Vask/genbrug af gær

Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af Freund »

Der er mange måder at genbruge gær på, men jeg har haft stor gavn af at læse "Gær, gærstartere og genbrug af gær" af Chr. Rye Iversen, (skrevet til Aalborg Haandbryggerlaug i 2011) inden jeg kastede mig ud i det.

Jeg vil, som hr. Iversen, anbefale Mr. Malty's Pitching Rate Calculator: Her kan du udregne en rimelig præcis mængde "slurry" der skal anvendes i dit næste bryg.

Mit ældste gær på køl er kun 4 måneder gammelt, men jeg kender en brygger der gemmer sit i et år eller mere, og stadig har funktionsdygtig gær.
"Er du i tvivl, så kast det" er mit bedste råd hvad angår genbrug af gær.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af kbaggen »

Hej,
efter jeg købte fermentarous så er jeg også begyndt at genbruge!

Og er nu igan med at genanvende for 3 gang af "1332 Northwest Ale" som først var i en Cascadian Dark Ale, siden i en NEIPA og nu tilsæt en Brown Ale!

Spørgsmålet er så, hvad er bedst,
at udtage fra 1 brygning og så dele i en række flasker forsiden bruge af disse flasker og dermed at holde generation lav?

Eller kan bare gang for gang tage den næsten rene gær fra gær-opsamleren og gebruge i næste bryg, således gæren bliver mange genrationer gammel?

Og i såfald, hvor mange genrationer skal man holde sig til?

Min pocess:
er simplehen at genbruge gærrest fra opsamlingsflaske, frahælde det meste øl og ryste godt inden tilsætning til "vitality" starter på OG 1030 (jeg køler over natten).
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Roadrunner
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. feb 2017, 20:51

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af Roadrunner »

kbaggen skrev:Hej,
efter jeg købte fermentarous så er jeg også begyndt at genbruge!

Og er nu igan med at genanvende for 3 gang af "1332 Northwest Ale" som først var i en Cascadian Dark Ale, siden i en NEIPA og nu tilsæt en Brown Ale!

Spørgsmålet er så, hvad er bedst,
at udtage fra 1 brygning og så dele i en række flasker forsiden bruge af disse flasker og dermed at holde generation lav?

Eller kan bare gang for gang tage den næsten rene gær fra gær-opsamleren og gebruge i næste bryg, således gæren bliver mange genrationer gammel?

Og i såfald, hvor mange genrationer skal man holde sig til?

Min pocess:
er simplehen at genbruge gærrest fra opsamlingsflaske, frahælde det meste øl og ryste godt inden tilsætning til "vitality" starter på OG 1030 (jeg køler over natten).
Jeg tror det kommer an på hvor hurtigt du genbruger. Skal det gemmes mere end et par dage, tror jeg man er nødt til at 'vaske' gæren, altså sortere øl og bundfald fra.
Jeg har hørt deltagere ved DM i håndbryg påstå at gæren toppede ved tredje bryg, men hvor længe man kan blive ved, ved jeg ikke.
Mine egne erfaringer med genbrug af tørgær blev ikke gode. Måske passer det, hvad Mangrove Jack skriver i deres deklaration.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
En lunken øl er stadig koldere end ingen øl :-)
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af Freund »

Kbaggen:
Jeg har læst i Chr. Rye Iversens skriv, at han anbefaler 10 generationer som max i forhold til risikoen for mutation - at gæren ændrer egenskaber over generationer.
Jeg ved ikke hvor fast den grænse er, jeg tænker at så længe øllet du høster fra er af god kvalitet, er gæren velsagtens ligeså.
Jeg deler min gær i flere beholdere, og noterer generation/ID - det svarer vel til det scenarie du nævner først.
Jeg “genopliver” min gær som anvist af Chr. Rye Iversens skriv.

Roadrunner:
Jeg vasker ikke gæren, jeg hælder øl fra som gæren sætter sig, og det er nemt at skille ad.
Det holder ind til videre, og de er fra foråret ‘17.
Har ikke haft problemer hidtil - men nu skal det nævnes at jeg kun er på 3 bryg med genbrug...
Personligt synes jeg ikke at det kan svare sig at genbruge tørgær, det er meget bøvl for få kr., medmindre man selvfølgelig kan smide ny bryg direkte i den gamle gærkage.

Hilsen
Freund
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af kbaggen »

Takker for feedback!

Omtalte skriv:
http://www.aal-bryg.dk/data/uploads/tem ... artere.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af RuneV »

Jeg er ikke enig i det ikke er besværet værd at genbruge billig tørgær.

2 breve us-05 koster hurtigt 50 kr. Et bryg(20 liter) uden gær koster mellem 50 og 100 kr for mig.

