Mashtun af køleboks.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
blackmammoth
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14. nov 2017, 18:36

Mashtun af køleboks.

Indlæg af blackmammoth »

Hey folkens!
Mig og en kammerat er for nyligt begyndt at brygge og jeg er begyndt at tænke på lidt opgraderinger. På en stor del af de youtube videoer jeg har fundet, er især de amerikanske hjemmebryggere glade for at bruge kølebokse/termo-bokse til at mæske i.
Er der nogle af jer der har erfaringer med dette?
Indtil videre har vi mæsket i vore 25 Liters gryde som har kørt på blusset, men jeg tænker at en mashtun vil være belejligt i forhold til at brygge en lidt større mængde ad gangen, samt spare på lidt energi.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mashtun af køleboks.

Indlæg af søreno »

Jeg har brygget i køleboks i omkring 10 år snart. Jeg vil ikke bytte til andet. (Jeg brygger dog også biab engang imellem)
Jeg startede med en billig 25 liters køleboks fra den lokale campingbiks, men jeg har siden opgraderet til en i bedre kvalitet og 32 liter. 25 er lige i underkanten, hvis man vil brygge stærke øl og koge i elgryde. Det kan dog sagtens gå, hvis det er almindelig styrke, eller man nøjes med et par liter mindre.
Ellers er der ikke så meget at sige. Man kan jo ikke rigtigt stepmæske, men jeg savner ikke muligheden. Jeg bruger ikke mash out, men det kan man godt, hvis man tilsætter kogende vand i slutningen af mæskningen til temperaturen passer. Det er dog nemmere, hvis køletasken er lidt større, så der er plads til den ekstra væskemængde.
VH
Søren
blackmammoth
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14. nov 2017, 18:36

Re: Mashtun af køleboks.

Indlæg af blackmammoth »

Tak for svar Søren!
Jeg har dog set amerikanere der brygger high gravity Imperial Stouts o.lign. i konverterede kølebokse.

Lukker du bare køleboksen og lader den stå og mæske i fred i en times tid, når malten er rørt i vandet?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mashtun af køleboks.

Indlæg af søreno »

Man kan sagtens brygge high gravity. Det kræver bare 30-35 liter kapacitet, hvis man vil have en elgryde fyldt i kogningen.
Jeg rører et par gange undervejs, men ellers passer det sig selv.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Mashtun af køleboks.

Indlæg af ThomasM »

Jeg har i snart 6 år brugt en grønsags tønde i flamingo hvor jeg har en 42 liters spand i med taphane med bazooka filter i bunden.
virker rigtig godt.
/Thomas
blackmammoth
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14. nov 2017, 18:36

Re: Mashtun af køleboks.

Indlæg af blackmammoth »

Tak for svar gutter!
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."