Spørgsmål til gæringsskab

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af freakojac »

Jeg vil gerne have lavet mig et gæringsskab og vil derfor gerne trække lidt på jeres erfaringer.

Jeg har et køleskab, som jeg kan bruge til formålet. Det står i et ikke opvarmet værksted, så på denne årstid er det ikke et problem at holde temperaturen nede. Jeg tænker at købe en STC-1000 eller en Inkbrird til at styre med.

Hvad bruger i som varmekilde i skabet?

Skal køleskabet modificeres eller kan jeg bare skrue det op på max køl og lade eksempelvis en Inkbird klare hele styringen?

Er der andre ting jeg skal have med i overvejelserne?

Jeg brygger pt kun stilarter der gærer ved omkring 20 grader (gærer dem på et gæsteværelse, hvor temperaturen er rimelig stabil), men vil gerne til at prøve mig lidt på lagers.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af grøntoft »

Du skal sætte dit køleskab på max køl. Derefter køber du sådan en her:

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/Ra ... 000022756/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruger en stc-1000 som jeg har købt på eBay

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af CasparB »

Maser mig lige ind fra sidelinjen.
Det sku smart grøntoft.
Skal man have proben i gæringstanken eller er det nok den bare sidder i køleskabet?

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Jens S »

Jeg bruger en tilsvarende frostvagt, dog er min indkøbt i Silvan. Jeg styrer med en inkbird hvilket fungerer fint for mig (er ikke den mest handy type og gider ikke bruge tid på tilpasning osv derofr tiltaler plug and play mig). Jeg har min probe tapet fast på min gærspand under et stykke isolering (kvadrat fra liggeunderlag).
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Knet »

Jeg bruger samme setup, men har en gærspand med en “brønd” så jeg måler inde i urten. Særligt i starten varmes urten op af gæringsprocessen og jeg oplever, at temperatur i urt er noget højere end i køleskab.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Borg »

Der er gode og rigtige råd du har fået til nu.
Den optimale placering for din føler er helt sikkert i en brønd, så det er urtens temperatur der måles direkte. Det giver den bedste og mest sikre styring af gæringstemperaturen.
Hvis man gør meget ud af at holde den rette mæsketemperatur, er det endnu vigtigere, at holde den rette gæringstemperatur. Og det sker optimalt som beskrevet.

Skulle du vælge, at måle på omgivelsernes temperatur, så sørg for så stor afstand mellem varmekilde og føler som muligt. Der er en del restvarme i en frostvagt, og er føleren for tæt på den, så får du et setup der tænder og slukket for varme og køl hele tiden.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af CasparB »

Fedt tak for svarende. Og undskyld jeg stjal tråden freakojac.

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af freakojac »

CasparB skrev:Fedt tak for svarende. Og undskyld jeg stjal tråden freakojac.

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Ingen problem Billede

Der kommer jo kun mere brugbar information.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Dalmoseosebryg »

En nem låsning kan også være at placere føleren i et stort syltetøjsglas eller lignende som der er fyldt med vand
Mit
Indlæg: 38
Tilmeldt: 4. nov 2006, 09:57
Geografisk sted: Hammel

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Mit »

En fancy løsning er en tilt eller ispindle. Jeg bruger en raspberry pi med craftbeerpi software til styring af kummefryser og brewbelt til varme.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Borg »

Dalmoseosebryg skrev:En nem låsning kan også være at placere føleren i et stort syltetøjsglas eller lignende som der er fyldt med vand
Jo, men det måler ikke urtens temperatur, som kan være op til 3-4 grader højere end omgivelserne, når gæringen er på sit højeste. Og dermed bliver urtens temperatur ikke sænket.

Det giver bare en mere stabil måling af omgivelsernes temperatur ved at svingningerne bliver langsommere.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg benytter begge dele
Dels f'øleren i en rille i et liggeunderlag, som jeg klistrer på gærspanden, dels hvor jeg benytter et dykrør monteret midt på låget og dermed måler ned midt i urten, som Erik anbefaler.

Bruger samme setup som beskrevet, dvs. køleskab med varmeblæser i bunden og styret af en STC-1000.
Varmeblæser står på et lille underlag, så hvis en flaske sprænger under karbonering, så løber der ikke øl ind i blæseren.
STC-1000 er indstillet så den ikke tænder og slukker hele tiden, men har et delay hhv. tolerance +/- 0,5 grader (fabriksindstillingen, hvorfor ikke gøre det nemt)
Har nu tre skabe med det setup og det fungerer fint.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Mickey »

Knet skrev:Jeg bruger samme setup, men har en gærspand med en “brønd” så jeg måler inde i urten. Særligt i starten varmes urten op af gæringsprocessen og jeg oplever, at temperatur i urt er noget højere end i køleskab.
Hej Knet,
Hvordan er din gærspand med brønd? Købt sådan eller hjemmelavet? Kan du dele et billede?
Offensive Brewing
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. okt 2017, 14:53

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Offensive Brewing »

Jeg taper føleren fast midt på gærspanden, en svamp tapet udenpå, og så et viskestykke tapet udenpå det. Så måler det nogenlunde temperaturen på væsken.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Spørgsmål til gæringsskab

Indlæg af Knet »

Hej Mickey,

Min spand er bygget sådan og byder i øvrigt på konisk bund og en hane med et rør der kan drejes til lige over gæren. Den er tæt, med klamper der forsegler.
Det er en ssbrewtech brewmaster bucket, google det, og du ser masser af billeder. Jeg kan klart anbefale den, men den koster naturligvis. Jeg valgte dog rustfri stål fra start, for det er let at have med at gøre med hensyn til rengøring/desinficering. Jeg havde læst så meget om inficering i plastspande, at jeg tænkte, at det ville jeg undgå for enhver pris.

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Udstyr"