Mulighed for to fustager til een taphane?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
kimsni
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. jan 2018, 19:11

Mulighed for to fustager til een taphane?

Indlæg af kimsni »

Hej alle,

jeg er helt ny her i fadøls og bryggerbranchen. Jeg har netop købt et fadølsanlæg, kun med en taphane og venter på at modtage det i næste uge. Jeg har dog en lille udfordring, da jeg vil prøve at tilslutte to forskellige slags øl til dette fadølsanlæg (Pygmy 20), kan dette lade sig gøre med fx noget y-kobling foran fadølsanlægget og lukkeventiler til at styre hvilken øl der tappes?

Nogle ideer/forslag til dette ? :-)
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Mulighed for to fustager til een taphane?

Indlæg af fjorgensen »

Der vil nok stå en rest øl i slangen/pigmy'en. Hvorfor ikke bare tilslutte en anden fustage ?
keep it simple !
olesimmelsgaard
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. jul 2012, 15:07
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Mulighed for to fustager til een taphane?

Indlæg af olesimmelsgaard »

fjorgensen skrev:Der vil nok stå en rest øl i slangen/pigmy'en. Hvorfor ikke bare tilslutte en anden fustage ?
Jeg har selv leget lidt med samme udfordring. Satte quick- lock hun på køleren og han på fustagerne, men er endt med, at det er ligeså nemt bare at skifte fustagerne som nævnt ovenfor. Du kan godt lave et y med haner, men det bliver over 400 kroner, da hanerne skal være i syrefast stål.

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
kimsni
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. jan 2018, 19:11

Re: Mulighed for to fustager til een taphane?

Indlæg af kimsni »

Ahh, det har jeg da slet ikke tænkt på - at skifte fustagerne.. dog er den ene med S kobling og den anden med A kobling, så der bliver vel lidt arbejde ?

Jeg tænkte at sætte et par lukkeventiler på hver af indgangene på den Y-kobling lige foran fadølsanlæg, på den måde var det nemt og hurtigt lige at "skifte øl".. Ja jeg er klar over at der bliver en "rest" øl i systemet, er dog ikke klar over hvor meget det egentlig er - nogen der har en mening om det? Er det ½ liter eller ?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mulighed for to fustager til een taphane?

Indlæg af søreno »

kimsni skrev:Ahh, det har jeg da slet ikke tænkt på - at skifte fustagerne.. dog er den ene med S kobling og den anden med A kobling, så der bliver vel lidt arbejde ?

Jeg tænkte at sætte et par lukkeventiler på hver af indgangene på den Y-kobling lige foran fadølsanlæg, på den måde var det nemt og hurtigt lige at "skifte øl".. Ja jeg er klar over at der bliver en "rest" øl i systemet, er dog ikke klar over hvor meget det egentlig er - nogen der har en mening om det? Er det ½ liter eller ?
Jeg tror, det er ca en halv liter eller lidt mere. Jeg har ikke målt det, men jeg er ret sikker på, at det ikke er mindre.

Hvis du laver systemet, mener jeg ikke, du behøver 316 stål (syrefrit). Almindeligt rustfrit (304) er fint til fødevarer i alle andre sammenhænge, så hvorfor ikke her? Dog med det forbehold at jeg ikke er ekspert.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mulighed for to fustager til een taphane?

Indlæg af Truntebryg »

Vores Lidr anlæg indeholder 0,6L øl og "øltønden" 0,4L.

Du skal have fat i disse:

Billede

Et sæt koster 125,- kr

Dit problem er at A og S koblingen IKKE har noget øl-stop hvis du fjerner slangen. De har dog begge CO2 stop.

Både han - og hun koblingen på billedet har BEGGE stop når de hives fra hinanden. Så der kan du skifte over uden ret meget tab af øl (ca ½ ml) fidusen er også at du meget nemt kan sætte en Cornelius connektor på

PS er du interesseret så skriv lige en PB da jeg overvejer at købe 25 sæt. (104,- per sæt)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."