Empire Ale Problem

Besvar
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Empire Ale Problem

Indlæg af Rockerbox Brewery »

Hi Alle.

Efter at mit førte forsøg på en Julebryg mislykkedes, (den ville ikke gære færdig) besluttede jeg mig for at det var tiden til at komme i gang med at lave gærstarter. Så jeg fik lavet mig en stirplate og anskaffet en erlenmeyer flaske. 26/11 bryggede jeg så nr 2. OG på 1065. Dagen før havde jeg lavet en 1 liters gærstarter med 100g maltekstrakt og en pose Mangrove Jack Empire Ale gær (ingen gærnæring). Den fik lov at stå på stirplate i 24 timer, herefter slukkede jeg stirplate og lod gærstarteren stå. Næste morgen hælder jeg det meste af væsken fra og hælder derefter bundfaldet i gærspanden som står var 20 grader.

3/12 måler jeg SG til 1045, målt med refractometer. 1065-1045 er ifølge Brygbarens omregner 1029.
7/12 måler jeg igen 1045, altså ingen ændring de sidste 4 dage. Ifølge Beercalc, skulle den komme ned på 1016.

Jeg har nu hævet temperaturen til 22 grader og rystet spanden godt i håbet om at få gang i gæringen igen. Jeg tænker at give den 2 dage og så måle igen, men hvis den stadig er på 1045, skal jeg så lave en ny gærstarter?
Er der andre der har haft problemer med denne gær?

Dan
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af HoegildBryghus »

Hej Dan.
Hvilke temperaturer har du mæsket ved, hvis de har været for høje kan det være dit problem.
MVH
Uffe Brun
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af Rockerbox Brewery »

68 grader i 60 min.
78 grader i 10 min.

Dan
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Tror du skal se at få anskaffet dig en öechelmåler
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af Rockerbox Brewery »

Dalmoseosebryg skrev:Tror du skal se at få anskaffet dig en öechelmåler
Burde et refractometer og en beregner som brygbarens ikke være godt nok? Det har virket fint de sidste mindst 10 bryg.

Dan
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af HoegildBryghus »

Hej Dan.
Hvilke malttyper har du anvendt, din mæske temperatur liger i den høje ende, ikke at det er et problem hvis man ønsker en lidt sødere øl, jeg ved ikke om du har adgang til Biblen for håndbryggere (Simon Wrisberg :Håndbog i ølbrygning). Normalt ved et problem som dit, skyldes enten temperatur eller malttyper efter min erfaring. Du kan evt prøve at tage en lille portion flaske og tilsætte en teske sukker, hvis den så efter en uge har dannet co2 fejler din gær ikke noget.
MVH
Uffe Brun
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af HoegildBryghus »

]Hej Jan.
Jeg fandt dette skema på min computer jeg ved desværre ikke hvor jeg har det fra så jeg håber på tilgivelse fra ham der har lavet det, Prøv også at gå ind under generelt om brygning How to : Trinmæskning der er også et skema
[attachment=0]mæsketemp.jpg[/attachment
Håber det har hjulpet dig
MVH
Uffe Brun.
Vedhæftede filer
Skema over optimale mæske temperaturer
Skema over optimale mæske temperaturer
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af BSL »

Det skal også siges at det er en dårlig idé at lave en gærstarter til tørgær. Det skader blot gærcellerne. Den skal kun rehydreres i vand før den tilsættes.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Rockerbox Brewery skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Tror du skal se at få anskaffet dig en öechelmåler
Burde et refractometer og en beregner som brygbarens ikke være godt nok? Det har virket fint de sidste mindst 10 bryg.

Dan
Jeg ville ikke stole på det, men det er så bare sådan jeg læser det, enten at det dit termometer eller refraktometer der laver balladen
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af admin »

Rockerbox Brewery skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Tror du skal se at få anskaffet dig en öechelmåler
Burde et refractometer og en beregner som brygbarens ikke være godt nok? Det har virket fint de sidste mindst 10 bryg.

Dan
Nixen men en kombo løsning med en flyde vægt og et refraktometer, og en tur igennem ballings lov med dine målinger, er det helt perfekte løsning.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af HoegildBryghus »

Temperatur måling er en svær en. Jeg/vi Rind Bryglaug har oplevet at vores elektroniske termometer går amok, viser forkert når vi har tændt for induktions komfur,ikke at det forbavser mig, men det er noget man skal være opmærksom på når man bruger elektronik sammen med induktion.
MVH
Uffe Brun
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Re: Empire Ale Problem

Indlæg af Rockerbox Brewery »

Hej Alle og tak for jeres svar.

Jeg bruger Maris Otter, Abbey, Biscuit, Crystal, Amber og Special B malt. Det er 58% Maris Otter, måske er mængden af special malt for høj?

Må hellere få læst noget mere om mæsknings og måske holde temperaturen under de 77 grader.

Ingen gærstarter med tørgær??? Det har jeg ikke hørt før.

Jeg har kontroleret mit refractometer med koldt vand fra hanen, det målte jeg 1000, mener jeg har læst et sted at det skal være kogt afkølet vand. Jeg må hellere få bestilt en flydevægt/hydrometer til næste bryg.
Jeg har målt kogende vand til 99,8 grader, så jeg tror ikke termometret fejler noget. Vi har gaskomfur, så ingen problemer med induction.

Jeg har målt SG igen i dag til 1045, så der er ikke sket noget. Jeg har lavet en ny starter som jeg vil hælde i når den er klar.
Endnu en gang tak for jeres input.

Dan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"