Ro vand/postevand

Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Hej,

Har haft stor gavn af indlæg om RO vand/postevand, men er lidt uafklaret på, hvorvidt jer der blander (Eks. 70/30), bruger samme ”vandprofil” til både mash og sparge?
Som jeg forstår det er det væsentlige at ramme 5,2 PH under mash og dér tænker jeg, at blandingen vil give fordel (da hårdhed her i Ballerup er 18). Omvendt læser jeg også, at man hvertfald ikke kan brygge på rent RO, da der så mangler vigtige mineraler til gæringsproces. Er der nok mineraler med, hvis jeg i både mash og batchsparge bruger 70/30 eller bør jeg bruge 70/30 i mash og 100 postevand i batchsparge?

Brygget bliver i øvrigt en SMASH APA på maris otter, da jeg tidligere har brygget en sådan, som blev helt fantastisk, omend en smule astringent. Så det er sidstnævnte jeg prøver at gøre op med.

Vh. Kenneth
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af airborn »

Hej

For at vide noget præcist om dit bryggevand er du nødt til at kende dit vands indhold og downloade f.ex Bru’n water. Så kan du vælge hvordan du vil have dit vand og se hvilke tilsætninger du skal bruge


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Hej Airborn,

Tal for dit svar. Jeg hentede faktisk brunwater og tastede profilen fra mit vandværk ind til at starte med. Jeg er ikke kemiker, men kunne fint finde alle tal, på nær carbonat, der så også kun er relevant ved PH > 9. Men lige meget hvad, så meldte arket “water profile unbalanced”. Og så tænkte jeg, at jeg herinde havde læst, at nogle folk på lyse øl anvendte 70/30, uden tilsætninger i øvrigt - blot for at sikre, at vandet var blødere, men stadig næringsrigt. Det var få dette jeg ville prøve, men kom i tvivl om alt mit vand så skulle være blandet ro/poste.

På et tidspunkt søger jeg nok lidt assistance på kemi delen af forum til brunwater, hvis ikke jeg selv får nørklet den på plads. Men indtil da går jeg efter 70/30. Så må vi se om ikke smagen falder mindre astringent ud og øllen får bedre mundfylde.

Ro anlægget står og arbejder lige nu, inden brygdagen i morgen :-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Thage »

Jeg kører med samme fordeling på begge... primært da mundføling med lav kalk er bedre imo.
Har hårdhed på 14 fra hanen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Hej Thage,

Det med mundfylde/føling glæder jeg mig til at prøve. Har netop lavet en kop kaffe på RO vand, og det er helt anderledes godt, end det plejer at være!

Hvad er dit blandingsforhold på lyse øl (altså lav ebc)?
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg bruger også Bru´n Water
Prøvwer at finde typen og går så efter at fjerne så mange ppm som muligt uden at kompromittere calciumværdien, der skal være over 40 og helst mellem 50-200 mmol.
Det er ret simpelt at indtaste forskellige fortyndindsprocenter af RO-vand og så se hvilke felter der går i grøn/gul/rød.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Thage »

Knet skrev:Hej Thage,

Det med mundfylde/føling glæder jeg mig til at prøve. Har netop lavet en kop kaffe på RO vand, og det er helt anderledes godt, end det plejer at være!

Hvad er dit blandingsforhold på lyse øl (altså lav ebc)?
Som du skriver, 70/30 - men tjek med din egen rapport om det giver mening og ved hvilken ebc du bør skifte, tror jeg skifter ved 30-40 ebc til 60/40.

Det fede ved tommelfinger regler er det er nemt ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Truntebryg »

Det ikke nemt med det vand....

Nogle siger at Calsium SKAL være over 40ppm - alligevel er mange tjekiske øl lavet på 10 ppm ☺

Calsium > 40 ppm er godt for ale og flokulering.

Nogle undergær arbejder bedst med lav Ca.

Så er der nogle der siger at Mg skal være HØJERE i værdi end Ca = så går det da helt galt - men det kan gæren ellers godt lide ☺ (hvis Ca er for høj, så kan cellerne ikke optage Mg = langsom produktivitet)

I øvrigt tilfører malten, den Ca og Mg der er nødvendig for en god gæring. Enzymerne skal også bruge Ca og Mg...

Forviret - glem det hele og og bland RO vand som Thage, så det går ikke helt galt.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Forvirret? Ja, absolut :-)

Men det er så rart, at der altid er assistance, erfaringer, gode råd og delte meninger at hente her!!!

Jeg fulgte netop Thages råd med 70/30. Og glæder mig nu til at smage. Det står og syder og bobler i brygskuret nu.

En sjov observation i forhold til alle mine tidligere bryg, hvor jeg kun har brugt postevand, har dog været, at netop gæring startede 10-12 timer senere. Alle bryg har stået i gæringsskab, med temperaturstyring målt inde i urten. Men RO blanding var i mit tilfælde en langsommere starter. Tørgær, så masser af celler. Men ikke et kluk 12 timer efter, hvor det bobler løs normalt. Efter 24 timer dog sædvanlig aktivitet. Så måske det netop er noget, der er underepræsenteret i vandet.

En anden observation var fordelingsnøglen mellem ro og spildevand. Jeg ved det afhænger af tryk og temperatur. Og at koldt vand giver større spild. Mener de på RO anlæg oplyste tal er målt ved 20-25 grader vand. Mit tryk vurderer jeg ok (rent postevand udlåner desværre ikke instrument til måling mere). Og vandet var 7 grader. Alligevel er jeg overrasket over, at jeg af 140 liter vand kun fik 21 liter RO.

Jeg havde hvert fald masser af vand til køling!!!
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af mhn »

Det lyder som om, du mangler en begrænser på spild vandet?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Det var et godt bud. Men der er en 800 ml begrænser fastmonteret på spildvandsslangen. Men måske der skal en bedre begrænser til....

Uanset hvad, så har jeg planer om at begynde og lege lidt mere med vandkemi. Har hentet brunwater, og jf det skal jeg kun bruge ro vand til mæskevandet, som så i øvrigt skal tweakes lidt med salte mv. Sparge vandet skal blot være rent postevand, der tilsættes lidt lactose.

I forhold til mit nuværende behov på 21 liter RO ved 70/30 vil jeg derfor have behov for markant mindre RO og den mængde spildevand der så kommer, vil modsvare mit behov for kølevand. Meeennn.... det er da irriterende, at jeg ved produktion af RO vand til eksempelvis kaffen, har så stort et spild....
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Freund »

Sparge vandet skal blot være rent postevand, der tilsættes lidt lactose.
Mener du ikke mælkesyre (lactic acid)?
Det andet er bedst til Milk Stout ;-)

Hilsen
Freund
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af mhn »

Der er ikke den store udgift ved at prøve en anden, hvis man har lidt tålmodighed. :-) https://www.aliexpress.com/item/300cc-4 ... 55736.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

@freund: jo, helt sikkert. Sad med mobilen, langt fra arket, med min vigende hukommelse. Men Milk stout lyder heller ikke tosset :-)

@mhn: tak for link! Det er værd at vente på, så det må prøves af!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Truntebryg »

En faktor 1:7 er helt forkert.... Det er ikke sådan at du har en "spule" ventil på anlægget - og den så ikke er lukket ?

Jeg kører ca 1:4 og det er i den ringe ende - har dog også meget svingende tryk på vandet da jeg har egen brønd.

Jeg ved ikke hvordan disse "begrænsere" virker - men mon ikke det bare er et rør med et lille hul... Hvis du så har et meget højt tryk, så løber der jo mere vand igennem begrænseren.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"