Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
rodder
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. jun 2017, 20:15
Geografisk sted: 3050 Humlebæk

Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af rodder »

Hej derude,

vi er 4 gutter som efterhånden har fået brygget et par gange. Vi har indtil videre kun lavet all grain kits, og fulgt opskrifterne så godt vi kunne. Men kun en er blevet så god som forventet. Nogen smager bare mærkeligt og en del smager meget af gær. Specielt Weiz bier er næsten udrikkelig. I rækkefølge har vi lavet fra maltbazaren: viva weizen, Bazarens IPA(Blev god), Hoppy Hoegardia, Miss American Rye, Brewferm Red Special.

Jeg vil prøve at remse vores fremgangsmåde op, og håber så at nogen kan komme med forslag til forbedringer :) Det ville være en stor hjælp!

Udstyr:
60 Liters gruekedel emalje
Indsatssi i rustfrit stål
Pumpe
Gammel Mælke Køler

Vi lægger ud med at varme vandet op til 5 grader over det angivne, i opskriften. Herefter hælder vi malten i og rører omhyggeligt i 10 minutter.
Så tænder vi pumpen og lader den suge vand fra bunden af gryden til toppen igennem en kobber spiral med huller. Pumpen kører non stop igennem hele mæskeperioden.
Så sørger vi for, bedst muligt, at holde temperaturene. Vi omrører ikke undervejs i mæskningen.
Når mæskeperioden er ved at være slut og vi skal sparge, hælder vi ekstra vand i gryden, på 78C, mens pumpen stadig kører.
Vi bruger ca. 10 minutter på at lade pumpen trække det 78C varme vand igennem malten. Herefter slukker vi pumpen og piller den fra. Vi begynder langsomt at løfte indsatssien op, mens der bliver hældt mere sparge vand på.
Når alt væsken er løbet igennem, fjerner vi indsatssien og koger vandet, i tiden noteret i opskriften. Humlen bliver tilført i et humlefilter(hopspider).
Efter kogning hælder vi væsken ned i vores Mælke køler, igennem en slange for at undgå iltning. Vi lader køleren køre i 12 minutter, og rammer ca. 22-25 grader.
Væsken bliver plasket ned i en desinficeret gærspand for at ilte det, og gæren bliver tilføjet(Den er først blevet hydreret i 28C varmt vand).
Vi lader så spanden stå i 22 grader og gære i 14 dages tid.
Herefter flasker vi direkte fra gærspanden.(Jeg har en idé om at vi mangler noget her?)
Lader flaskerne stå i 22 grader og karbonere i 2 uger. Smider dem i kælderen for at lagre i 2-4 uger før de er "drikke klar".

Er der nogen derude der kan se hvor vi går galt? Og hvad der kan optimeres? Vi mistænker selv, enten den måde vi pumper/sparger og specielt den måde vi gærer/inden flaskning.

Alt hjælp er meget værdsat :) Undskyld romanen

//Rodder
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af ThomasM »

Nu beskriver du ikke flaske processen, men et tip til det kunne være at opløse den udmålte sukker i kogende vand. hæld det derefter i en nye ren gærspand, og tap det færdig gæret øl i den nye spand.
Her sikre du dig at du får sukker og øl blandet godt sammen.

Inden du flasker øllet kan du også cold crash, læs mere her http://foodbeerstuff.com/cold-crashing- ... e-brewing/

Ellers vil jeg sige opdater din profil med hvor du er fra. måske er der andre hjemmebryggere i nærheden som vil smage på jeres øl, for at der efter at sige hvad problemet kan være, eller måske være med på en brygdag.
/Thomas
Fosgrau
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2017, 14:39

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af Fosgrau »

