Holdbarhed med modtryksfylder

Besvar
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Holdbarhed med modtryksfylder

Indlæg af mido14 »

Hej alle
Nogen herinde der har erfaring med holdbarheden hvis øllet er påfyldt med modtryksfylder?
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Re: Holdbarhed med modtryksfylder

Indlæg af mido14 »

Grunden til mit spørgsmål er at jeg overvejer at købe en fra Lund.
Bryggerierne fylder vel også på under tryk. Men har hørt folk tale om en holdbarhed på 3 mdr og hvis det er tilfældet ser jeg ingen grund til at investere i en.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Holdbarhed med modtryksfylder

Indlæg af Knet »

Jeg har selv købt en modtryksfylder, men har endnu ikke alt grejet til at tage den i brug. Jeg forventer dog længere holdbarhed end tre måneder.

Den ideelle løsning jeg ønsker på sigt: at overføre fra spand til fad med CO2 som tryk og inden da at give fadet et skud CO2 også. Overføres så efter karbonering til flaske med modtryksfylder, så har øllet ikke været iltet overhovedet. Ved kapsling vil jeg så “kapsle på skum” (da det skubber den minimale smule ilt ud, der uværgeligt kommer i flasken, når fylderøret hives op) hvilket nok kræver et lille slag på siden. Jeg har fået fortalt, at bryggerierne gør dette ved at skyde en tynd stråle vand hårdt ned i øllet på samlebåndet. Derefter kapsel på...

Når det så er sagt, så udsættes min øl i dag for ilt flere steder og jeg synes fint den holder på flaske. Fra gærspand ledes den til tappespand hvor den sukkerkarboneres. Der rører jeg rundt så sukker er fordelt. Og så tapper jeg på flaske via almindeligt tapperør. Jeg prøver at minimere iltning, men ilt kommer der da. Og ved kapsling er der ikke meget CO2 i flasken, så selvom jeg lader den stå lidt med kapsel på, inden den trykkes fast, så er jeg ikke sikker på, at jeg ikke indkapsler ilt også. Men den trykkes vel mod kapslen som trykket øges, tænker jeg?

Mit formål med modtryksfylderen er dog heller ikke holdbarhed. Men holdbarheden med modtryksfylder kan næppe være ringere målt på iltning, end min nuværende måde. Jeg ønsker primært kontrol over karbonering ved tvangskarbobering og via tvangskarbonering at undgå bundfald i flaskerne.

Med holdbarhed in mente: har du i øvrigt et mørkt sted med kølig konstant temperatur til opbevaring? Tænker at lys og varme er holdbarhedens fjender også.
Senest rettet af Knet 4. dec 2017, 21:04, rettet i alt 1 gang.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Holdbarhed med modtryksfylder

Indlæg af Truntebryg »

Iltning under sukker karbonering betyder ikke noget, gæren skal nok nappe det der er.

Modtryks fylderen - har lidt problemer med iltning. Du kan ikke være sikker på at flasken er fyldt med CO2, selvom du giver den et pust inden den tryksættes og øllen tappes.

Gøres dette koldt, så går tingene jo langsommere - til gengæld kan kold væske indeholde mere ilt end varmt.

Jeg tapper en ½L på ca 30 sek, så jeg tvivler på at der iltes ret meget ind i øllen. Der er jo minimal overflade, der fyldes fra bunden og ingen skum.

Tænk på hvor meget du skal ryste gærspanden for netop at få ilt ind i urten - og ofte får du slet ikke nævneværdig meget ilt ind.

Nu kommer det jo også an på hvad der er i flasken, ilt fremskynder blot en evt. modning af f.eks. en Quadruple - hvor i mod en pilsner absolut ingen glæde har af ilt.
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Re: Holdbarhed med modtryksfylder

Indlæg af mido14 »

Det er lidt af de samme overvejelser jeg har
gjort mig. Mine øl står ved konstant temperatur
og mørkt.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Holdbarhed med modtryksfylder

Indlæg af Benjamin »

til ilt rester, kunne man vel bruge scanvenger (iltabsorberende) kapsler fra bla. lund-teknik.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"