Opbevaring af øl under gæring.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Ølnovicen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. okt 2017, 16:30

Opbevaring af øl under gæring.

Indlæg af Ølnovicen »

Hej Håndbryggere,

Ligesom så mange andre holder jeg utrolig meget af øl og det er nu blevet min tur til at gå i gang med at brygge selv.
Jeg har et spørgsmål mht. opbevaring af gæringstankene og lugt.
Min kæreste og jeg bor i en 2-værelses lejlighed og jeg er i tvivl om hvorvidt og i så fald hvor meget det lugter under gæringen?
Opbevarer i tankene i jeres husstand og er der nogle smarte tips/tricks til dette?

Mvh
Ølnovicen
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Opbevaring af øl under gæring.

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har mit stående på et værelse eller i garagen, afhængig af hvilken gæringstemperatur jeg har brug for. Jeg synes ikke det lugter, ihvertfald ikke noget der generer her hos os.
keep it simple !
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Opbevaring af øl under gæring.

Indlæg af søreno »

Det lugter ikke når det gærer. Selve brygprocessen lugter lidt, men ikke noget videre. Lige som det kan lugtes når man koger suppe.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Opbevaring af øl under gæring.

Indlæg af Thor »

I en 2 værelses lejlighed kan det godt være at I kan lugte det lidt de første par dage af gæringen.
Men ikke meget. Og hvad så når man laver mad...
Gule ærter. Steger bacon eller frikadeller. Bager brød. Det lugter sgu også,men smager godt.
Bare kør på..
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Opbevaring af øl under gæring.

Indlæg af kbaggen »

Ellers spring "stort" ud og køb et køleskab og en temperatusstyring + frostvagt, smid det i kælderrum, bryg i enten 10 liter eller 2x10 liter så det er til at bære op og ned! Så blvier kærste glad, og det fylder ikke osv.! Samtidig har du klaret en af de støreste diskusionområder, hvorvidt du har gæret ved konstant/rette temp. eller ikke!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Slein
Indlæg: 76
Tilmeldt: 15. apr 2016, 16:06

Re: Opbevaring af øl under gæring.

Indlæg af Slein »

Jeg er samboende med min kæreste i hendes 1værelses, med entré, køkken og badeværelse...
Gærtanken står i badeværelset, lidt i vejen men det går, og duften bidrager kun til den gode stemning.. ☺️
Mvh. Niels
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."