Tap til fustage, skal jeg karbonere?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Tap til fustage, skal jeg karbonere?

Indlæg af ramløse »

Hej alle,

Nu har jeg prøvet at brygge to gange, begge gange har været succesfulde brygninger, gæringsprocesser og flaskninger.

Næste gang tænker jeg, at jeg vil prøve med fadøl i stedet. Hvad er anderledes for denne process? Skal jeg stadig tilføje sukker på samme måde? Skal jeg stadig lade den stå to uger derefter på fustage? Hvad med karbonering, trykflaske osv?

Håber på at lære en masse nyt ved dette.

Kh
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Tap til fustage, skal jeg karbonere?

Indlæg af fjorgensen »

Du kan sagtens karbonere med sukker ligesom du har gjort med flasker. Når du skal have øllet skænket op vil der være Co2 tryk nok i fadet til de første skænkninger, men efterhånden som du tapper bliver du nødt til at tilføre mere Co2 fra flaske.

http://www.hjemmebrygning.dk/cornelius.htm
keep it simple !
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Tap til fustage, skal jeg karbonere?

Indlæg af janriis »

Har prøvet begge dele, men vil anbefale at tvangskarbonere. Det er hurtigere, og du undgår det bundfald, som sukkerkarbonering danner. Det er selvfølgelig tappet ud efter et par øl.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: Tap til fustage, skal jeg karbonere?

Indlæg af ramløse »

janriis skrev:Har prøvet begge dele, men vil anbefale at tvangskarbonere. Det er hurtigere, og du undgår det bundfald, som sukkerkarbonering danner. Det er selvfølgelig tappet ud efter et par øl.
Tak for svar. Så jeg kan simpelthen hoppe "eftergæring" over i mine opskrifter og tappe til fustage efter den første gæring?
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."