Ro vand/postevand

Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Jens S »

Beklager meget hvis jeg hijacker tråden, men jeg har et par spørgsmål der ligger lidt i samme boldgade.
Jeg har lige indkøbt et RO anlæg og har tænkt mig at køre med blanding med RO- og hanevand som foreslået. Mit spørgsmål er: Bruger man kun RO vandsblandingen til mæskevand eller både mæske og eftergydningsvand?
Hvordan opbevarer man RO anlægget mellem brug? Kan det bare ligge eller skal man gøre noget specielt ved det?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Hej truntebryg,

Det overraskede bestemt også mig. Jeg har spuleventil på og da jeg bar den første 32 liters spand ud med spildevand, var det også min tanke, at spuleventilen stod forkert. Men da jeg drejede den, kom der noget mere fart på spildevandet. Så den stod korrekt. Men absolut et godt bud.

Jeg bor i hus i Ballerup, så vandet skal ikke kravle flere etager. Når jeg fylder vand på fyret kryber manometer hutigt op på 2 bar - der stopper jeg det så, da jeg ikke ønsker højre tryk på de gamle varmerør i huset. Men jeg er ikke i tvivl om, at det kan presses noget højere. Der er fuld blæs på hanen når jeg åbner og jeg har fjernet vandspare filtre... trykket falder ikke mærkbart når der åbnes flere haner, trækkes i toilet eller bades. Men jeg kender reelt ikke trykket... og hvis du har et lavt tryk ved egen brønd, Trunte, men mindre spild så ved jeg snart ikke hvad det kan være.

Det er et 3 vejs 200 gpd filter, med 800 ml begrænser. Ved 3 bar, som sælger omtaler som relativt lavt vandtryk, burde spildfaktor kun være 3.


Tror jeg kontakter sælger. Der kan jo være tale om defekt. Og ellers går jeg efter begrænser med mindre gennemstrømning...
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Hej Jens,

Nu er det jo ikke sikkert, at jeg med mine erfaringer, er den rette til at svare :-)

Men jeg kørte 70/30 på alt vand. Og efter brug har jeg bare afmonteret slanger i bunden af hvert filter og ladet vandet løbe fra.

Frost er formentlig gift for filter, hvis det er vandfyldt og du fx opbevarer det i et skur. Jeg har flere vandrensefiltre, som jeg bruger når jeg vandrer med rygsæk og tager vand fra åer mv. Og disse membraner frostspringer, hvis de er vandfyldt og udsættes for kulde.

Så jeg tømmer og opbevarer lunt.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Nå, jeg har fået noget afklaring og giver lige feedback. Jeg har talt med novafos og de siger, at de på vendepladsen foran mit hus leverer et søjletryk på 24,8 meter og det er knap 2,5 bar. Derved er mit tryk i huset altså maksimalt 2,5 og sikkert lavere. Tryk skal jo måles og det har jeg ikke gjort. Jeg har kun haft mine formodninger, baseret på tidligere nævnte observationer.

Spurgte i øvrigt novafos om trykket ikke var lige i underkanten, men det er trykket de tilstræber at levere.

Nu må det hedde boosterpumpe.
Morgiane
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. apr 2017, 16:18
Geografisk sted: Sdr. Tranders, Aalborg

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Morgiane »

Jeg har også lige købt et 200 GPD anlæg med en 800 ml begrænser. Sikkert det samme. Har en 1:2,5 effektivitet ved 22 C, lidt dårligere ved koldt vand. Så det er vel ok. Ikke desto mindre blev jeg grebet af en ambition om at nå længere ned, der føles som spild af vand. Men løsningen er IKKE at sætte en mere aggressiv begrænser på som foreslået, det ser ud til at ødelægge membranen hurtigere. En boosterpumpe kan gøre sit. Havde en snak med Michel fra rent vand.dk. Han pegede på

http://rent-postevand.dk/shop/8809" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette med den betragtning at jeg fremadrettet vælger en 100 - 150 GDP membran. Alternativt skal modellen større vælges, men så er prisen også kr 1000.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Eksakt samme model Michael foreslog mig. Storebroderen var jeg også forbi, men den forekom overdimensioneret. Den krævede hvert fald en begrænser på 1200 ml. På den lille anbefaler de mindst 420 ml, men gerne mere, eks. 550. Dér tænker jeg at vores anlæg måske bedre passer, med 800 ml?

