Ups er vores bryg ødelagt ?

Alm. Nybegynder hjælp.
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af MEOLSEN »

Byder lige ind med en helt lav praktisk ting som jeg selv oplevede ved forrige bryg. Og det var nemlig at låget på min spand ikke var trykket helt på gærspanden. Og dermed fes CO2 ikke ud af gær låsen, men ved låget. Så prøv lige at dobbelt checke om låget har siddet helt på. Men husk at den sagtens kan være gæret næsten i bund nu, og det er ikke sikkert at der kommer gang i gærlåsen.

Ellers er jeg enig med de andre. Er ret sikker på at alt formentligt er som det skal være. Det eneste der kan ødelægge gær er hvis den er blevet tilsat ved for høj temp. Altså hvis i eks. ikke fik afkølet urten nok inden i fik tilsat gæren. Ved ikke hvor grænsen går, men vil tro at det er problematisk hvis gæren er tilsat ved en temperatur over 32-35C. Det kan slå gær cellerne ihjel.
mvh
MEOLSEN
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af GeheimBrau »

Kender ikke VWP Brygrens, men ud fra beskrivelsen her ("Kills a wide range of micro-organisms") er den nok ikke så god for gæren: http://www.vwpcleanersteriliser.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det kommer vel an på koncentrationen af VWP, men er der intet sket i forløbet, så kan du nå at måle din OG inden du smider brygget ud :-(
Check dog lige låget som MEOLSEN skriver, det kan være synderen og du kan så nøjes med at måle FG :-) (et par gange som skrevet ovenfor)
GeheimBrau
/Gert
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

MEOLSEN skrev:Byder lige ind med en helt lav praktisk ting som jeg selv oplevede ved forrige bryg. Og det var nemlig at låget på min spand ikke var trykket helt på gærspanden. Og dermed fes CO2 ikke ud af gær låsen, men ved låget. Så prøv lige at dobbelt checke om låget har siddet helt på. Men husk at den sagtens kan være gæret næsten i bund nu, og det er ikke sikkert at der kommer gang i gærlåsen.

Ellers er jeg enig med de andre. Er ret sikker på at alt formentligt er som det skal være. Det eneste der kan ødelægge gær er hvis den er blevet tilsat ved for høj temp. Altså hvis i eks. ikke fik afkølet urten nok inden i fik tilsat gæren. Ved ikke hvor grænsen går, men vil tro at det er problematisk hvis gæren er tilsat ved en temperatur over 32-35C. Det kan slå gær cellerne ihjel.
Ok så at vi ikke fik skyllet efter da vi desinficeret. Skulle ikke ødelægge øllet.
Hvis vi tager en måling nu (efter en uge) kunne vi så ikke se om der er gang i spanden ?
Vi har desværre ikke en OG (endnu en begynderfejl) men hvad skulle den ligge på nu
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af søreno »

Den skulle gerne ligge omkring 1010-1020-stykker, hvis Denner ved at være færdig.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Vi konstateret låget ikke var trykket ordentligt ned. Efter vi gjorde det begyndte det at boble i gærlåsen.
Vi har nu omstikket og tilsat den sidste humle. Nu er der ca 1 min mellem blob. Tog en test (billed)
Ser der ok ud ?

Billede
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af søreno »

Den ser ud til at være godt på vej. Giv den en uges tid mere. Mål evt FG med et par dages mellemrum som andre foreslår. Når der er gået en uge og FG er stabil, så køl den med en dags tid eller to (sæt den evt udenfor). Så kan du flaske.
En anden gang så undlad omstikning. Det gør ikke noget godt for øllen. Af uransagelige årsager er den der laver brewkits nogle af de sidste der har opdaget at det ikke er nødvendigt
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af RuneV »

Jeg vil foreslå en checkliste næste gang i brygger. Du glemmer helt sikkert nogle ting næste gang du brygger også. Det kan virkelig være en stor hjælp når man i starten har 1 million ting i hovedet man skal huske imens man brygger.

Udmæskning
Spargevand klar når sparge skal startes
BG måling(ikke nødvendigt)
Humletilsætninger
OG måling
Hydrering af gær(hvis tør)
Sukker inden flaskning
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af grøntoft »

Nu er hydrering af tørgær ikke en forudsætning for at få et godt bryg, eller en god gæring...


Sent from my iPad using Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af voneitzen »

grøntoft skrev:Nu er hydrering af tørgær ikke en forudsætning for at få et godt bryg, eller en god gæring...


Sent from my iPad using Tapatalk
hvad er hydrering af tørgær.
Er selv rimelig ny inden fir brygning , ig har ikke hørt om det før.


