lidt i front med 'forberedelsesfasen' og har læst et par bøger, set et par videoer og læst nogen indlæg herinde.
Satte mig ned for at lave et dokument hvor jeg samlede alle mine spørgsmål, ALLE udstyrsting man skal bruge og forskellige tips og tricks samlet forskellige steder fra.

Udgangspunktet er vi gerne vil brygge en 25-30 liters bryg.

Jeg tænker at starte med mine spørgsmål:

Hvor meget lugter det at brygge? Vi er med på at det på bryggedagen lugter, men at det ikke burde være et problem hvis man lufter ud. Kan man stille sin gæringsspande ned i et kælderrum/loftrum uden hele kælderen lugter af det?

Der er mange som tager udgangspunkt i 25-30 liters bryg, men er der noget i vejen for at man brygger på en meget mindre skala for at kunne "tillade" sig selv at lave flere fejl. Fx 10 liters.

Det nok mest udgiftstunge del er gryden. Jeg har læst mange meninger, men vil her i starten holde udgifterne nede. Havde planlagt en gryde - 25 liters - induktion - taphane vi selv sætter på - hjemmelavet falskbund. Men så faldt jeg over den her løsning http://maltmanden.dk/elgryde/" onclick="window.open(this.href);return false; den tiltaler mig fordi jeg så kunne lave to (mæskekar og kogekar. Evt med en falskbund for at undgå sukkeret brænder fast. Hvad siger I?

Hvor køber i jeres ingredienser?

Mæskepose vs lauter tun?

Hvis man bruger brygske til at sikre sig der ikke er tørre klumper af malt under mæskningen hvorfor så ikke bruge et piskeris (der langsomt køres rundt)?

Jeg har brugt en del tid på at lave en komplet liste med de ting jeg sådan mener at finde ud af vi skal bruge (ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Synes nemlig de der "startsæt" i virkeligheden er meget mangelfulde.

Ting vi har:
Vægt
Spande til rengøring
Termometer

Need to have:
2x gryder (hjemmelavet) - 600 kr
Natriumhydroxid - 30 kr
Star san - 125 kr
Kapselpåsætter (brugt) - 50 kr
Kapsler 100 stk - 25 kr
Flasker 32 stk (brugt) - 150 kr
Måleglas med hydrometer - 100 kr
Flaskeskyller - 120 kr
Hævert (brugt) - 100 kr
Brygske - 50 kr
To litermål - 30 kr
To 30 liters gærspande med gærlås - 230 kr
Irish moss, whirlpool eller lignende - 32 kr
Silikoneslange med koblinger - 30 kr

I alt: 1672 kr

Nice to have:

Maltkværn - 300 kr
Chiller (brugt) - 300 kr

Håber at mine spørgsmål også kan komme nogen andre der overvejer at starte til gode ude i fremtiden.

Mvh Osted
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af ThomasM »

Osted skrev:Hej alle sammen

Først og fremmest fantastisk forum i har fået banket op her.

Vi er en gruppe på 5-6 unge gutter der altid gerne har villet brygge vores egen øl, men vi har aldrig rigtig fået gjort noget ved det.

Men nu skal det være!

Jeg har haft en del fritid ved hånden og har lagt mig lidt i front med 'forberedelsesfasen' og har læst et par bøger, set et par videoer og læst nogen indlæg herinde.
Satte mig ned for at lave et dokument hvor jeg samlede alle mine spørgsmål, ALLE udstyrsting man skal bruge og forskellige tips og tricks samlet forskellige steder fra.

Udgangspunktet er vi gerne vil brygge en 25-30 liters bryg.

Jeg tænker at starte med mine spørgsmål:

Hvor meget lugter det at brygge? Vi er med på at det på bryggedagen lugter, men at det ikke burde være et problem hvis man lufter ud. Kan man stille sin gæringsspande ned i et kælderrum/loftrum uden hele kælderen lugter af det?

Der er mange som tager udgangspunkt i 25-30 liters bryg, men er der noget i vejen for at man brygger på en meget mindre skala for at kunne "tillade" sig selv at lave flere fejl. Fx 10 liters.

Det nok mest udgiftstunge del er gryden. Jeg har læst mange meninger, men vil her i starten holde udgifterne nede. Havde planlagt en gryde - 25 liters - induktion - taphane vi selv sætter på - hjemmelavet falskbund. Men så faldt jeg over den her løsning http://maltmanden.dk/elgryde/" onclick="window.open(this.href);return false; den tiltaler mig fordi jeg så kunne lave to (mæskekar og kogekar. Evt med en falskbund for at undgå sukkeret brænder fast. Hvad siger I?
syntes den ser spændende ud den hjemmelavet gryde, vil ikke selv lave den dog.
Mit setup er en gærspand i en grøntsagstønde med hane og filter i bunden. den holder fint temperature.
bruger et gasblus og en 33 liters gryde til mæskevand og til at koge i.



Hvor køber i jeres ingredienser?
Jeg køber mine ting hos http://haandbryggershop.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; men der findes en del andre bla lund teknik, albryg brewparts er bare nogle

Mæskepose vs lauter tun?

Hvis man bruger brygske til at sikre sig der ikke er tørre klumper af malt under mæskningen hvorfor så ikke bruge et piskeris (der langsomt køres rundt)?
bare du får de tørre klumper rørt ud kan du bruge hvad du har


Jeg har brugt en del tid på at lave en komplet liste med de ting jeg sådan mener at finde ud af vi skal bruge (ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Synes nemlig de der "startsæt" i virkeligheden er meget mangelfulde.

