Ups er vores bryg ødelagt ?

Alm. Nybegynder hjælp.
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Hejsa. Vi er 4 gutter som bryggede vores første bryg i går. Det var Brewolution’s Grand Canyon Amber Ale fra hjemmebryggeren.
https://www.hjemmebryggeren.dk/images/V ... %20Ale.pdf
Det var lidt en udfordring. Da brygget er baseret på et Brewster Bryganlæg. Vi har brygget som in linket til håndbryg.dk
https://haandbryg.dk/klumme/teknisk_om_at_brygge.html
Vi troede ellers at det gik som planlagt. Men kom i tanke om at vi glemte at hæve temperaturen efter mæskning fra 68 til 77 grader
inden vi begyndte filtrering. Vi tilføjet 78 grader varmt vand da førte øllet tilbage i gryden. Spørgsmålet er bare.
Har den forglemmelse gjort at øllet går tabt.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af søreno »

Nej, det betyder ikke noget. Muligvis får I en marginalt lavere udnyttelse af malten, men det betyder måske 0,1% lavere alkoholprocent.
Generelt skal der meget til at ødelægge en øl, hvis bare man sørger for at holde tingene rene og decinficerede.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jow det er fuldstændig ødelagt, hvor kan jeg hente det og køre det til destruktion?
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

søreno skrev:Nej, det betyder ikke noget. Muligvis får I en marginalt lavere udnyttelse af malten, men det betyder måske 0,1% lavere alkoholprocent.
Generelt skal der meget til at ødelægge en øl, hvis bare man sørger for at holde tingene rene og decinficerede.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Mange tak for svar. Er lidt mere rolig nu. Skal nok melde tilbage når vi smager på sagerne :-)
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Dalmoseosebryg skrev:Jow det er fuldstændig ødelagt, hvor kan jeg hente det og køre det til destruktion?
God værkstedshumor :-)
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af grøntoft »

Jeg skal da være den første til at melde mig til at hjælpe Dalmoseosebryg med destruktionen. :)


Sent from my iPad using Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

grøntoft skrev:Jeg skal da være den første til at melde mig til at hjælpe Dalmoseosebryg med destruktionen. :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Jamen så tager du dig af det nordtyske (vest) og jeg øst
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Nu har vores bryg stået i næsten en uge. Der er ingen aktivitet i gærspanden ?
Kan vi lave en gærstarter og smide i eller er det lorst
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af 9colai »

Der behøver ikke at være bobler i gærlåsen selvom der stadig er aktivitet. Jeg giver altid mine bryg mindst 2 uger, gerne 3, i spanden, før jeg flasker. Har i målt vægtfylden? Det kan jo være at primærfermentering er ovre nu og gæren er i gang md at ryde op.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af fjorgensen »

Tonny1970 skrev:Nu har vores bryg stået i næsten en uge. Der er ingen aktivitet i gærspanden ?
Kan vi lave en gærstarter og smide i eller er det lorst
Det lyder ganske normalt og som 9colai skriver kan der sagtens gå 2-3 uger inden gæren er færdig. Det lønner sig ikke at have for travlt, det kan derimod give problemer med overkarboneret øl, flaskebomber mm.
Så vent indtil du kan lave to hydrometermåling med samme værdi og med 3 dages mellemrum, så kan du regne med at gæren er færdig med at arbejde og ikke før.
keep it simple !
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

9colai skrev:Der behøver ikke at være bobler i gærlåsen selvom der stadig er aktivitet. Jeg giver altid mine bryg mindst 2 uger, gerne 3, i spanden, før jeg flasker. Har i målt vægtfylden? Det kan jo være at primærfermentering er ovre nu og gæren er i gang md at ryde op.
Det forstår jeg ikke meget af. I mener altså at der er aktivitet selv om det hverken er skum på suppen eller bobler i låsen ?.
Det er jo det stik modsatte af hvad man har lært og læst om. Når men øvelse gør mester.
Vores opskrift siger efter 7 dage. Som er i morgen. Skal vi omstikke øllet og tilføje den sidste pose humle.
Ang vægtfylde. Vi har selvfølgelig glemt at tag en OG. Har først lige læst mig til det nu.
Men hvis jeg forstår jer ret. Så burde vi tag en måling i morgen og lade øllet gære en uge mere inden vi omstikker.
Og i den uge tager vi nogle målinger med 3 dages mellemrum. For at se om det har flyttet sig.
Er det rigtigt ?
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Thor »

