Burde jeg sende denne gær retur?

Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af 9colai »

Hej folkens

Jeg har i dag modtaget en pakke til mit næste bryg, hvor vådgæren (Wyeast 3068) er meget tæt på at overskride holdbarhedsdatoen (den er produceret 3-august 2017). Ud over det, var gæren heller ikke på køl, og den har været 1-2 dage undervejs hvor den kan have været inden for.

Der står på pakken at den kan bruges direkte uden gærstarter i 19 l urt op til en OG på 1,060 (smack pack) og det havde jeg også tænkt mig at gøre, siden det er en weissbier og jeg gerne vil under pitche. Men at den er Så gammel og højest sandsynligt har været varm i op til et døgn, gør det nok ikke muligt at pitche direkte. Jeg tænker at pakken måske slet ikke kan bruges?

Hvad synes I? Det er i hvert fald dårlig service og jeg giver nok forhandleren et kald i morgen eller overmorgen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af Truntebryg »

Et par dage ved stue temp - ødelægger altså ikke gæren.

Den kan sagtens være god og brugbar, men du skal helt sikkert lave en gærstarter i GOD tid. Med udløb om et par uger, så er der ikke ret mange celler tilbage - men de er der !!

Jeg vil påregne en 4-5 dage i starteren, før en rimelig aktivitet. Starter den op før, så er den opbevaret godt.

Starter den slet ikke op, så vil jeg jo nok tage en snak med forhandleren.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af 9colai »

Ok, den er sikkert fin nok.

Det er nok en god idé at være i god tid. Så kan jeg altid nå at købe en ny gær inden brygdagen, som forhåbentlig er nyere :-).

Kan du anbefale en god starter beregner? Jeg synes godt nok at man får mange forskellige resultater med de forskellige beregnere. I beersmith2 kan man endda opformere gær med rent vand uden ekstrakt i! Det giver ikke lige mening. Mr malty skriver at jeg skal bruge 4 pakker til en starter og brewersfriend skriver at alt er dødt...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af Truntebryg »

Bare find den største beholder du har, jeg bruger typisk 2-2½L sukkervand i en 4,5L glasballon. Kommer der gang i den, så har du typisk rigeligt med gær til et 20- 25L bryg.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Bare find den største beholder du har, jeg bruger typisk 2-2½L sukkervand i en 4,5L glasballon. Kommer der gang i den, så har du typisk rigeligt med gær til et 20- 25L bryg.
Du mener vel urt baseret på maltekstrakt (spraymalt), ikke på almindelig sukker, ikk’ Søren?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af airborn »

Sidder også af og til med sådan en gær der er lige gammel nok.

Hvis jeg får liv i den ved jeg ikke hvor mange gærceller der er for
https://www.brewersfriend.com/yeast-pit ... alculator/" onclick="window.open(this.href);return false;
siger at der ikke er nogen:
Yeast is 144 days old, the viability is estimated at 0%.

Er det godt nok at starte fra sådan en gærstarter med ukendt antal celler?

Min er en undergær så jeg ville normalt lave en gærstarter mere for at have nok
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af Truntebryg »

Borg skrev:
Truntebryg skrev:Bare find den største beholder du har, jeg bruger typisk 2-2½L sukkervand i en 4,5L glasballon. Kommer der gang i den, så har du typisk rigeligt med gær til et 20- 25L bryg.
Du mener vel urt baseret på maltekstrakt (spraymalt), ikke på almindelig sukker, ikk’ Søren?
Ja og nej - urt er selvfølgelig high end ☺

Men inverteret alm hvid sukker med en sjat gærnæring (den organisk !!) er glimrende til en hurtig starter.

Inverteret - fordi du alligevel skal koge sukkeret og di-sakkarider bliver til mono sakkarid - mums for sløv gær.

Organisk - fordi det er skræddersyet til gær.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af 9colai »

Lige en opdatering:

Jeg valgte at tage chancen og smide gæren i, uden brug af en starter, da jeg har fundet frem til at denne gærstamme er god at under pitche. Desuden lover wyeast også mindst 100 mia levende gær celler, hvis pakken er inden for de 6 mdr. Deres argument er at indpakningen er designet til det.

Smack pakken svulmede helt op på lidt under et døgn, og brygget viste god aktivitet efter 1,5 døgn, med en dejlig sød duft ud af blow-off røret. Så det må konkludere at nogle af de populære gær starter beregnere er helt henne i vejret! Både brewers friend og mrmalty skriver 0% viability efter 4 mdr...

Jeg kommer gerne med en opdatering senere i forløbet, hvis der er interesse i at følge "eksperiment" :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af Truntebryg »

Ah - det så ikke rigtigt. Der kan aldrig være 100 mia celler tilbage efter 5 mdr og 28 dage ☺Lige meget hvilken indpakning gæren er i...

Men det er rigtigt, at den burde være viril nok inden for de 6 mdr - og hvis din gærpakke svulmede op på under 24t så er den absolut i god kondition.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Burde jeg sende denne gær retur?

Indlæg af 9colai »

Det har du nok ret i. Nu tog jeg chancen og så får jeg forhåbentlig en god erfaring ud af det, det er godt nu hvor jeg nok kommer til at brygge en masse weissbier fremover :-). Det ser ud til at den næsten har gæret helt ud nu, men den får lige en uge til inden karbonering og så håber jeg at den smager godt!

Tak for hjælpen!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"