Grainfather med lav effektivitet

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Truntebryg »

Har intet erfaring med disse små vidunder ..

Men forestiller mig, at et stort flow må give bedre varmefordeling. Har du en stor del urt/ vand både over og under malten - så må det være nemmere at holde en konstant temperatur imellem. Et temperatur drop vil hurtigere blive detekteret (via overløbet) da væsken løber hurtigere rundt = hurtigere reaktion.

Jeg ved ikke hvor nemt det er at rører luften ud af malten i disse setup - men alt luft skal jo ud af kagen for at få bedst mulig efficiency
Jens H
Indlæg: 60
Tilmeldt: 21. maj 2015, 07:38
Geografisk sted: Odense SØ

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Jens H »

Dalmoseosebryg skrev:jeg er enig med dig i at man kan slukke pumpen og se hastigheden urten siver ned med, men det giver stadig ikke mening at ikke justere pumpetrykket så der intet ryger i overløbet, for mig er overløbet der kun som en sikkerhed i tilfælde af stuck mash
Det giver fint mening, idet der intet er at vinde ved at skrue op eller ned for pumpehastigheden. Uagtet hvor meget pumpen spytter ud, vil gennemstrømningen i maltpiben være den samme. Dermed må man da få den samme mæskeeffektivitet.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jens H skrev:
Dalmoseosebryg skrev:jeg er enig med dig i at man kan slukke pumpen og se hastigheden urten siver ned med, men det giver stadig ikke mening at ikke justere pumpetrykket så der intet ryger i overløbet, for mig er overløbet der kun som en sikkerhed i tilfælde af stuck mash
Det giver fint mening, idet der intet er at vinde ved at skrue op eller ned for pumpehastigheden. Uagtet hvor meget pumpen spytter ud, vil gennemstrømningen i maltpiben være den samme. Dermed må man da få den samme mæskeeffektivitet.
Vædske løber unægtelig den nemmeste vej
DaHanz
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. mar 2014, 17:38
Geografisk sted: Ballerup

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af DaHanz »

Nu har jeg selv en Brew Monk. Jeg har lagt mærke til, at udover at kværne malten lidt finere, fik min effektivitet også et nyk opad, da jeg begyndte at røre rundt i maltpiben 3-4 gange under mæskningen. Det kræver dog, at man lige fjerner låget og pumpen, og tager den øverste mæskeplade af. Det har ødelagt de her "væsketunneller" der kan danne sig i malten. Det ødelægger dog også den naturlige filterbund. Derfor rører jeg ikke rundt de sidste 15-20 minutter, for at lade den samle sig lidt igen.
Mvh Hans Damgaard
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af odenselunde »

9colai skrev:
odenselunde skrev:Jeg vil næste gang justere min kværn, sådan at malten ikke bliver for fin. Jeg håber meget at det hjælper på overflowet. Jeg har efter 9colais råd givet gærtanken en ordentlig rystetur og minsandten om ikke gæren vågnede op til dåd igen. Her til morgen er den målt til 1.018 og jeg tænker at omstikke den til sekundær (jeg formoder at den kommer lidt længere ned der også).
Fedt at høre! Mit bryg gik 0,003 længere ned, så du er nok ved at være der nu
:-).
Den endte ud med at ende på 1.014, så det er jeg ganske tilfreds med :-)
Mads A.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jul 2017, 20:07

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Mads A. »

odenselunde skrev:Kære forum

Jeg har nu brygget fem bryg på min Grainfather og jeg kan simpelthen ikke få sukker nok ud af malten. Jeg kværner malten samme dag som jeg brygger og laver ikke for store batches, men alligevel virker det som om, at mæskningen er for sløj. Hvis der er fuld gennemløb, så ryger utroligt meget af urten igennem overløbet og dermed, formoder jeg, bliver sukkeret ikke udvundet nok. Ved seneste bryg havde jeg således en effektivitet på 60%. Da jeg kørte mæskningen i spand var effektiviteten ofte i nærheden af 80%. Er der nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre for at opnå en væsentlig højere effektivitet?