Ja,det er rigtigt hvad de andre skriver. Vi tager den lige igen.
Din øl er IKKE gæret færdig på 6 dage. Der er stadig aktivitet selv om du ikke kan se det.Lad den stå på spanden mindst en uge mere og tag så en måling.Gentag efter 3 dage.Hvis de målinger er ens kan du flaske.Hvis den er lavere må du tage en måling mere 3 dage senere.
Når du ikke har målt din OG ved du jo ikke hvor stærk din øl bliver,men det kan vel mærkes når du drikker den. ;-)
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Thor skrev:Ja,det er rigtigt hvad de andre skriver. Vi tager den lige igen.
Din øl er IKKE gæret færdig på 6 dage. Der er stadig aktivitet selv om du ikke kan se det.Lad den stå på spanden mindst en uge mere og tag så en måling.Gentag efter 3 dage.Hvis de målinger er ens kan du flaske.Hvis den er lavere må du tage en måling mere 3 dage senere.
Når du ikke har målt din OG ved du jo ikke hvor stærk din øl bliver,men det kan vel mærkes når du drikker den. ;-)
Ok. Men jeg skal vel stadig omstikke og tilføje den sidste humle som de skriver i opskriften
https://www.hjemmebryggeren.dk/images/V ... %20Ale.pdf
men er det efter den uge du skriver eller i morgen hvor der er gået 7 dage
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af inzide »

Altså for lige at forstå dig korrekt - der har vel været aktivitet under gæringen, men den er så aftaget / stoppet ude på 6. dag? Det er nemlig helt normalt.

Mht. omstikning: jeg er stoppet med det, selv om opskriften siger det, med mindre der er *meget* snask i bunden af spanden, og/eller der skal tilføjes et eller andet under sekundærgæringen, som ikke bare kan droppes ned i spanden undervejs. Lige nu brygger jeg en new england IPA, hvor der skal ekstra humle i spanden i to omgange. Det smider jeg direkte i en kogt humlesok og ned i spanden sammen med en lille smule sukkervand for at danne ny CO2 og fortrænge ilt fra spanden.

For det første tilføjer omstikning ilt til øllet. Det er aldrig godt. For det andet øger det risikoen for infektioner. For det tredje kan du spare en masse arbejde med rengøring/desinficering.

Tålmodighed og ro er det bedste, man kan give brygget i gæringsfasen.
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

inzide skrev:Altså for lige at forstå dig korrekt - der har vel været aktivitet under gæringen, men den er så aftaget / stoppet ude på 6. dag? Det er nemlig helt normalt.

Mht. omstikning: jeg er stoppet med det, selv om opskriften siger det, med mindre der er *meget* snask i bunden af spanden, og/eller der skal tilføjes et eller andet under sekundærgæringen, som ikke bare kan droppes ned i spanden undervejs. Lige nu brygger jeg en new england IPA, hvor der skal ekstra humle i spanden i to omgange. Det smider jeg direkte i en kogt humlesok og ned i spanden sammen med en lille smule sukkervand for at danne ny CO2 og fortrænge ilt fra spanden.

For det første tilføjer omstikning ilt til øllet. Det er aldrig godt. For det andet øger det risikoen for infektioner. For det tredje kan du spare en masse arbejde med rengøring/desinficering.

Tålmodighed og ro er det bedste, man kan give brygget i gæringsfasen.
Syntes jeg har gjort det klart fra starten. Der er intet sket i gærspanden fra dag 1 af. Hverken skum eller bobler.
Kom i tanke om at da vi differentieret inden tapning på gærspand. Gjorde vi vist nok en fejl.
Vi fik ikke skyldet efter med kold vand (vi brugte VWP Brygrens) Kunne ikke læse hvad der stod på bøtten.
Har efterfølgende været inde på siden hvor vi købte det. Der stod efterskyld med kold vand.
Kunne det være synderen.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."