CO2 og fadølssetup

Besvar
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

CO2 og fadølssetup

Indlæg af JayJay »

Hej.

Jeg står overfor en større fest til sommer, og da jeg har erhvervet mig fadølsudstyr med CO2, køleskab, cornelius fade og hane, vil jeg udnytte chancen til at brygge to gode øl.
Dog har jeg et par spørgsmål:

1) Findes der en god bog eller guide til begyndere indenfor anvendelse af fustager?

2) Hvor meget CO2 skal jeg forvente at bruge til at tømme to cornelius-fustager for øl (uden medregning af tvangskarbonering)? Jeg vil nødigt løbe tør for CO2 undervejs, men det er også pebret at købe en CO2-flaske mere til formålet.

3) Hvor får jeg nemmest ombyttet eller fyldt min flaske, hvis jeg bor i Odense? Jeg går ud fra, at CO2 til svejseranlæg er no-go?

4) Kan jeg koble to fustager på en og samme CO2-flaske? Evt. med nogle en-vejs-ventiler

På forhånd tak!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 og fadølssetup

Indlæg af Truntebryg »

Jeg kan tømme 3-4 fustager fra min kolde fryser med en 500g flaske.

Bruger du tørkøler og øllen skal trykkes ud med 2,4 bar så holder den kun til 1-1,5 fustage.

Du køber bare et T-stykke og kører ud til begge fustager.

Har ingen betænkeligheder ved at bruge svejse CO2, men tager da gerne en af de grønne hvis jeg kan. (det så bare ikke sket endnu - har nok tømt 150 fustager uden problemer) forskellen på fødevare CO2 og alm. CO2 er ikke CO2en men flaskerne.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 og fadølssetup

Indlæg af Truntebryg »

PS - hvis du vil være 110% sikker, så stil øllen op et par dage FØR festen ☺

Så er der god chance for at den falder til ro igen.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: CO2 og fadølssetup

Indlæg af JayJay »

Tusind tak for svarene. Så blev jeg da væsentlig klogere. Jeg har en 6 kg flaske stående, som jeg lige må få kigget nærmere på. Jeg kan regne ud, at den ikke behøver at være særlig fuld for at alt nok skal lykkes.

Tørkøling, er det med komplet fadølsanlæg? Hvis jeg køler flaskerne i eget køleskab og tapper herfra, er forbruget mindre?
Morgiane
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. apr 2017, 16:18
Geografisk sted: Sdr. Tranders, Aalborg

Re: CO2 og fadølssetup

Indlæg af Morgiane »

Jeg har min Sodastream som back up. Kræver dog en fitting til 70 kr - og en Sodastream co2 flaske, evt naboens:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: CO2 og fadølssetup

Indlæg af JayJay »

God pointe. Det er altid godt at være forberedt ;)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: CO2 og fadølssetup

Indlæg af Truntebryg »

Vil dog anbefale en 500g tysker flaske - den har hane og gevind som en 6kg. ( og TÜV godkendt)

Koster ca 180,- med CO2, fatter stadig at der ikke er nogle danske pushere der tager dem hjem ☺

Altså både tør- og vådkøler har jo fustagen stående ved 22°C så de kræver jo en del tryk for at opretholde korrekt CO2 indhold i øllen.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: CO2 og fadølssetup

Indlæg af JayJay »

Okay, der er lang vej endnu for mig. Det lyder spændende med de 500 grams flasker. Er der pant på dem? Og hvor køber man dem?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"