laver en opskrift.....men!....hjælp

Besvar
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Photografen »

nu sidder jeg med Grainfather's opskriftsprog. og BeerCalc og river mig fortvivlet i håret. Fordi jeg ønsker at spare lidt fragt, har jeg bestemt mig til at købe mine råvarer hos "Maltbazaren" da jeg i forvejen skal have andre ting hos dem. Nu er mit STORE problem at ingen af de to omtalte prog. kender de råvarer jeg "ønsker" at bruge f.eks. en WEY pale ale, hvad står WEY for - er det Weymann? ikke at det hjælper mig meget men alligevel :-(

Hvordan laver alle I andre jeres opskrifter - bruger i et andet prog. der er badre / har en langt større database??

HJÆLP HJÆLP
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 23:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Moesmand »

Ro på, photogrsf....... :-)

Jeg skulle mene, at en pale ale malt er gNske lige ud af landevejen....

Men et lille tip... kig på typen af malt, eks pilsner, pale ale eller munich... og så ram den EBC-værdi, der er anført i opskriften.

Og husk: det skal nok blive til øl.

Mvh

Henrik
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Photografen »

Ha ha ha....Ja du har jo nok ret. Men programmet "kræver" også noget der hedder PPG for at beregne OG/FG samt alkohol procenten og den kender jeg ikke og kan ikke finde, for at kunne beregne?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Dalmoseosebryg »

PPG? Det er jeg nu aldrig faldet over, er du på net eller mobil?
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af HoegildBryghus »

Points / Pound / Gallon (ppg): https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle forklare hvad det er.
MVH Uffe Brun
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Photografen »

Uffe den beregner ser super god ud, jeg kan bare ikke finde ud af at bruge den :-( forstået således at der er flere værdier jeg jo ikke kender
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af HoegildBryghus »

Hvilke værdier ?
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Photografen »

Som jeg ser det skal jeg jo stadig vælge mellem nogle - af programmet - udvalgte malte og her er jo stadig ikke dem jeg har valgt....men jeg har sikker misforstået det hele :-(

Det eneste jeg har er et "tilfældigt" navn og en EBC værdi samt mængde af malt
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af peos »

Drop Graifathers program (jeg kender det ikke) og koncentrer dig om Beercalc (det er enkelt og det virker) - og læs så Moesmands svar til dig igen.

Navnene på maltene er ikke så tilfældige. Du kan godt regne med, at en pale ale er en pale ale, uanset hvad producenten i øvrigt har valgt at kalde den. Hvis du skelner mellem basismalte (pale ale og pilsner), karamelmalte (cara-....) og ristede malte, og så finder den malt i Beercalc, der har nogenlunde samme EBC, som den du står med i hånden, så kommer du ikke galt afsted.

F.eks. er en Carahell og en Carablond stort set samme malt, ligesom en Cara Ruby og en Cara Red er det.
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Photografen »

Ok...Jeg springer ud i det ;-)

Et sidste forsøg ;-) har Beersmith en bedre/større database end beercalc....eller er den bare anderledes??
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Truntebryg »

Du skal altså bare springe ud i BeerCalc - som du også er tvunget til at bruge når du skal levere din vinder øl til DM ☺

Selvfølgelig er der hemmeligheder bag enhver opskrift - og alligevel kan du ikke lave den samme øl selvom du har den hemmelige opskrift.

Basis malt -

Pale Ale, Pilsner, Marris Otter, 2-radet og 6 radet byg - kan bruges i flæng. Der er forskel, men det er stadig basismalt og om det er Fulgsang, Viking eller Wayermann er bedøvende ligegyldigt. Marris Otter skiller sig nok mest ud, men skal du lave en øl baseret på denne - så kan du sagtens lave den på en anden malt, den får bare et tvist af noget andet.

Cara malt -

Her er forkellen lidt større, men du kan sagtens gruppere i lys, mellem og mørk karamel baseret på EBC. Jeg har prøvet at brygge samme øl på en DMG lys karamel og Weyermans - begge 120 EBC - stort set ingen forskel. Som hovedregl er der ikke de store forskelle, når du har samme EBC. Selvfølgelig findes der undtagelser, som Gambrinus-honey-malt den er svær at erstatte. Jeg har heller ikke nogen skrupler med at blande 120 og 350 EBC hvis jeg mangler en på ca 200 EBC. Mine første 30 bryg blev udelukkende lavet på Pilsner, munch, lys- , mørk Cara + Choko malt. Der ligger glimrende erstatnings tabeller på nettet, hvis du absolut vil ramme en opskrift 100%

Her er en - https://www.brew.is/files/malt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sorte malte -

Det er sådan set ikke rigtig malt - men nærmere smag - farve - og aromagivere. Maltene er vold-ristet og er nærmere ovre i kategorien kaffe ☺ De bidrager ikke med enzymer og stortset heller ikke med stivelse. Afhængigt af hvor meget de er blevet til kul, så er der dog en vigtig en palette af smag. Vælg igen ud fra EBC, så ligner de nok hinanden ret meget. Dehusked brændt malt, skiller sig dog lidt ud - da de er ristet uden skaller og giver en blødere bitterhed.

Special malte -

Disse kan selvfølgelig drille, Rug - hvede - Melanoidin - Sauer - Dextrine malt er lavet med et specielt formål og her må du læse dig til hvad de gør/ kan.

Lad endelig være med at gøre malte til en eksakt videnskab, som begynder bruger du bare løs af de der sammenlignings tabeller

http://www.thehopandgrain.com.au/malt-s ... ion-chart/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.brewforafrica.co.za/pdf/Bre ... -chart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan dog godt forstå din bekymring - disse 9 firma/ produkt navne er stort set samme malt...

Crystal 10
Caramalt
Carapils
Carahell
Cara Blond
Light Carastan
Light Caramel
Carapils
Caramel Pilsen
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Photografen »

Tusind tak for et utrolig fyldestgørende indlæg...og ja for søren da, jeg snupper da lige 1. pladsen i DM, EM tja og så også lige VM når jeg nu er i gang :-))))
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: laver en opskrift.....men!....hjælp

Indlæg af Truntebryg »

Måske du kan hente lidt inspiration her: http://www.winemanager.com/slarsen/Beer ... rifter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"