Ideer til SRP?

Besvar
Willdew
Indlæg: 81
Tilmeldt: 6. jan 2016, 18:26

Ideer til SRP?

Indlæg af Willdew »

Hej Haandbrygforum
Jeg har snart brygget i 2 år, og går i 3.g. Derfor skal jeg til at skrive SRP (kort sagt en lang opgave indenfor 2 fag, i dette tilfælde historie og kemi om et selvvalgt emne). Dette giver mulighed for at jeg kan skrive om brygning indenfor disse to fag. Jeg ville derfor spørge om der var nogen af jer der kunne komme på nogle ideer indenfor disse to fag som handler om brygning? gerne emner der har mulighed for at indkorporerer lidt mere avanceret kemi.

Alle former for ideer er velkomne, Jeg ved godt at dette ikke er alt for brygrelateret, men håber stadig på at få nogle interessante inputs :-)
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 18:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Re: Ideer til SRP?

Indlæg af skidemajet-inc »

Du kunne skrive om vandkemi og dets relation til brygprocessen. Historie-delen kunne fokusere på, hvordan forskellige stilarter har udviklet sig på baggrund af den lokale vandsammensætning (fx plsn i tjekkiet og burton upon trent i england). Dengang kendte man ikke til vandkemi i samme omfang som man gør i dag, men forsøgte sig med hvad der smagte godt sammen med det lokale vand.
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Ideer til SRP?

Indlæg af Freund »

Hej Willdew

God idé til en opgave :-)

Et forslag til kemi-emne er mæskning, og temperaturens betydning for omdannelsen af korte og lange sukkerstrenge. Det er ikke noget jeg ved ret meget om, men det har stor betydning for resultatet (øllet).
Spørg evt admin for flere forslag: Jens er diplombrygger.

Hilsen Freund
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Ideer til SRP?

Indlæg af Thage »

Kig i introdelen på yeast... står en masse om hvordan øllet har været brugt historisk - så kunne man jo dykke dybere i region så sammenholde med samfundsændringer - socialt, industri osv


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Ideer til SRP?

Indlæg af Borg »

Det ville være fedt med en dansk “afhandling” om vandkemien og dens betydning for ølbrygning og gæring.
Det kan netop kædes sammen med historien om, hvordan de forskellige ølstile blev grundlagt.
Mig bekendt findes der kun én bog om vandkemi i forhold til øl: Water.
Billede
Billede
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willdew
Indlæg: 81
Tilmeldt: 6. jan 2016, 18:26

Re: Ideer til SRP?

Indlæg af Willdew »

Hej alle sammen, tak for svarene, det med vandkemi virkede spændende, og det er også noget jeg har kigget på før i min "haandbrygkarriere" :-)
Jeg har sjovt nok lige købt den bog i morges, en glimrende bog! Ud fra den fik jeg en ide om at skrive om alternative metoder at styre vandkemien under "reinheitsgebot", altså loven i tyskland om at øl kun må indeholde vand, humle og malt. Her kunne jeg også kigge på de historiske begivenheder der ledte op til denne regel. Tak for hjælpen, det var fedt med noget inspiration!
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Ideer til SRP?

Indlæg af Jan Rasmussen »

Willdew skrev:Hej alle sammen, tak for svarene, det med vandkemi virkede spændende, og det er også noget jeg har kigget på før i min "haandbrygkarriere" :-)
Jeg har sjovt nok lige købt den bog i morges, en glimrende bog! Ud fra den fik jeg en ide om at skrive om alternative metoder at styre vandkemien under "reinheitsgebot", altså loven i tyskland om at øl kun må indeholde vand, humle og malt. Her kunne jeg også kigge på de historiske begivenheder der ledte op til denne regel. Tak for hjælpen, det var fedt med noget inspiration!

Hej Willdrew
Fik du nogensinde udarbejdet og skrevet en rapport om emnet vandkemi?
Hvis ja, kunne det være vi måtte se den ;o)
Willdew
Indlæg: 81
Tilmeldt: 6. jan 2016, 18:26

Re: Ideer til SRP?

Indlæg af Willdew »

Hej Jan, jeg endte faktisk med at skrive om ølproduktion i relation til koleraepidemien i London. Her var der et bryggeri, hvor arbejderne hovedsageligt drak øl, og det viste sig at ingen af disse mennesker blev smittet med kolera hvilket var med til at skabe den moderne forståelse for bakterier. Samtidig opstillede jeg eksperimenter hvor jeg kontrollerede humles effekt på gram negative og gram positive bakterier, både hvor alfa syrene er blevet isomeriserede ved kogning, og hvor humlen var tilføjet direkte uden kogning. Hvis det stadig har interesse kan jeg se om jeg kan grave min opgave op fra gemmerne et sted ;)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"