Hvordan bestemmes Øl typen

Besvar
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af Family Brewing »

Hej Alle

Jeg er ny på boardet her.
Jeg har indtil nu kun brygget færdige All-Grain kits af forskellige slags.

Nu vil jeg så gerne prøve selv at eksperimentere lidt, købe malt og humle hjem, og lave min egen opskrift.
Mit spørgsmål er så, hvad er det der afgør hvilken type øl jeg har brygget?
Jeg er med på hvad der kendetegner en porter og en ipa osv. når man knapper den op og smager på øllet, men er det først der øl typen fastslås?

Håber i forstår mit spørgsmål.
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af wolf »

Jeg kan anbefale bogen "Brewing Classic Styles" af Jamil Zainasheff. Den gennemgår de særlige træk ved en lang række af de "klassiske" øl.

Iøvrigt ville jeg vende den om, hvis jeg var dig: Beslut dig for, hvad du vil brygge, og find så ud af, hvordan du vil sætte en opskrift sammen, så du rammer den pågældende stil.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af Family Brewing »

wolf skrev:Jeg kan anbefale bogen "Brewing Classic Styles" af Jamil Zainasheff. Den gennemgår de særlige træk ved en lang række af de "klassiske" øl.

Iøvrigt ville jeg vende den om, hvis jeg var dig: Beslut dig for, hvad du vil brygge, og find så ud af, hvordan du vil sætte en opskrift sammen, så du rammer den pågældende stil.
Hvis nu man bare leger, med rest af malt og humle fra tidligere bryg, for at få det brugt. Er det så først når jeg smager på skidtet, at jeg skal til at vurdere på hvad det er for en øltype jeg har brygget?
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af wolf »

Family Brewing skrev:Hvis nu man bare leger, med rest af malt og humle fra tidligere bryg, for at få det brugt. Er det så først når jeg smager på skidtet, at jeg skal til at vurdere på hvad det er for en øltype jeg har brygget?
Jeg vil nok sige, at hvis ikke du har erfaring med at sammensætte opskrifter, så svarer det lidt til at forsøge at lave en madret ved at smide krydderier, plantemateriale og evt. kød sammen uden at vide, hvad man gør. :)
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af fjorgensen »

Her på siden, i øverste venstre hjørne står der BeerCalc. Prøv at klikke ind på den, det er et program til at designe øl med og der kan du vælge de forskellige øltyper/stilarter og aflæse resultatet ud fra din opskrift.
keep it simple !
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af ThomasM »

Du kan jo prøve at læse lidt om stilarter her, http://www.oeldommer.dk/?page_id=8" onclick="window.open(this.href);return false;
/Thomas
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af Family Brewing »

Ok, her er et eksempel på et 20 liters bryg:

Malt:
Vienna Malt: 3000g
Maris Otter: 1500g
Pale Ale: 1500g
Café Light: 500g
Mæskes ved 66 grader 60min. Herefter øges temperaturen til 78 grader og holdes her i 10min, hvorefter eftergydning foretages.

Humle:
35gram Hallertau Tradition 5,5% (Koges med i 60min)
35gram East Kent Golding 5,8% (Koges med i 30min)
20gram East Kent Golding 5,8% (Koges med i 10min)
Kogetid 60min

Tilsætninger:
15gram Irissh Moss (Koges med i 15min)
500gram Hvid kandis (Koges med i 15min)

Gær:
T-58 Fermentis gær

Er der nogen der kan fortælle mig hvilken øltype jeg ender op med, ud fra de oplysninger?
Kan man ikke sagtens få noget velsmagende øl ud af at prøve sig lidt frem?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har lagt din recept ind i Beercalc: https://beercalc.org/
Du kan jo selv prøve dig frem ved at klikke på STYLE knappen øverst og vælge. Jeg valgte STRONG BEER og der lyser alle lamperne i højre side grønt, men der kan måske også være andre stilarter der passer ?
keep it simple !
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af Family Brewing »

fjorgensen skrev:Jeg har lagt din recept ind i Beercalc: https://beercalc.org/
Du kan jo selv prøve dig frem ved at klikke på STYLE knappen øverst og vælge. Jeg valgte STRONG BEER og der lyser alle lamperne i højre side grønt, men der kan måske også være andre stilarter der passer ?
Tak, det er meget smart.
Wee Heavy passer også meget godt på min opskrift.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af inzide »

Brewers Association har et rigtigt godt overblik over øltyper her:

https://www.craftbeer.com/beer/beer-styles-guide
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af Borg »

Family Brewing skrev:
fjorgensen skrev:Jeg har lagt din recept ind i Beercalc: https://beercalc.org/
Du kan jo selv prøve dig frem ved at klikke på STYLE knappen øverst og vælge. Jeg valgte STRONG BEER og der lyser alle lamperne i højre side grønt, men der kan måske også være andre stilarter der passer ?
Tak, det er meget smart.
Wee Heavy passer også meget godt på min opskrift.
Det er så på de tekniske parametre.
Om smagen så er der også, det er en helt anden sag.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af Freund »

Det er en spændnede snak, men for mig virker det lidt bagvendt.
Det er fint en gang i mellem at lave et “tøm køleskabet” - eller “væltet lokum” for at få spist op... men her virker det til, at du med overlæg vil brygge en stærk øl, du ikke rigtig ved hvordan ender?

Mit stille forslag er, at du finder en øltype eller en klon du har lyst til at drikke 18-20 liter af, og så supplerer dit varelager med hvad der måtte mangle. Der kan selvfølgelig substitueres med malte med forskellig EBC - prøv dig frem, evt. i Beercalc inden.

Jeg har ikke prøvet at brygge med T58, men som jeg læser dens egenskaber, er den lidt krydret - hvis du gerne vil bruge den gær, kan det måske være en juleøl eller en saison?
Andre der har forslag til øltyper til T58?

Hilsen
Freund
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af Truntebryg »

Jeg syntes bestemt at 5-6 timers arbejde og 3-4 ugers ventetid, bør opvejes imod hvad man tilfældigvis har på lager.

Vienna Malt: 3000g
Maris Otter: 1500g
Pale Ale: 1500g
Café Light: 500g

Nu ved jeg ikke lige hvad den der cafe light er for noget (og hvor sort)

3000g Vienna + lidt mørk malt - kunne give en glimrende øl med noget Koelsch gær.

MO + PA + lidt mørkt igen = en glimrende engelsk øl med en Real ale gær.

Køb noget Pilsnermalt - og du har nu mulighed for at lave flere forskellige "kendte" bryg.
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvordan bestemmes Øl typen

Indlæg af kbh36 »

T58 har jeg brugt til en ganske udmærket Pale Ale, men ellers Scottish Brown Ale, noget mørkt belgisk lignende noget og har et brygkit stående til Albrygs Sommernat (også med T58 gær)

Cafe Light er 250 EBC.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"