år mæskeperioden er ved at være slut og vi skal sparge, hælder vi ekstra vand i gryden, på 78C, mens pumpen stadig kører.
Vi bruger ca. 10 minutter på at lade pumpen trække det 78C varme vand igennem malten. Herefter slukker vi pumpen og piller den fra. Vi begynder langsomt at løfte indsatssien op, mens der bliver hældt mere sparge vand på.
Når alt væsken er løbet igennem, fjerner vi indsatssien og koger vandet
Lad pumpe kører 5-10 min, hæv indsatssien, og fyld spargevand gennem mæsken, de følgende 20-45 min. sådan, at det sidste sukker bliver vasket ud af masken.
Tjek OG og juster eventuelt med sukker, så det passer med opskriften.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Cold crashing som ThomasM nævner
Nørfeldt
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22. maj 2016, 21:24
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af Nørfeldt »

Sørg for at kogningen er en kraftig/"rullende" kogning uden låg, så I får kogt diacetylen ud.

Undgå at flytte på gærspanden når I skal tappe øllet over, det kan godt hvirvle noget gær op fra gærkagen i bunden. Hvis I er nødt til at flytte den, fx op på et bord for at give højde til hævert-funktion, så løft den meget forsigtigt og lad herefter spanden stå i mindst 30 minutter inden i tager låget af og går i gang.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af søreno »

Hvis det rent faktisk er gærsmag, tror jeg ikke, I skal se i brygprocessen men i gæring og flaskning.
Hvor meget gær bruger I? Styrer I temperaturen eller står gærtanken bare ved 22 grader? Cold crash er en god ide, men de andre ting kan også være syndere.

Desuden kan det være andre fejlsmag, som I forveksler med gær. Astringens kan smage lidt derhen ad. Har I styr på jeres mæske-ph? Prøv evt at tilsætte en tsk citronsyre næste gang I brygger bare for at se, om det ændrer noget. Både til mæskevand og spargevand.

Rådet med at opdatere jeres profil og få hjælp af en lokal brygger, er nok det bedste.

Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af søreno »

Nørfeldt skrev:Sørg for at kogningen er en kraftig/"rullende" kogning uden låg, så I får kogt diacetylen ud.

Undgå at flytte på gærspanden når I skal tappe øllet over, det kan godt hvirvle noget gær op fra gærkagen i bunden. Hvis I er nødt til at flytte den, fx op på et bord for at give højde til hævert-funktion, så løft den meget forsigtigt og lad herefter spanden stå i mindst 30 minutter inden i tager låget af og går i gang.
Det er DMS man koger ud (bare for ikke at forvirre Billede )

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af Moesmand »

Hej med jer.
Trist, at resultatet ikke indfrier jeres forventninger, men så svært er det nu heller ikke at lave godt øl.... og her er jeg i overhængende fare for at blive sablet ned..... :-)

Først og fremmest er jeres gæringstemperatur i overkanten. Under gæringen kan der sagtens være ca 4 grader varmere i spanden ift omgivelserne. Prøv at sænke omgivelsernes temperatur til 16-17 grader.... alt afhængigt af gærens karakteristika kan den meget vel danne estre. En gæring til den kolde siden giver ofte en mere ren smag.

Cold crash er en rigtig god ide og stik øllet om på en desinficeret gærspand, idet karboneringssukkeret tilsættes via en opkogt og afkølet lage.

Håber det kan hjælpe jer videre....

Mvh

Henrik
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af admin »

Hvordan skolder I jeres køler?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
rodder
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. jun 2017, 20:15
Geografisk sted: 3050 Humlebæk

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af rodder »

Mange tak for jeres svar allesammen :) Der er en del steder vi kan forbedre os kan jeg læse, så det hjælper os helt sikkert videre i den rigtige retning!

