Røget pils.(testbryg 5.L)

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
pambryggeren
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30. nov 2017, 15:20

Røget pils.(testbryg 5.L)

Indlæg af pambryggeren »

Hej alle sammen.

Jeg har tænkt mig at brygge en Røget pils som kommer til at indeholde følgende :

Polsk Pilsnermalt:700 g
Tysk Røgmalt: 300 g
25 g First gold humle(combi humle både bitter og aromahumle)

Brygningen (BIAB) kommer til at se ud som følger:

Den vil blive mæsket i 3l vand ved 67grader i 60 min. og der vil blive skyllet med 5 l vand

selve urten bliver kogt i 60 min. ved starten tilsættes der 20 g , og 15 min før tid tilsættes de sidste 5 g.

Det er mit andet forsøg på min egen opskrift, så det lidt et forsøg , men håber at nogle af jer mere erfarne bryggere vil komme med et råd eller to omkring opskriften.

Med Venlig Hilsen

Pambryggeren(JackogGorm)
Senest rettet af pambryggeren 21. dec 2017, 10:36, rettet i alt 3 gange.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Ny Røget pils.(testbryg 5.L)

Indlæg af fjorgensen »

Det skal nok blive godt, jeg ville nok mæske i lidt mindre vand - 2,5-2,7 liter for at forbedre mæske effektiviteten.
keep it simple !
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Ny Røget pils.(testbryg 5.L)

Indlæg af kbaggen »

fjorgensen skrev:Det skal nok blive godt, jeg ville nok mæske i lidt mindre vand - 2,5-2,7 liter for at forbedre mæske effektiviteten.
Hvorfor det? Jeg troede at mere vand jo bedre effektivitet (altså inden for rimelighedens grænse)? Da jeg startede med BIAB 5L bryg, dvs. ca. 1,3 kg malt i 7 liter vand (efter kogning og malt-tilbageholdelse-grad = 4,-5 L i gærspand), fik jeg den bedste effektivitet og jo større mængder jeg efterfølgende har brygget er ratio mellem vand og malt jo blevet mindre.....ligeledes effektiviteten, så jeg er lidt nysgerrig nu?

For meget vand er sikkert ikke godt og kan måske skylle flere bitterstoffer ud, så jeg siger ikke man ikke skal være varsom, men jeg troede bestemt at 1:5 var klart bedre end 1:2,5 f.eks.!??!?
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Røget pils.(testbryg 5.L)

Indlæg af Borg »

Populært sagt, gør en højt vandindhold i mæskningen, at der bliver for langt mellem enzymerne og stivelsen. 1:2,5 er det “normalt” laveste forhold. Lavere, og der bliver for “trangt”. Et almindeligt godt forhold er 1:3.
I et bryghus er der flere forskellige effektiviteter på tale. Den vi taler om hér er mæskeeffektiviteten. Den bygger på to parametre: sukkerkoncentrationen og volumen før kogning.
Nogle håndbryggere kikker fejlagtigt kun på OG, når de regner effektiviteten ud.
Mæskeeffektiviteten viser, om du får det planlagte sukkerudtræk af mæskningen (OG), og den planlagte volumen (før kogning). Har du planlagt en OG på 1.050 og 30 liter, så rammer du for lavt, hvis du ender med en OG på 1.050 og 28 liter.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Røget pils.(testbryg 5.L)

Indlæg af Truntebryg »

Det er super vigtigt - i min optik - og kikke på efficiency af mæsken. Som jeg foretrækker at kalde BG (Boil Gravity)

OG er mindre vigtig - da den kun fortæller hvor meget urt du smider væk. Den fortæller intet omkring hvor godt mæsken har kørt.

Tyk grød - giver ikke meget chance for mobilitet af enzymer...

ALT for tynd grød - giver store afstande mellem enzymer og stivelse...

Så der er helt sikkert et optimum.

En meget tyk grød, har enormt svært ved at fordele varmen - så det kræver bestemt stor opmærksomhed omkring omrøring.

En mere eller mindre direkte pH ændring kan også påvirke mæske enzymerne - så hvis du bruger meget vand, så har du mange flere mineraller at kæmpe med. De primært mørke malte kan kun balancere et vist antal mineraller - putter du 25% mere vand i gryden så har du ikke nok "buffer" virkning og pH skrider. Dette kan du selvfølgelig kompensere for i din vandbehandling ☺
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Røget pils.(testbryg 5.L)

Indlæg af Truntebryg »

Ang. opskriften - så er det du gør, det eneste rigtige.

Keep It Simple !!

Derved lærer du bedre de enkelte malte at kende, og rigtig mange gange er en simpel 2-3 malts opskrift = den bedste ØL.
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"