Chemipro OXI

Kun for nørder :-)
Besvar
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Chemipro OXI

Indlæg af Truntebryg »

Så blev min OXI bøtte prøvet.... (Bøvler med Brett over det hele)
OXI.jpg
OXI.jpg (1.1 MiB) Vist 19387 gange
  • Chemipro OXI intended for cleaning and sterilising all Home brewing equipment

    Chemipro Oxi er et dobbelt virkede rengøringsmiddel/Desinfektionsmiddel. Chemipro Oxi virker bedst hvis du tilsætter det til varmt vand.

    Det miljøvenlige rengøringsmiddel, til alle lette rengøringer med blot en behandling! Aktiv oxygen minimerer kontakt tid og sikrer en hygiejnisk rengøring.
Det lader til at det er et rengøringsmiddel, men der produceres også Brint-over-ilte når pulveret opløses. Brint-over-ilte er jo et fantastisk anti-mug middel så jo jeg tror på desinfektions virkningen.... (Selvom Borg har ment noget andet ;-)

Jeg har brugt Brint-over-ilte for mange år siden (desinfektion af frø) og her lærte vi at så længe det brusede op - så var der organiske urenheder..... Min gode gamle rustfri hævert har nu bruset i 10 minutter ;-)

Ang. rengørings effekten, så kan jeg nævne at jeg aldrig har haft så rene negle som jeg sidder her og taster ;-)

Mine balloner blev bare skindende rene.... OK Brint-over-ilte bleger jo også tingene, så det er muligvis optisk bedrag - MEN godt ser det ud ;-)
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 12:36
Kontakt:

Re: Chemipro OXI

Indlæg af Goldenhammer »

Jeg har aldrig brugt andet.
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Chemipro OXI

Indlæg af kbh36 »

Jeg har nogle vin balloner jeg har "arvet", og den ene havde noget belægning på indersiden, som jeg ikke kunne få af, men Oxiclean kunne.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
Redlich
Indlæg: 31
Tilmeldt: 9. apr 2016, 08:15

Re: Chemipro OXI

Indlæg af Redlich »

Jeg kan kun være enig i ovenstående, OXI virker også super for mig.
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Chemipro OXI

Indlæg af Anped »

Nu er hovedbestanddelen ikke brintoverilte men derimod det lidt mindre mundrette Natriumcarbonat peroxyhydrat... Men princippet er det samme - det er begge peroxider.

Peroxider har en kraftigt oxiderende virkning, og er derfor ret så effektive, når det kommer til desinfektion, da de er meget reaktionsvillige med fedtstofferne i cellemembraner, DNA og andre essentielle celledele. Så i en plasticspand, hvor det eneste levende er eks. Brett så er peroxider weapon of choice! Så uanset hvad Borg påstår, så er peroxider desinficerende.

Jeg bruger det selv og er ret glad for det, omend det er lidt hårdt ved materialerne.

/Anders
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Chemipro OXI

Indlæg af Truntebryg »

Rart at høre hvorfor det virker på organisk materiale ;-)

Borg kommer nok på banen ...
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Chemipro OXI

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Rart at høre hvorfor det virker på organisk materiale ;-)

Borg kommer nok på banen ...
Tø-hø
Jeg kan sagtens huske dengang britoverilte måtte bruges til at desinficere sår. Det sved dejligt, og så længe det bruste op, var der skidt i såret.
Et vidundermiddel der både kan rengøre og desinficere perfekt, burde jo være det foretrukne middel blandt professionelle, der gerne vil spare en arbejdsgang væk.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Chemipro OXI

Indlæg af Anped »

Borg skrev: Et vidundermiddel der både kan rengøre og desinficere perfekt, burde jo være det foretrukne middel blandt professionelle, der gerne vil spare en arbejdsgang væk.
Ja - det ville dæleme være smart! Der er ingen tvivl om, at peroxider har en rengørende effekt. Men der er mere effektive midler til den del af processen. Jeg er selv enormt glad for varmt vand og knofedt - det tager det meste :-D

Personligt synes jeg at Chemipro OXI er OK uden at være prangende som rengøringsmiddel - derfor jeg har altid noget kaustisk soda liggende, hvis tingene skulle gå hen og blive virkelig sat til. Jeg kan sagtens leve med de hvide aflejringer. Mht desinfektion, så har jeg endnu til gode at få et inficeret bryg, når jeg har brugt det - så det tager jeg som tegn på at det virker efter hensigten.


/Anders
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Chemipro OXI

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Borg skrev:
Truntebryg skrev:Rart at høre hvorfor det virker på organisk materiale ;-)

Borg kommer nok på banen ...
Tø-hø
Jeg kan sagtens huske dengang britoverilte måtte bruges til at desinficere sår. Det sved dejligt, og så længe det bruste op, var der skidt i såret.
Et vidundermiddel der både kan rengøre og desinficere perfekt, burde jo være det foretrukne middel blandt professionelle, der gerne vil spare en arbejdsgang væk.
Du kan også få den kraftige opløsning den brænder på fingrene ;-)
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Chemipro OXI

Indlæg af kimognicklas »

jeg hiver lige fat i denne tråd igen.
Kan det mon bruges med en danbrygger/brew monk, etc? eller er der nogle metaller/pumpe eller lign. som ikke er glade for det? vi snakker 60 grader ik?
Besvar

Tilbage til "Kemi"