Ting vi har:
Vægt
Spande til rengøring
Termometer

Need to have:
2x gryder (hjemmelavet) - 600 kr
Natriumhydroxid - 30 kr holder mig til W5 strain remover uden parfume fra aldi
Star san - 125 kr
Kapselpåsætter (brugt) - 50 kr
Kapsler 100 stk - 25 kr
Flasker 32 stk (brugt) - 150 kr
Måleglas med hydrometer - 100 kr
Flaskeskyller - 120 kr
Hævert (brugt) - 100 kr
Brygske - 50 kr
To litermål - 30 kr
To 30 liters gærspande med gærlås - 230 kr
Irish moss, whirlpool eller lignende - 32 kr whirlpool koster vel kun den tid det tager at rør rundt i gryden:)
Silikoneslange med koblinger - 30 kr

I alt: 1672 kr

Nice to have:

Maltkværn - 300 kr
Chiller (brugt) - 300 kr Jeg vil købe en chiller, ved godt der er nogle som lave no chill bryg. der er for og imod at køle


Håber at mine spørgsmål også kan komme nogen andre der overvejer at starte til gode ude i fremtiden.

Mvh Osted
/Thomas
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af RuneV »

Jeg både mæsker og koger i en elgryde fra amazon.de til 8-900 kr.

Sparge foregår i en 25 liters vinballon jeg har skåret toppen af, boret 1000 huller i toppen og lagt den ned i vinballonen.
https://haandbryg.dk/klumme/Om_at_lave_ ... rging.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet rammer mig når jeg går over 6-7 kg malt, idet jeg ikke kan have al mæsken i vinballonen. Derfor har jeg overvejet en løsning med en gærspand og en slange som den nederst til venstre på billedet
http://twojbrowar.pl/en/brewing-equipme ... omowy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
som falsk bund. Er bare lidt bange for stuck mash.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af kbaggen »

Hvis i vil starte billigt (og let) så kig på brew-in-a-bag (BIAB) også kaldet "posebryg" af undertegnet!

1). Køb et startkit (det som Rune V) viser er perfekt!
2). Køb 2-3m2 ostelærrede i Stof og Stil
3). Tag 4 store gryder og fordel mæsken i dem og mæsk ved de 65 grader i dem, evt. sæt den største i ovn ved 60´C så i ikke skal holde øje med den!
4). Når mæsken er færdig efer 90-120´C min......beklæd en af de store brygspanden fra startkit med ostelærretet og hæld alt mæsk over i denne spand, og tilslut hiv denne ostelærret mæske-bold og seperare mæsk fra urt, pres den!
5). Kog i de repsektive gryder (sandsynligvis kan i være i de 2-3 største gryder under kogning) og husk at fordel humle i de forskellige gryder alt efter mængde af urt. Et overslag i hovedet er helt fint!

På denne måde spare i gryde-køb, og det er faktisk lettere at jonlere med midre gryder, dog husk at ved BIAB er effektivitet lavere og regn med brug 10% mere korn (eller sæt effecacy i beercalc til 65%).

I spare ligeledes penge på en lauter tønde..........og fremfor alt spare i også tid!

PS.....jeg er bestemt ikke nuetral her da jeg gør en ære i BIAB og at brygge så let som muligt! Og jeg får stor ros for øllet af bekendte og famillie, men de har selvfølgeig også en aktie i at der til stadighed kommer mere øl!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Osted
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31. okt 2017, 23:56

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af Osted »

Så er der købt og vi er ved at være klar. Tak for jeres gode svar!

Tak for linket til Twoj Browar RuneV - det var hamrende billigt, kom efter 4 dage og havde mange af de småting vi manglede.

Deres mæskespand kommer med et tubefilter. Synes bare ikke det er så langt. Så et forslag på en engelsk side hvor man brugte en mæskepose og tubefilter for så at batch sparge direkte i den. Er det et problem at den næsten skal i gennem 2 filtre?

Jeg synes det er en fantastisk ide med at koge vandet i flere gryder kbaggen!! Men hvorfor ikke bare koge det i gryderne og mæske i mæskespanden. Så har det også lettere ved at holde varmen. Så er der et problem hvis man skal hæve temperaturen under mæskningen, men kan man ikke gøre det ved at hælde mere varmt vand i?
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af Gerner »

Hvis man ikke forsøgerat brygge øl, så kommer der ikke meget øl ud af det. held og lykke drenge.
Brugeravatar
Lambæk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 24. aug 2017, 19:36

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af Lambæk »

Har I fået brygget? :)
Osted
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31. okt 2017, 23:56

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af Osted »

Lambæk skrev:Har I fået brygget? :)
Ja ja.

Vi omstikker i morgen og glæder os meget. Desværre havde vi ikke noget hydrometer - menuer har vi nu.

Vi prøvede med 5 forskellige gryder, men det var noget lort. Så nu har vi købt en 30 liters gryde brugt.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Den sidste hjælp inden vi kaster os ud i det

Indlæg af grøntoft »

Med hensyn til det link du lavede til maltmanden. Jeg har prøvet at koge urt i en plastspand med to varmelegemer isat. Det fungerer fint. Det eneste minus var at tappehanen smeltede. Jeg prøvede efterfølgdende at sætte en stålhane på, men den kunne ikke åbnes da plastspanden blev for blød.

Men det kan lade sig gøre.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."