Jeg har et tilsvarende problem med GF. Min mistanke går i retning af min malt - at den er kværnet for...kert. jeg er nok for bange for at kværne for fint - så resultatet bliver for groft...
Anyway: Forsøgte at lave en Weizenbock i går. Min OG skød totalt forbi. Skulle have ramt 1.069 - ramte 1.039! Det var kun mit 3. GF-bryg og denne gang var der 10 cm fra maltens overkant til vandkanten - og så var jeg helt i vildrede: hvor skulle jeg placere mæskerørets topfilter? Hvis jeg skubbede det ned til malten ville overflow-røret være 5 cm under vand fra begyndelsen, hvis jeg lagde det i vandkanten ville det være 10 cm fra maltens overkant.
Hvad gør den erfarne GF-bruger?

/Mads A.
Jens H
Indlæg: 60
Tilmeldt: 21. maj 2015, 07:38
Geografisk sted: Odense SØ

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Jens H »

Mads A. skrev: Jeg har et tilsvarende problem med GF. Min mistanke går i retning af min malt - at den er kværnet for...kert. jeg er nok for bange for at kværne for fint - så resultatet bliver for groft...
Anyway: Forsøgte at lave en Weizenbock i går. Min OG skød totalt forbi. Skulle have ramt 1.069 - ramte 1.039! Det var kun mit 3. GF-bryg og denne gang var der 10 cm fra maltens overkant til vandkanten - og så var jeg helt i vildrede: hvor skulle jeg placere mæskerørets topfilter? Hvis jeg skubbede det ned til malten ville overflow-røret være 5 cm under vand fra begyndelsen, hvis jeg lagde det i vandkanten ville det være 10 cm fra maltens overkant.
Hvad gør den erfarne GF-bruger?

/Mads A.
Bruger du formlen til rette mængde mæskevand, som står i manualen? Bruger du den rette mængde vand, bør det ikke være dette, som giver dig problemer. Jeg tror dog heller ikke, at ekstra mæskevand skulle give dig lavere væsentlig lavere effektivitet.
Når jeg brygger, fylder jeg den af formlen angivne mængde vand i gryden og tilføjer så malten. Derefter sætter jeg topsien på i maltpiben og skubber den ned indtil der kommer væske op igennem hullerne. Det vil sige den skal ned til væskeniveau. På den måde kommer dit overløbsrør aldrig under.
Når mæskningen så er færdig, hæver du maltpiben og skubber sien længere ned, så den ligger på malten. Så er du klar til at eftergyde.
Angående valsningen af malten tror jeg ikke, du bør være bekymret. Jeg bruger fineste indstilling, og jeg har fint gennemløb gennem malten. Jeg tror ikke, det er så vigtigt, at væsken fiser igennem malten med 100 km/t. Der skal bare løbe noget igennem. Det kan du altid tjekke ved at slukke pumpen og se, om væskeniveauet i din maltpibe daler.
Forskellige øltyper kan dog give problemer. Det kunne f. eks. være en hvedeøl med meget hvedemalt. Der bruger jeg havreskaller, som jeg blander i malten, efter denne er valset. Det giver den nødvendige mængde skaldele, som sikrer god gennemstrømning.
Mads A.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jul 2017, 20:07

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Mads A. »

Angående valsningen af malten tror jeg ikke, du bør være bekymret. Jeg bruger fineste indstilling, og jeg har fint gennemløb gennem malten.
Hej Jens H
Tak for input. Hvilken type maltkværn bruger du og hvad er afstanden mellem valserne på "fineste indstilling"?

mvh
/Mads A.
Offensive Brewing
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. okt 2017, 14:53

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Offensive Brewing »

Jeg melder også lige ind med Grainfatheren. Jeg har selv lavet 5 bryg på min, og det er meget vigtigt at ramme det helt rigtige crush. Jeg har ikke valser, men coronakværn, og det skidt kan løsne sig mens du bruger det. Der skal vitterligt kun millimeters drejning på indstillingings skruen for at ændre det markant. Jeg har nu fundet den helt rigtige indstilling, og alle skruer er nu låst med strips.