Jeg bruger i øvrigt spildevandet til at køre gennem min chiller. Sætter det uden for i 32 liters spande og så køler det fint (særligt i øjeblikket). Chiller får vand fra 32 l. spand via urtcirkulationspumpe. Og det vand der hermed opvarmes, bruger jeg til rengøring efterfølgende. Så er der ikke så meget spild... når jeg får min spildevandsfsktor ned.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Truntebryg »

Fik lige checket min begrænser - den er på 300ml, men jeg har også kun 75 GPD.

2,5 Bar er sku lidt i underkanten - men passer jo fint til de nye "lav-tryks" membraner....

Sådan lige i min hurtige optik, så har du måske ikke det modtryk der skal til for at vandet løber igennem membranen - det fiser jo stille og roligt ud af begrænserens kæmpe hul ☺

Jeg ville stadig prøve med en mindre begrænser, bare for forsøget skyld ...
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Prøv lige at byt rundt på slangerne og tryk den baglæns det hjalp for mig
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Hvordan vende slangerne?

De sidder fint og er tætte. Der kommer kun vand ud af spildevand og ro udgang. Og begrænseren er monteret rigtigt i forhold til flowpilen.

Jeg køber mig en booster, så jeg kan komme op på minimum 5 bar. Og så er det billigt at snuppe en mindre begrænser med, for forsøget. Det slider på membranen, men jeg bruger kun anlægget til øl produktion. Så det går nok.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Dalmoseosebryg »

For at skylle baglæns og fjerne eventuelle blokeringer, det anbefales også på rent vands hjemmeside
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Truntebryg »

Jeg tror ikke det slider på membranen - for det kører jo ikke optimalt.

Tænker også lige ... hvor længe var du om at lave de der 21L ?

Hvis det kører optimalt (200 GPD) så skal du lave det på en ½ til en time.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Det er bestemt ikke optimalt. Det tog små 3 timer og forskubbede brygdagen, så den sluttede med pandelygte på.

Men jeg tænker, at det ro vand der kom ud af det er fint. Jeg blindtestede det på 5 personer og alle ramte sikkert det bløde vand. Det må bare være effektiviteten der er utrolig ringe ved mit lave tryk.
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af kimognicklas »

Knet skrev:Hej Thage,

Det med mundfylde/føling glæder jeg mig til at prøve. Har netop lavet en kop kaffe på RO vand, og det er helt anderledes godt, end det plejer at være!

Hvad er dit blandingsforhold på lyse øl (altså lav ebc)?
På rent RO vand?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

90/10 som anbefalet af coffeecollective.dk.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ro vand/postevand

Indlæg af Knet »

Vil lige afslutte denne tråd med feedback.

Jeg endte med at købe en booster pumpe, der leverer 5 bars tryk. Og det gjorde en forskel. Lavede 15 liter RO i dag og havde 32 liter spildevand. Markant forbedring i forhold til tidligere!!!

Spildevandet bruger jeg så til at køle med i immersion chilleren. Det varmes vandet godt op af og det varme vand bruges så til rengøring.

Jeg er gået fra en faktor 1-7 til en faktor 1-2 på vand. Og så er RO vandet færdig på 1/4 af tiden det før tog!!!

Havde i øvrigt en perfekt brygdag i dag. Udnyttede pauserne og fik både skåret sten til indkørsel og malet skur undervejs. De der siger, at mænd ikke kan multitaske, har aldrig ladet den ene opgave være at brygge :-)

Vh Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"