Desuden syntes jeg det er mere besværligt at skulle rehydrere 2 breve, frem for at hælde kogt afkølet vand i en gærspand med bundsnask for derefter at hælde det på et par desinficerede rødkålsglas.

Jeg bryggede 12 liter stout med OG på 1092 og hældte 3 dl bundslam(us-05) i. Aldrig har min gæring startet så hurtigt.

Jeg har skåret over 1/3 af prisen på mine bryg, ved at genbruge bundslam og jeg vasker det ikke.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af Freund »

Det er nogle gode argumenter RuneV, point taken.
Alternativet til at bruge 2 (eller flere) breve tørgær kan være at brygge en "almindelig" øl på den gær man har tiltænkt til sit stærke bryg, og herefter genbruge hele/dele af gærkagen derfra til den stærke.
Men som sagt, du har ret i at det er endnu billigere at gemme fra sidste bryg, og bruge når muligheden opstår.

1092, det er noget af en potent én, jeg håber den bliver god :-)

Hilsen
Freund
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af Truntebryg »

Jeg har det svært ved at hælde 6-700 mia dejlige brugbare gærceller i vasken. Hvis det sker, så tænker jeg - dette burde IKKE ske !!!

Med lidt god planlægning - så kan man altså også spare lidt tid. Stikker man sin Low-level øl om på det rigtige tidspunkt - så står du faktisk med en ballon der er ren og fyldt med rehydreret/ opformeret gær lige til at hælde 20L ny urt ned i

Der er dog ingen grund til at overdrive - det der genbrug. Hvis man kan køre på gæren 3 gange - så er det fint.
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af RuneV »

Truntebryg skrev:Jeg har det svært ved at hælde 6-700 mia dejlige brugbare gærceller i vasken. Hvis det sker, så tænker jeg - dette burde IKKE ske !!!

Med lidt god planlægning - så kan man altså også spare lidt tid. Stikker man sin Low-level øl om på det rigtige tidspunkt - så står du faktisk med en ballon der er ren og fyldt med rehydreret/ opformeret gær lige til at hælde 20L ny urt ned i

Der er dog ingen grund til at overdrive - det der genbrug. Hvis man kan køre på gæren 3 gange - så er det fint.
Helt enig. Gæren muterer jo stille og roligt og bliver mere og mere utilregnelig (-:

Efter 3. Genbrug er det ud i toilettet.
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af CasparB »

Jeg blev så inspireret af den her tråd jeg lige har købt to 1liters syltetøjs glas i ikea til at gemme og måske vaske gær I Jeg har pt en IPA til gæring og regner med at lave en mere i næste måned.

Så tænker at fylde det ene glas med gærkagen, lade trub bundfælde og så hælde det levende gær i det andet glas og opbevare det indtil det bliver pitchet I urten.

Er dette korrekt eller har jeg helt misforstået det?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af CasparB »

RuneV skrev:
Helt enig. Gæren muterer jo stille og roligt og bliver mere og mere utilregnelig (-:

Efter 3. Genbrug er det ud i toilettet.
Så gæren bruges i alt 4 gange?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af mhn »

CasparB skrev:Jeg blev så inspireret af den her tråd jeg lige har købt to 1liters syltetøjs glas i ikea til at gemme og måske vaske gær IBillede Jeg har pt en IPA til gæring og regner med at lave en mere i næste måned.

Så tænker at fylde det ene glas med gærkagen, lade trub bundfælde og så hælde det levende gær i det andet glas og opbevare det indtil det bliver pitchet I urten.

Er dette korrekt eller har jeg helt misforstået det?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Vi har fulgt ham her med held en gang. :-) https://www.youtube.com/watch?v=lPYUFJ4bPD4" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har vi planer om at gøre igen.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af RuneV »

CasparB skrev:
RuneV skrev:
Helt enig. Gæren muterer jo stille og roligt og bliver mere og mere utilregnelig (-:

Efter 3. Genbrug er det ud i toilettet.
Så gæren bruges i alt 4 gange?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Jeg bruger kun samme gær 3 gange i alt. Dvs startbrygget og så 2 gange genbrug.
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af CasparB »

RuneV skrev:
CasparB skrev:
RuneV skrev:
Helt enig. Gæren muterer jo stille og roligt og bliver mere og mere utilregnelig (-:

Efter 3. Genbrug er det ud i toilettet.
Så gæren bruges i alt 4 gange?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Jeg bruger kun samme gær 3 gange i alt. Dvs startbrygget og så 2 gange genbrug.
OkayBillede skulle bare lige være sikker. Tak

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vask/genbrug af gær

Indlæg af Freund »

Nu bliver jeg nysgerrig, hvor stammer tallene for max antal generationer fra?
Nogle skiver 3, 4 eller 10.
Er det videnskab, empirisk baseret, eller forsigtighed?

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"