Jo mere malt man putter i jo vigtigere er det at ens crush er helt rigtigt. Hvis piben er helt fyldt er det en god ide at røre et par gange undervejs.
Men ofte vil man ende med samme udbytte ved at putte mindre malt i, fordi man vil forbedre effektiviteten.

Bruger du en valse, er den korrekte afstand at den klemmer lidt på et kreditkort.

Pumpen skal ikke begrænses. Jo større flow, jo bedre holder temperaturen sig konstant.
Uanset hvad man gør, vil mængden af vand som kommer igennem malten være fuldstændig den samme.

Mvh. Michael.
Mads A.
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jul 2017, 20:07

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Mads A. »

Bruger du en valse, er den korrekte afstand at den klemmer lidt på et kreditkort.
Hmmm... Jeg mæskede 5 kg pilsner malt + 1 kg hvede i fredags. Jeg havdefulgt Jens H's råd om at valse på fineste indstilling. På min kværn er det en afstand på ca 1 mm. Et kreditkort ville ryge lige igennem.
Det gør jeg aldrig igen. Jeg fik en super stock mash. Eftergydning / sparging tog 4 timer for 11 ltr. og alle filtre blev fyldt godt op af dej. + mit udbytte var 4 ltr under det forventede.

Heldigvis nåede jeg næsten OG, men altså for 4 ltr mindre urt.

Lektie:
Jeg må træde et skridt tilbage, tjekke mine processer, nørde meget mere med indstilling af kværn, bruge færre forskellige malttyper, keep it simple.


Tak for hjælpen .Det er altid fedt at høre om hvordan I andre gør tingene.

Mvh
/Mads A.
Offensive Brewing
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. okt 2017, 14:53

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af Offensive Brewing »

Kigggede lige lidt rundt angående afstanden på valser. Grainfather siger 1.27-1.4mm jeg kan se at man bruger kreditkortet til at indstille i starten (ikke alene tykkelsen af den, sorry), og så åbner man den lidt derudover. Men det lyder ikke meget bedre end øjemål. Hvis du tager en kværnet håndfuld op mens du kværner, skal det hvide indeni være delt i cirka 3 stykker.

Det er selvfølgelig meget vigtigt at røre meget grundigt når man hælder malten i. Hellere 5 minutter ekstra for at være helt sikker.

Mvh. Michael.
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Grainfather med lav effektivitet

Indlæg af odenselunde »

Mads A. skrev:
Bruger du en valse, er den korrekte afstand at den klemmer lidt på et kreditkort.
Hmmm... Jeg mæskede 5 kg pilsner malt + 1 kg hvede i fredags. Jeg havdefulgt Jens H's råd om at valse på fineste indstilling. På min kværn er det en afstand på ca 1 mm. Et kreditkort ville ryge lige igennem.
Det gør jeg aldrig igen. Jeg fik en super stock mash. Eftergydning / sparging tog 4 timer for 11 ltr. og alle filtre blev fyldt godt op af dej. + mit udbytte var 4 ltr under det forventede.

Heldigvis nåede jeg næsten OG, men altså for 4 ltr mindre urt.

Lektie:
Jeg må træde et skridt tilbage, tjekke mine processer, nørde meget mere med indstilling af kværn, bruge færre forskellige malttyper, keep it simple.


Tak for hjælpen .Det er altid fedt at høre om hvordan I andre gør tingene.

Mvh
/Mads A.
Ja, jeg forsøgte mig også med meget fintkværnet malt og gennemløbet blev fuldstændigt ødelagt. Jeg tog topsien af et par gange for at røre rundt i masken, men det virkede helt håbløst. Eftergydningen endte med at spargevandet blev tilsat, mens jeg rørte rundt som en gal for at urten kunne passere. Jeg ramte ganske vist 1.072, hvor den skulle være 1.073, men altså ikke uden kamp.

Jeg må ligesom Mads sande, at den metode der virker for en, ikke nødvendigvis virker for en anden.

Men tak for hjælpen uandet :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"