Svensk turbojäst - og generelle spørgsmål om gæring.

Besvar
PeacefulWarrior
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19. dec 2016, 20:19

Svensk turbojäst - og generelle spørgsmål om gæring.

Indlæg af PeacefulWarrior »

Hej.

En kammerat har været i finland og købt noget lignende det her:

https://www.pgw.se/willes-8-kg-turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Umiddelbart af hvad jeg kan læse, så er det 25liter vand, 8kg sukker, op til 20% alkohol henover 10 dage - hvorvidt det er reelle tal og virker, dét er ikke min bekymring.

---

Jeg har to gærspande og gærlåse fra et tidligere projekt med min fars æbler (som endte i en meget syrlig-sur æblecider med svag smag af gær - ikke nok sukker og dårlig gær oprensning)...

1) Jeg har en idé om at ville lave noget gæring ud af ovenstående turbojäst - hvis jeg vil have noget smag af lakrids - kan jeg så koge noget lakridsrod i noget vand, og så bruge vandet til at gære i? - altså rigtig lakrodsrod som i en træpind? - eller måske en mørk stout-øl? - men kræver dette meget at iværksætte?

2) Hvordan renser jeg gæren ud af væsken? - jeg er godt klar over at den bundfælder, og at min tappeventil i gæringsspanden sidder 1-2 cm over bunden - men kan man gøre andet? - jeg har læst noget om aktivt kul?



Jeg ved godt mine spørgsmål er begynder-spørgsmål - men jeg håber alligevel på hjælp :)

Mvh Tonni Sørensen
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"