Karbonering af Cornelius Keg

Besvar
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Karbonering af Cornelius Keg

Indlæg af Thomse »

Hej Bryggere...

Jeg har de sidste par år tvangs karboneret mine øl.Nogle gange med bedre resultater end andre.
Hvis jeg ønsker og karbonere på "normal vis". F.eks 18l og co2 vol på 2.6 ved 6 grader. Så skal jeg ifølge beersmith sætte ca 1.02 bars tryk på fustagen.
Men hvor længe skal den stå med tryk?? Nogle siger 5-7 dage andre 14 dage...
Skal man trykke co2 ind på ud siden eller på ind siden af fustagen ???

Håber i kan hjælpe :-)
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Karbonering af Cornelius Keg

Indlæg af Flyball »

Thomse skrev:Hej Bryggere...

Jeg har de sidste par år tvangs karboneret mine øl.Nogle gange med bedre resultater end andre.
Hvis jeg ønsker og karbonere på "normal vis". F.eks 18l og co2 vol på 2.6 ved 6 grader. Så skal jeg ifølge beersmith sætte ca 1.02 bars tryk på fustagen.
Men hvor længe skal den stå med tryk?? Nogle siger 5-7 dage andre 14 dage...
Skal man trykke co2 ind på ud siden eller på ind siden af fustagen ???

Håber i kan hjælpe :-)
Hvis du stiller den ved 6 grader, og bare lader den stå, så er det ikke helt galt med de 5 dage med ca 1 bars tryk for 2,6 vol CO2.
Men lad den bare stå længere før tapning, øllet skal jo gerne modne lidt også før tapning. Du skal i denne forbindelse være opmærksom på at det tager noget længere tid at karbonere ved højere temperatur, Øl optager meget nemmere CO2 ved lav temperatur.
Co2 skal ind og øl skal ud, så ved normal brug så er det sådan den skal tilkobles, du kan dog af flere årsager vælge at bytte om på CO2 delen under karboneringen, men hvis du har tiden, så lad den gå på korrekt første gang.
TB
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Karbonering af Cornelius Keg

Indlæg af Thomse »

Ok super godt svar.Tak for det.
Hvor længe ville du lade den stå ved f.eks 17-18 grader ???
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Karbonering af Cornelius Keg

Indlæg af Flyball »

Thomse skrev:Ok super godt svar.Tak for det.
Hvor længe ville du lade den stå ved f.eks 17-18 grader ???
Jeg karbonerer altid ved ca 16 grader, hvor den bare står helt stille i et hjørne, så tager det små 2 uger før den er færdig med det og så lader jeg den efterfølgende stå yderligere 1 til 2 uger bare for at modne, hvorefter jeg sætter den på køl.
Dette virker helt fint for mig, som privatbrygger. Giver super velsmagende og godt karboneret øl :)
TB
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Karbonering af Cornelius Keg

Indlæg af Thomse »

Det lyder som vejen frem for mig.Vil helt sikkert prøve det næste gang.Har 40 l Irish Red Ale klar til karbonering om et par uger.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"