Sent from my iPhone using Tapatalk
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af CasparB »

Rehydrering er at koge noget vand køle det ned til rum temperatur så tager du tørgæren ud af køleskabet og lader det varme op til rum temperatur. Derefter tilføjer du gæren til vandet.
Lad det "opløse" sig i vandet og så kan du tilsætte det til din urt. Jeg plejer at bruge en halv kaffekops vand til et brev gær. Men nogle gange drysser jeg bare gæren direkte ned i urten. Har ikke oplevet nogen som helst forskel. Så hvis du spørger mig er det spild af tid.

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af CasparB »

Det skal selvfølgelig gøres i en saniteret beholder.

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Borg »

grøntoft skrev:Nu er hydrering af tørgær ikke en forudsætning for at få et godt bryg, eller en god gæring...


Sent from my iPad using Tapatalk
Rigtig.
Men en forudsætning er, at have tilstrækkeligt med gærceller.
Om man opnår det ved rehydrering eller ved at drysse den dobbelte mængde tørgær direkte i urten, er underordnet.
Så er der kun spørgsmålet om, i hvilken at situationerne man har de mest vitale og mindst muterede celler.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af CasparB »

Borg skrev:
grøntoft skrev:Nu er hydrering af tørgær ikke en forudsætning for at få et godt bryg, eller en god gæring...


Sent from my iPad using Tapatalk
Rigtig.
Men en forudsætning er, at have tilstrækkeligt med gærceller.
Om man opnår det ved rehydrering eller ved at drysse den dobbelte mængde tørgær direkte i urten, er underordnet.
Så er der kun spørgsmålet om, i hvilken at situationerne man har de mest vitale og mindst muterede celler.
Tror som sådan ikke der kommer flere gærceller af rehydrering eller hvad? Medmindre den selvfølgelig for lov at stå noget tid.

Når jeg rehydrere er det kun 5-10 min gæren er i vandet før jeg pitcher. Hvis man gerne vil forøge antallet af celler skal man vel lave en starter og ikke bare rehydrere?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af søreno »

CasparB skrev:
Borg skrev:
grøntoft skrev:Nu er hydrering af tørgær ikke en forudsætning for at få et godt bryg, eller en god gæring...


Sent from my iPad using Tapatalk
Rigtig.
Men en forudsætning er, at have tilstrækkeligt med gærceller.
Om man opnår det ved rehydrering eller ved at drysse den dobbelte mængde tørgær direkte i urten, er underordnet.
Så er der kun spørgsmålet om, i hvilken at situationerne man har de mest vitale og mindst muterede celler.
Tror som sådan ikke der kommer flere gærceller af rehydrering eller hvad? Medmindre den selvfølgelig for lov at stå noget tid.

Når jeg rehydrere er det kun 5-10 min gæren er i vandet før jeg pitcher. Hvis man gerne vil forøge antallet af celler skal man vel lave en starter og ikke bare rehydrere?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Til gengæld risikerer man at man slår en større eller mindre del af gæren ihjel ved at drysse den direkte i. Nogle taler om helt op til halvdelen.
Generelt kan jeg sige at langt den oftest forekommende fejl i de øl jeg har dømt ved DM, har været gærfejl, altså forskellige former for stresset gær.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af CasparB »

søreno skrev:
CasparB skrev:
Borg skrev: Rigtig.
Men en forudsætning er, at have tilstrækkeligt med gærceller.
Om man opnår det ved rehydrering eller ved at drysse den dobbelte mængde tørgær direkte i urten, er underordnet.
Så er der kun spørgsmålet om, i hvilken at situationerne man har de mest vitale og mindst muterede celler.
Tror som sådan ikke der kommer flere gærceller af rehydrering eller hvad? Medmindre den selvfølgelig for lov at stå noget tid.

Når jeg rehydrere er det kun 5-10 min gæren er i vandet før jeg pitcher. Hvis man gerne vil forøge antallet af celler skal man vel lave en starter og ikke bare rehydrere?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Til gengæld risikerer man at man slår en større eller mindre del af gæren ihjel ved at drysse den direkte i. Nogle taler om helt op til halvdelen.
Generelt kan jeg sige at langt den oftest forekommende fejl i de øl jeg har dømt ved DM, har været gærfejl, altså forskellige former for stresset gær.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Okay. Det var jeg ikke klar over.
Personligt har jeg ikke oplevet nogen forskel på at drysse det direkte i eller rehydrere.
Hverken på tiden før gæringen går igang eller på smagen. Men der står så også på pakken at det er nok til 35 liter mener jeg (kan ikke huske det præcist men langt mere end de 20 liter jeg plejer at brygge med en pakke gær ihvertfald).

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."