Temperatur uden omstikning

Besvar
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Temperatur uden omstikning

Indlæg af JayJay »

Hej. Jeg har pt. en stout i spanden, som skulle have været i stukket jvf. opskriften. Jeg kom dog til at læse lidt op på omstikning og kom på andre tanker. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt spanden bare fortsat skal stå ved stuetemperatur? Opskriften sagde 4-5 dage fra mæskning til omstikning og 9-10 dage fra omstikning til flaskning. Og er det fy-fy at flytte rundt på en spand med indhold?
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af BSL »

Temperaturen har stor indflydelse på forløbet af gæringen. Men du kan sagtens lade den stå ved stuetemperatur.

Du kan også godt flytte den. Men gør det forsigtigt hvis det er lige før flaskningen hvor der skal være så lidt grums og gærrester i øllet som muligt.

Jeg selv omstikker ikke men som du selv er inde på er der mange meninger om den sag.

Husk at øllet ikke skal på flasker før den har gæret helt færdigt. Også selvom den har stået de dage der står i opskriften.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af JayJay »

Tak for svar. Så er alt godt indtil videre.
Er definitionen "færdiggæret" ensbetydende med manglende aktivitet i gærlåsen eller uændret gravity over nogle dage?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af kbh36 »

Det er uændret gravity, gærlås kan du ikke stole på.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af JayJay »

Super. Tak for hjælpen!
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af MEOLSEN »

"I starten" brugte jeg konsekvent omstikning, men er de senere par år stoppet med det igen idet jeg ikke har kunnet smage nogen umiddelbare forskel. Men jeg er til gengæld begyndt at køle mit bryg ned inden jeg stikker om ifbm. flaksning. Og det giver en hel del ifht klarhed på øllet. Nu har vi som handbryggere de næste måske 3 mdr. jo verdens største køleskab udenfor døren, så det er bare at benytte sig af det :o).

Så min fremgangsmåde nu er at lade mit bryg stå på gærspand ved stuetemp i ca. 14 dage, og så på køl(udenfor i vintertiden) i min. 3 dage, gerne 1 uge, og så flaske det.
mvh
MEOLSEN
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af JayJay »

Spændende. Så det primært formål med nedkølingen inden flaskning er klarhed?

Og når du flytter spanden, tager du så gærlåsen ud? Jeg har bemærket at flytningen (selvfølgelig) giver et væsentligt undertryk i spanden.
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af MEOLSEN »

JayJay skrev:Spændende. Så det primært formål med nedkølingen inden flaskning er klarhed?
Jep :o)

Inden jeg flytter spanden så plejer jeg lige at rengøre omkring gærlåsen, fjerne gærlåse, og så lægge en klud henover hullet, som så bliver overhældt med en smule kogende vand. Og så kan spanden "ånde" igennem den disinficerede klud når den flyttes.
mvh
MEOLSEN
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Temperatur uden omstikning

Indlæg af JayJay »

Jamen, det vil jeg da prøve. Tak!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"