Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
elkjr

Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af elkjr »

hvilken af disse koniske gærtanke kan I/du anbefale og hvorfor

skal i første omgang bruges til mjød og senere øl
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af mhn »

Vi har en Fastfermeotor, som vi har store problemer med at få tæt i toppen.

Den laver fine øl, men jeg ville nok vælge den anden, hvis jeg skulle vælge med min nuværende viden.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Brugeravatar
Kristian kanstrup
Indlæg: 57
Tilmeldt: 29. apr 2017, 14:07
Geografisk sted: 3390 Hundested

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af Kristian kanstrup »

Har lavet min første bryg med fermentisarus igår der er tæt og bobler på liver og løs.
mvh kristian k
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg havde udmærket erfaring med den Fastfermenter jeg havde, solgte den dog til fordel for rustfri.

Så jeg synes da ud skal se på denne her Henry https://www.brewuk.co.uk/brew-bucket-standard.html
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af kbaggen »

FErmentatauos!

Købte selv en! Selvom det er en dyr opblæst cola-flaske så er den fed at brygge med! 5 Bryg henne nu og ingen problemer!

Hvorfor:
Klar = man kan se det ske!
Tryk-godkendt = du kan brygge under tryk på sigt, samt overfører under tryk!
Studs-I-bund til flaske-fyldning = Jeg flasker dirkte fra den når "trub" er væk, dvs. hælder sukkerlage i og omrører godt!
Rimelig stor åbning I bund = de andre har mindre åbning og gær og trub løber vist ikke så let.......læste jeg mig til!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
elkjr

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af elkjr »

kbaggen skrev:FErmentatauos!

Købte selv en! Selvom det er en dyr opblæst cola-flaske så er den fed at brygge med! 5 Bryg henne nu og ingen problemer!

Hvorfor:
Klar = man kan se det ske!
Tryk-godkendt = du kan brygge under tryk på sigt, samt overfører under tryk!
Studs-I-bund til flaske-fyldning = Jeg flasker dirkte fra den når "trub" er væk, dvs. hælder sukkerlage i og omrører godt!
Rimelig stor åbning I bund = de andre har mindre åbning og gær og trub løber vist ikke så let.......læste jeg mig til!
det med tryk ... får jeg ikke brug for.....det er til mjød...i de næste ca. 5 år...
elkjr

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af elkjr »

1000 tak for div.input

"Familien" har købt "Fatsferment´en"..til mig (føs´dagsgave) med stativ og ekstra pakninger...og jeg tror den kan klare de 3-4 bryg mjød jeg brygger om året
Brygjunker
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. nov 2014, 10:48
Geografisk sted: Espergærde
Kontakt:

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af Brygjunker »

Hej med jer

Jeg er nu igang med mit første forsøg med Fermentasaurus under tryk, med en NEIPA som skal tørhumles.
Hvordan er jeres erfaringer med tørhumling i denne?
Jeg tørhumlede med 50 g pellets og jeg synes bare det er blevet til en stor tyk grøn masse nede i bundbeholderen, Jeg har ikke oplevet at det blev "suget op" i øllet.

Har i opløst Humlen i lidt kogt vand inden i sætter den på eller bare tørre pellets/blade?
mvh
Søren Junker
Espergærde Bryghus

"Livet er for kort til dårligt øl"
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af kbaggen »

Brygjunker skrev:Hej med jer

Jeg er nu igang med mit første forsøg med Fermentasaurus under tryk, med en NEIPA som skal tørhumles.
Hvordan er jeres erfaringer med tørhumling i denne?
Jeg tørhumlede med 50 g pellets og jeg synes bare det er blevet til en stor tyk grøn masse nede i bundbeholderen, Jeg har ikke oplevet at det blev "suget op" i øllet.

Har i opløst Humlen i lidt kogt vand inden i sætter den på eller bare tørre pellets/blade?
Jeg er ikke under tryk!

Jeg gør brug af hop stand/flame out med ca. 100g, for så 100g humle i metal humlenet dag 3 (samme størrelse som går i fad) og skfiter disse ud med 100g nyt humle dag 7.

Ellers vil ejg bruge sokker, og bare direkte i fra toppen! Jeg tror ikke på man kan lave en NEIPA gennem bunden med de humle mængder der skal til i min verden = 300g tørhumle til 25L!

Bruger kun pellets!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af kimognicklas »

Dalmoseosebryg skrev:Jeg havde udmærket erfaring med den Fastfermenter jeg havde, solgte den dog til fordel for rustfri.

Så jeg synes da ud skal se på denne her Henry https://www.brewuk.co.uk/brew-bucket-standard.html
Hvad kom du af med alt i alt inkl. Porto

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Konisk gærtank ..meeen hvilken ?

Indlæg af Knet »

Jeg har den let opgraderede udgave (Brew Master bucket). Den har en brønd der stikker ind i urten, hvor i der sidder et lille termometer. Termometeret bruger jeg ikke, men brønden er fin til at stikke stc1000 proben ind i, så temperaturen måles inden i, når spanden står i gærinsskabet. Ellers er de ens. Og jeg er ret begejstret for det rustfri. Så +1 på den.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"