ThomasM: Ja det har jeg hørt flere steder at man burde gøre. Det står øverst på listen til næste gang! Omrører du, for at sikre at sukkeret er blandet godt rundt?
ColdCrash er også på listen, men skal lige have skaffet et køleskab først.
Den er opdateret, tak for rådet :)

Fosgrau: Det er noteret og bliver prøvet af næste gang. tak for rådet

Dalmoseosebryg: Skal lige finde mig et køleskab :)

Nørfeldt: Kogning er foregået uden låg, forholdsvis kraftigt.
Det vil vi prøve! Vi har nok ikke været så forsigtige når vi har flyttet rundt på gærspanden

Søreno: Jeg mistænker helt sikkert også gæringsprocessen og alt hvad der hører til det, da det klart er der vi er mest på bar bund. Vi bruger den mængde gær der er med i opskriften(1 brev tørgær).
Vi styrer ikke temperaturen, gærspanden står bare i stuen. - Coldcrash skal helt sikker prøves en dag
Vi har overhovedet ikke styr på PH. Det er bare vand fra hanen. Vil prøve det med Citronsyre - Gjorde vi også på brygkurset hos maltbazaren, og det blev en god øl!

Moesmand: Jeg kan høre fra alle, at jeg skal til at skaffe det køleskab og noget temperaturstyring :) Det er hermed flyttet øverst på listen.
Der er meget nyt der skal prøves næste gang :)

Admin: Vi vasker den godt af og bruger så bare urten til at skolde med. Burde man skolde den først med kogende vand?
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af ThomasM »

rodder skrev:Mange tak for jeres svar allesammen :) Der er en del steder vi kan forbedre os kan jeg læse, så det hjælper os helt sikkert videre i den rigtige retning!

ThomasM: Ja det har jeg hørt flere steder at man burde gøre. Det står øverst på listen til næste gang! Omrører du, for at sikre at sukkeret er blandet godt rundt?
Nej det gør jeg ikke

ColdCrash er også på listen, men skal lige have skaffet et køleskab først.
Den er opdateret, tak for rådet :)

Fosgrau: Det er noteret og bliver prøvet af næste gang. tak for rådet

Dalmoseosebryg: Skal lige finde mig et køleskab :)

Nørfeldt: Kogning er foregået uden låg, forholdsvis kraftigt.
Det vil vi prøve! Vi har nok ikke været så forsigtige når vi har flyttet rundt på gærspanden

Søreno: Jeg mistænker helt sikkert også gæringsprocessen og alt hvad der hører til det, da det klart er der vi er mest på bar bund. Vi bruger den mængde gær der er med i opskriften(1 brev tørgær).
Vi styrer ikke temperaturen, gærspanden står bare i stuen. - Coldcrash skal helt sikker prøves en dag
Vi har overhovedet ikke styr på PH. Det er bare vand fra hanen. Vil prøve det med Citronsyre - Gjorde vi også på brygkurset hos maltbazaren, og det blev en god øl!

Moesmand: Jeg kan høre fra alle, at jeg skal til at skaffe det køleskab og noget temperaturstyring :) Det er hermed flyttet øverst på listen.
Der er meget nyt der skal prøves næste gang :)

Admin: Vi vasker den godt af og bruger så bare urten til at skolde med. Burde man skolde den først med kogende vand?
/Thomas
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af søreno »

Jeg synes, I skal prøve at stille gærspanden lidt køligere. Der bliver varmere i spanden end udenfor, fordi urten er så meget i bevægelse under gæringen, at det danner varme. Fx 18 grader er bedre. Hvis I ikke kan køle spanden, kan man give den et vådt håndlade om, eller trække en våd t-shirt over. Så køler fordampningen spanden.

Jeg ville også overveje 2 breve gær - især ved lidt stærkere øl.

VH
Søren
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Vores bryg bliver ikke gode nok - hjælp?

Indlæg af peos »

Helt enig med flere af indlæggene her: Gæringstemperaturen skal ned. Der dannes mange smagskomponenter (nogen gange ønskede, men for det meste ikke) ved så høj temperatur, som I har gæret ved. Hvis en Ale skal gære rimelig rent, så skal den helst ikke over 18 grader.

Og så kan det også være en god ide at ladet brygget stå noget længere før flaskning, så gæren efter nedgæring får tid til at rydde op i noget af det, der ikke skal være i brygget. 4 uger før flaskning er ikke for meget.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."