Opbevaring af øl på fustage

Besvar
Lønborg
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. sep 2016, 22:42

Opbevaring af øl på fustage

Indlæg af Lønborg »

Hej Ølnørder..
Hvordan opbevarer man øl på f.eks. Cornelius? Skal fustagen stå koldt, eller er det ligemeget? Hvad hvis fustagen kun en halvfyldt?? Jeg tapper altid fra kold fustage, til f.eks modtryksfylder eller i kegerator. Men er der noget galt i at en halvfyldt cornelius kan stå ved stuetemperatur indtil næste gang jeg skal bruge den, hvor den så ryger på køl inden tapning?
VH
Jens
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Opbevaring af øl på fustage

Indlæg af fjorgensen »

Du kan behandle det lige som du behandler flaskeøl når blot du sørger for at der er tryk på fustagen. Mine fustager står i garagen indtil jeg skal bruge dem, der er temperaturen mellem 7 og 20°C alt efer årstiden.
keep it simple !
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Opbevaring af øl på fustage

Indlæg af kimognicklas »

Er ret sikker på at have læst herinde at dt umiddelbart er bedre at lade den stå ved lidt højere temperatur (18/19 grader) , men til gengæld rimelig konstant/samme temperatur. End hvor det svinger mellem 8-20 grader. Et kælderrum skulle være et super godt sted

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Opbevaring af øl på fustage

Indlæg af Borg »

De fleste biologiske processer, måske dem alle, foregår hurtigere ved en højere temperatur end en lavere.
Det betyder, at øllet modner hurtigere ved en høj temperatur, men det betyder også, at eventuelle uønskede organismer (bakterier og deslige) vil udvikle sig hurtigere.
Min anbefaling er, at du opbevarer dit øl ved to-tre grader, alternativt så lavt som muligt.
Det vil under alle omstændigheder give din øl en længere holdbarhedstid end ved stuetemperatur.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"