IPA for lav IBU- kan den reddes.

Besvar
Klgre
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. nov 2017, 09:06

IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af Klgre »

Jeg har en IPA stående i gærspanden med en IBU på 28. Det er jo alt for lavt. Kan den reddes. Jeg har brugt opskrift fra "Håndbog i ølbrygning".
Den siger 33 gr. First gold som bitterhumle. Den har jeg udskiftet med East Kent Golding og skaleret ned til 10 liter(13 g). Kan se med Beercalc
at jeg skulle tilsætte det dobbelte af East Kent goldings for at opnå en tilfredsstillende IBU.
Kan den reddes med noget tørhumling.

Hilsen Klaus.
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af Thomse »

Ja det kan den. Havde samme problem sidste år med en ipa.
Jeg justerede ibu op med humle ekstrakt.
https://www.maltbazaren.dk/shop/humle-e ... 2148p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 13:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af martin_pedersen »

Hej,

Selvfølgelig kan den reddes, min erfaring er der vil altid afgives en eller anden form for bitterhed.

Tørhumle og det skal nok blive godt..
Det er jo også mere den vej meget IPA går, mere tørhumling
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af Knet »

Jeg er ret sikker på, at ibu ikke påvirkes i beersmith af tørhumling. Det er aroma der fremkommer fra humlens æteriske olier og det skal nok give smag og interessant øl. Men bitterhed kræver vel kogning?

Hvis det er bitterhed du ønsker, så ville jeg gå efter forslaget med hunleekstrakt.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af admin »

Hvis man tager ukogt humle i munden er det så ikke bittert ? ;)

Tørhumling gør det mere bittert, thats for sure :)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af Knet »

Muligvis. Har aldrig prøvet det, men putter lidt pellets i ungernes fredagsslik og ser deres grimasse :-)

Jeg aner ikke hvor meget bitterhed der skal til udslag af en ibu. Men da jeg senest tørhumlede, ændrede det ikke Ibu profilen i BS. Dog kan det naturligvis have tilført bitterhed.

En hurtig søgning på nettet siger at varmen ved kogning giver bitterhed ved alpha syrer som måles i ibu. Men at beta syrer tillige giver bitterhed, der dog ikke måles i ibu. Der er det nuancerne, der ellers koges væk, man går efter.

Måske det er årsagen til at der ikke er udslag i BS på ibu ved dryhop.

Og måske er ibu et knap så godt udtryk for bitterhed så? “Measure ibu dryhop” giver hvertfald interessant læsning om at ibu kan være vildledende, hvis tørhumlet.

Bittert skal det tilsyneladende nok blive.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har et par gange kogt humlen i et par liter vand, siet humlen fra og hældt ekstrakten på fadet efter afkøling. For at beregne bitterheden har jeg brugt Beercalc.
keep it simple !
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af kbaggen »

Læs evt. her:
http://scottjanish.com/zero-hot-side-ho ... itterness/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen trivl om at NEIPA der beregnes til f.eks. 25 til 35 IBU ender med mega bitter pga. tørhumling!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Klgre
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. nov 2017, 09:06

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af Klgre »

Mange tak for at i har tid til at svare her i juletravlheden. Jeg har selv fundet en løsning. Jeg døber den om til stilarten Old Ale. Her passer pengene på alle parametre. Dog mangler den lige 2 streger før den har det rigtige IBU tal. Jeg foretrækker at brygge en ny IPA i julen. Nu har jeg lært at man ike bare kan erstatte en
humle med en anden uden også at justere mængden. Næste gang bliver Beercalc en vigtig medspiller. Jeg har også lært af jeres indlæg. Dette med at tilsætte humleekstrakt havde været aktuelt hvis jeg havde stået med 30 l og det skulle være IPA. Jeg befinder mig stadig på begynderstadiet og brygger 10 liter af gangen. Så er der plads til flere fejlskud og justeringer.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af fjorgensen »

Jeg synes det er en god beslutning :-) bare kom videre, lær af uheldet og bryg en ny. :-)
keep it simple !
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af Borg »

Når vi tilsætter humle til vores øl, så udskilles både de æteriske olier og alfasyren i øllet (urten).
De æteriske olier er meget flygtige, og fordamper hurtigt ved høje temperaturer. Derfor får man et optimalt smagsudtræk ved tørhumling.
Alfasyren udskilles også altid i urten/øllen, men den opløses ikke umiddelbart deri. Det kræver en kemisk reaktion før den kan binde sig til øllet. Denne kemiske reaktion hedder isomisering, og den kræver høj temperatur (over 90 grader, så vidt jeg husker) for at gå i gang. På den måde binder alfasyren sig til urten og forbliver deri.
Ved tørhumling udskilles alfasyren også i øllet. Men da den ikke isomiseres, vil den over tid bundfælde sig i øllet, på samme måde som gær, proteiner og andre ikke-opløste stoffer. Men i den periode alfasyren bare “flyder rundt” i øllet, er der ingen tvivl om, at den giver sig til kende.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: IPA for lav IBU- kan den reddes.

Indlæg af Truntebryg »

Der sker meget på humle fronten ...

Du kan køber færdig ekstrakt af forskellige humler - feks:

SAAZ CO2 Hop Extract, is an extract produced by extraction of SAAZ hop pellets using carbon dioxide under liquid or super-critical conditions. This product appears as a yellowish liquid containing alpha-acids, beta-acids and essential oils. It can be used as a partial or complete replacement for kettle hops or hop pellets in the production of beer.

Så når det engang kommer til landet, så har man jo bare noget flydende Cascade stående - man evt. kan spæde IBUen op med
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"